По време на процеса на работа части от групата цилиндър-бутало и втулките на свързващите пръти с коляновия вал постепенно се изтриват. Колкото по-стара е колата, толкова повече метални стружки се натрупват, дори ако се постави ултрамодерно и скъпо масло. След това циркулиращата смазка разпръсква „железния пясък“ из целия двигател, което води до още повече износване на триещите се части.
Разбира се, масленият филтър е предназначен да улавя тези частици. Но сега на пазара има много филтри на непроверени марки и как се справят със задачата си те е неясно. Ето защо, опитни шофьори се съветват да инсталират магнит, който да привлича износващи се продукти.
Магнитът може да се постави извън цилиндровия блок, или до масления филтър, или върху масления съд на двигателя. Ако автомобилът има защита на двигателя, там също може да се постави магнит. Стружките ще паднат на дъното на картера и ще останат там до смяна на маслото. Основното нещо е да не се забравя премахването на магнита при източване на маслото.
Самото използване на магнити за почистване на различни течности и насипни вещества е отдавна известно и се използва както в индустрията, така и в автомобилите. В почти всяка съвременна скоростна кутия - ръчна, автоматична, роботизирана или CVT, има един или повече магнити за улавяне на частици от сплави, съдържащи желязо. Същото често се прави при производството на скоростни кутии за автомобили със задно и задвижване на всички колела. При двигателите обаче този метод не се среща. Защо?
Причината е, че в двигателя маслото трябва да се сменя много по-често, отколкото в трансмисионните агрегати, а целият обем масло непрекъснато се изпомпва през филтър. Предложената схема с поставяне на магнити от външната страна на цилиндровия блок, на картера или до масления филтър няма да осигури магнитно поле, което да задържи поне някои частици.
Факт е, че магнитните сили намаляват пропорционално на квадрата на разстоянието и дори няколко милиметра алуминиева част ще намалят почистващия ефект до нула. И ако прикрепим магнит към стоманена палета, тогава магнитното поле обикновено се разпръсква от стоманената конструкция. Не без причина в скоростните кутии магнитите винаги се поставят вътре в устройството, така че да се измие с масло. Често магнитите се поставят върху стоманения палет на трансмисионния блок, но винаги отвътре!
Единственото ефективно място за поставяне на магнит е пробката. Тук наистина той ще работи - при всяка смяна на маслото ще наблюдавате как стружките се събират на едно място. Също така е възможно да поставите мощен магнит в стоманен съд при основен ремонт на двигателя. Важно е само да не мърда от мястото си.
Като цяло, използването на магнит няма да помогне, ако поставеният филтър не е качествен и съответно не върши своята основна работа – да пречиства. Наистина, в двигателното масло, има както продукти от износване, така и дори обикновени прашинки, тъй като и въздушният филтър не почиства идеално.
Предимствата на магнита обаче все още са налице. Почиства маслото в картера, преди да влезе в маслената помпа и по този начин предпазва помпата от износване от твърди частици. Износената помпа няма да осигури подходящо налягане на маслото, което ще ускори смъртта на двигателя.