fallback

Този Chevrolet Corvette Manta Ray има най-необичайните стопове

Manta Ray е само един и е оборудван с огромен V8 двигател (ВИДЕО)

Изскачащи фарове на автомобилите, или наричани също така прибиращи се, или скрити, са част от еволюцията на индустрията. Има много модели, като се започне от първия през 1936 г. – американският Cord 810 (на снимката), и се стигне до края на 90-те години, когато се появяват не малко такива коли. Но знаете ли, че има и изскачащи стопове?

 

 

През 1969 г. е създаден концептуалният Chevrolet Corvette Manta Ray и това е първият и единствен автомобил в света, оборудван с... прибиращи се стоп-светлини. Всъщност това странно решение не е в истинския смисъл скрити стоп светлини, а е просто визуален ефект от огледала. При спиране постоянните кръгли стопове светват, но заедно с тях се отварят капаци, където има комбинация от огледала, които засилват ефекта от действителните спирачни светлини. Доколко е ефективно решението, историята си е казала думата, прибиращите се стоп-светлини си остават само на Chevrolet Corvette Manta Ray.

General Motors произвежда един от най-великите спортни автомобили в историята на автомобилостроенето - Chevrolet Corvette, който е символ на сила и свобода. От 1953 г. има осем поколения на Corvette, последното е от 2020 г., много от които са наистина редки. Този Chevrolet Corvette Manta Ray Mako Shark II от 1969 г. обаче е най-редкият от всички.

 

 

Създадени са само два екземпляра, единият от тях се намира в колекцията на GM Heritage Center. За другия няма данни, а според непотвърдена информация е сглобен и трети автомобил, който е унищожен при катастрофа още на първия ден след производството. Manta Ray Mako Shark II се задвижва от изцяло алуминиев 7,0-литров ZL1 big-block Mark IV V8 двигател с мощност 524 к.с., който първоначално е разработен за състезания.

Концепцията Mako Shark II е създадена през 1965 г. като шоу автомобил, но оказва влияние върху преработения модел С3 Corvette от 1968 г. Смята се, че Mako Shark II от 1965 г. е може би най-вълнуващият автомобил Corvette за всички времена и е имал по-пряко влияние върху бъдещия стил на Corvette от всеки друг. Но до 1968 г. с дебюта на новия C3 Corvette, Mako Shark II вече е остарял.

 

 

Уилям Мичъл, ръководителят на GM Design отдела на компанията по онова време, е обичал дълбоководния риболов. Докато бил на риболовна екскурзия, Мичъл бил вдъхновен от мощния скат манта (или гигантски морски дявол), носещ се в океана и така пренесъл духа на скат манта в Corvette Mako Shark II/Manta Ray.

И след като Mako Shark II 1965 е върнат при дизайнерите за промени, които са направени, е и преименуван на 1969 Manta Ray. Тогава се ражда и решението за необичайните прибиращи се задни светлини. Но Manta Ray 1969 си остава само шоу автомобил.

 

 

Иначе Corvette 1968 поставя нов рекорд на компанията за продажби от 28 569 единици в сравнение с 22 940 през 1967-а и надминава предишния рекорд от 27 720 Corvette 66. И за да докаже, че новият дизайн, вдъхновен от Mako Shark II, не е просто случайност за първата година, Chevrolet продава 38 762 Corvette през 1969 г.

Тази статистика ще остане до 1976 г., когато са продадени 46 558 Corvette. И за да докаже силата на дизайна на Mako Shark II, 1979-а е годината с най-добрите продажби на Corvette за всички времена с 53 807 продадени коли. Никой друг дизайн на Corvette не успява да докара толкова пари на компанията, както на Mako Shark II.

fallback
  • #2
    Fury ( преди 1 година )
    Май нещо от този "концепт кар" беше наследено от серийния Опел Манта. Емблемата и кръглите стопове са същите....
  • #1
    Веселин Бенев ( преди 1 година )
    Обичам британските спортни модели коли, но никой не можа да направи това, което направиха Corvette между 1959 - 69 година!
fallback
Последни