fallback

Криза за литий заплашва автомобилната индустрия

Цените на най-търсения метал за електромобилите растат главоломно

В света започна криза за литий и това ще удари още по-тежко автомобилостроенето. Недостигът на най-лекия метал може да влоши живота на автомобилната индустрия, защото световните цени на лития не просто растат - те летят в стратосферата. Ако миналото лято цената на тон от този материал се колебаеше на границата от 10 000 долара, то в края на август 2022-а достигна най-високата си стойност за всички времена - над 79 000 долара за тон, съобщава Autonews. 

 

 

И основната, почти единствената причина за това, е автомобилната индустрия. Или по-скоро глобалната надпревара за електрическото бъдеще. Което при такива темпове може да дойде много по-късно, отколкото еколозите искат и корпорациите казват. Според Bloomberg през 2021 г. производството на цялата потребителска електроника, в която се използва литий, е отнело 66 000 тона еквивалент на литиев карбонат, други 132 хил. тона са били необходими за всички останали глобални индустрии, а електрическите превозни средства за същия период „консумират“ 272 000 тона! Тоест те представляват повече от половината от общия обем.

И това е само началото. През 2020 г. глобалните продажби на електрически автомобили възлизат на 2,3 милиона бройки, а през 2021 г. вече са почти 5 милиона. Прогнозата за края на тази година е около 8 млн. До 2025 г., според анализаторите, тази цифра трябва да нарасне до 20 милиона, а до 2030 г. - да надмине границата от 30 милиона автомобила годишно.

 

 

Това означава, че ще е необходим шест пъти повече литий за производството на батерии - около 1,7 милиона тона годишно. Ръстът в търсенето на литий породи множество изследователски инициативи, всеки бърза да намери нови начини за добиване и който успее, ще удари джакпота. Не се предвиждат и достойни алтернативи на литиевите батерии.

Въпреки многото различни технологии, литиево-йонните батерии остават най-добрият вариант по отношение на цена, капацитет, издръжливост и безопасност. Анализаторите са единодушни, че значителен напредък в тази област не може да се очаква поне през следващите десет години.

 

 

Какво означава всичко това? Изглежда, че революцията в електромобилността, ако не бъде отменена, може сериозно да се забави. Изоставането на реалните нива на производство от публикуваните планове изглежда неизбежно и цялата идея изглежда дори по-малко „зелена“, отколкото еколозите декларират.

Малко вероятно е това да накара целия свят да промени решението си и напълно да се откаже от прехода към електричество, но автомобилите с двигатели с вътрешно горене определено ще останат в експлоатация през 2030 г., през 2035 г. и вероятно дори през 2040 г.

 

 

fallback
  • #9
    До гост ( преди 2 години )
    Много ясно че добива на литий може да се увеличава до колкото си пожелаят. Какъв проблем виждаш в това? Да не мислиш че ще свърши лития? Това няма как да стане! Но ако стане какво?Тогава ще минат на натрий.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Литий може да се преработи и от морска вода, и от брайн.... 5 години на баба ви фърчилото.
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Знаех си аз, че дизеловата принцеса ще се разпише тук.
  • #6
    Гост ( преди 2 години )
    До 2 - може да няма. По твоята логика няма проблем да увеличаваме безкрайно добива на Литий
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Обикновените Li-Po батерии има по кратък живот 1500- 2000 цикъла и не са добър вариант за автомобили. Тяхното най голямо предимство е по ниското тегло. Затова масово се вграждат в смартфоните. NCA Батериите са добри но са много скъпи и производството им замърсява най много и по трудно се рециклират. Най добрия вариант за масовите автомобили към момента са LFP батериите. Те са по евтини от NCA и са най сигурни. При правилна експлоатация издържат до над 10 000 цикъла с капацитет над 80%.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    (Прогнозата за края на тази година е около 8 млн. До 2025 г., според анализаторите, тази цифра трябва да нарасне до 20 милиона, а до 2030 г. - да надмине границата от 30 милиона автомобила годишно.) Еми значи ако уцелят ръста ще се забави след 2025г и тогава може да се балансира пазара на литий. Във всеки случай докато няма достатъчно за електромобили то поне с батерии за 1 електричка се правят по 3-4 зареждаеми хибрида с достатъчно пробег за града
  • #3
    До 1 ( преди 2 години )
    Абе пернишки, ти да не караш самолет на ток случайно. Нали и ти караш дизелов грухтер. Какво ми се правиш на много оборотен. Проблема при теб, че си мислиш че всички нови коли с двг имат нещо общо с твоята допотопна щайга, дето я караш с прегоряло масло и олио от фритюрниците на пернишките кръчми. А относно движението зимата, точно тия кашони на ток за които мечтаеш са трудно мобилни, защото не смогват репатраците да ги местят, като угаснат за ток, защото харчат 3 пъти повече от обявеното.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Да видим дали правилно съм разбрал? Значи за последните пет години производството нали ти се е увеличило десетина пъти, но според статията през следващите 10 години ще е проблем това производство да се увеличи още шест пъти, при положение че цените на лития са в небесата и очевидно е по-печеливш от откриването на златна мина?Имам лоша новина за тях. Разработката на литиева мина отнема по-малко от пет години.
  • #1
    TSLA ( преди 2 години )
    Който се чувства "заплашен", да не излиза от вкъщи. Който го влече да гледа заголените *** на потни майстори, да кара дизелогрухтер. Ако намери с какво. Говорят, че тая зима живущите в близост до метро, трамвай и тролей ще стигат за работа. Останалите - велосипед със зимни гуми, шейна и кракомобил
fallback
Последни