fallback

Защо автомобилите стават все по-тежки?

За 20 години в Европа колите са „затлъстели“ с над 21 процента

Автомобилната индустрия възприема електрификацията като най-вероятното транспортно решение през следващите години, но също така е изправена пред голям проблем, тясно свързан с бума на електрическите превозни средства (ЕV) – колите не само стават все по-големи, по-удобни, по-безопасни и по-модерни, но и по-тежки.

 

 

Производителите все повече се фокусират върху производителността и аеродинамиката. Голяма част от ефективността на батерията в електрическо превозно средство зависи от аеродинамиката, но проблем е и теглото на батериите.

Последните данни, събрани от компанията за проучване на автомобилния пазар JATO, показват 21% увеличение на средното тегло на колите, продадени в Европа между 2001 г. и 2022 г. (данните в таблицата са за Германия) Средното тегло през 2001 г. е 1328 кг. и нараства почти всяка година до сегашните 1600 кг. В САЩ, където превозните средства са по-големи, теглото им се е увеличило от 1713 кг през 2001 г. до 1908 кг днес.

 

 

Двуцифрените увеличения имат и други причини. Въпреки че проблемът със „затлъстяването“ при автомобилите не е само в батериите, бумът на EV значително увеличи средното тегло. Например, средното тегло на електрически/plug-in хибриден автомобил, продаден в Германия между януари и септември 2022 г., е с 32% по-високо от това на бензинов конкурент.

Други примери - електрическата версия на Peugeot 208 е с тегло 1530 кг срещу 1153 кг за еквивалентната версия с бензинов двигател. Същото важи и за Volkswagen ID.3 и Golf, които тежат съответно 1830 кг и 1388 кг.

 

 

Тази разлика спада до 10% в САЩ, тъй като бензиновите автомобили обикновено са по-големи и по-тежки, отколкото в Европа. И там обаче има големи разлики. Ford F-150 Lightning е с 28% по-тежък от своя бензинов брат.

Нарастването на теглото на автомобила обаче не е скорошно явление. Появата на електрическите коли ускори процеса, но други фактори също повлияха. Стандартите за безопасност, размерите на автомобилите и популярността на SUV също стоят зад този проблем.

 

 

Производството на автомобил днес включва повече стандарти за безопасност, отколкото преди 20 години. Повече системи за подпомагане на водача (Advanced Driver Assistance Systems -ADAS) в колите означава повече тегло. Например, наскоро представеният Volvo EX90, който е един от най-модерните автомобили по отношение на безопасността, има тегло от 2818 кг. Неговият прародител, първото поколение XC90, имаше средно тегло от 2018 кг през 2002 г.

След това колите стават все по-големи и по-големи. Volkswagen Golf MK3, който се предлагаше между 1991 и 1998 г., беше с дължина 4074 мм. Сегашното поколение е дълго 4248 мм. Дължината на Ford Explorer от 1995 г. е 4844 мм, докато версията от 2022 г. е дълга 5050 мм. В много случаи превозните средства, които са били в определен сегмент преди 20 години, биха се считали за по-нисък сегмент според днешните стандарти.

 

 

И още SUV също са допринесли за това явление. Докато потребителите, особено в Европа, караха малки и градски автомобили, сега те избират малки и компактни SUV. Кросуовърите, налични в момента в Европа, са с 27% по-тежки от малките автомобили и с 54% по-тежки от градските автомобили. В САЩ, тъй като потребителите продължават да преминават от седани към SUV, последните са с 22% по-тежки от първите.

 

fallback
  • #12
    Гост ( преди 2 години )
    Големи глупости си написал.
  • #11
    До 10 ( преди 2 години )
    Информацията ти е остаряла. Отдавна има неръждаеми стомани и алуминиеви сплави които превъзхождат желязото по всички параметри. Пластичността специално при неръждаемите стомани зависи най вече от степента на закаляване. Твърдостта, здравината и устойчивостта на корозия се регулират с добавяне на различни субстанции като фосфор и др. метали като ванадий, молибден и др... Заварянето също отдавана не е проблем. Перфектно се заваря с качествен аргонов апарат, или точково.
  • #10
    yhgbfs ( преди 2 години )
    Неръждавейката е хубава, но там проблемът е намалената пластичност и тегавинята при заваряване, както повишеното тегло. За справка - Делориън.
  • #9
    До 7 и 8 ( преди 2 години )
    Карбона е не подходяща технология за масово производство! Производството на карбонови елементи е скъпо и бавно. И най важното, после не може да се рециклира! Съответно не е екологична технология. Има начин да се изгори чрез пиролиза и да се извлече въглерода, но това е мръсен и скъп процес. Най добре е колите да се правят от алуминий и неръждаеми стомани. Те са здрави и екологични и могат да се рециклират неограничен брой пъти. Кола от неръждаеми метали ще има дълъг живот и е екологична.
  • #8
    чмвнтп ( преди 2 години )
    Да, карбоновото купе е прекрасно и лесно, както за производство, така и за поправка. Ако успееш да автоматизираш процес за производство на карбонови елементи, ще забогатееш повече от Мъск. Може и нобелова награда за физика да ти дадат дори.Онзи по-напред пък обяснява как по-тежката кола правела колата по-стабилна на пътя. На правия път може би, обаче дали е чувал за понятието "центробежна сила" и от какво зависи тя?Изобщо, гений до гений и така до 8 милиарда вече.
  • #7
    до 6 ( преди 2 години )
    Безспорно. Подходът на i3 е още по-добър - карбон-композитно купе върху алуминиево шаси. Много по-леко, по-здраво и не ръждясва. Просто индустрията се е окопала в ламарината и не пуска.
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    След 2001 г. теглото започна да се покачва заради дизелите, които съставляваха 70% от всички нови продажби. После се появиха DPF-и. Гумите започнаха да стават по-големи заради по-високия въртящ момент и заради изискването за по-големи спирчани дискове. Обезшумяването стана по-добро, а то тежи. После се появи урея. И т.н.. Истината е в електомобилите. Модел 3 в момента тежи колкото седан сегмент D от 2008 г. и има също толкова място. Проблемът е в другите марки - са са с мин. 200 кила нагоре.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    По тежките и по големи коли са по безопасни. Теглото помага на гумите да имат по добро сцепление и колата да стои по стабилно пътя. Не боксува и не поднася лесно в завоите и спира по добре стига размера на спирачките да е правилно изчислен спрямо теглото.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    2-ри, ами научете се да карате вместо да си купувате книжките и после "сляпо" да разчитате на асистенти. Разбере основните закони на физиката свързани с маса, ускорение.. почнете да си гледате пътя и да следите какво се случва там, вместо телефона.. и не на последно място да понаучите малко правилника.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Колите стават все по-големи и по-тежки, но в същото време разни зелени талибани искат да са по-икономични. Е как да стане тази работа? Няма начин просто с по голямо тегло и размери да гониш по-голяма екологичност и икономия. За електричките се отнася същото. Тока не идва от въздуха, но май не го гледат това. Колко ток харчи не ги вълнува, а важното е да се води електрокар.
fallback
Последни