fallback

Криза за литий заплашва автомобилната индустрия

Цените на най-търсения метал за електромобилите растат главоломно

В света започна криза за литий и това ще удари още по-тежко автомобилостроенето. Недостигът на най-лекия метал може да влоши живота на автомобилната индустрия, защото световните цени на лития не просто растат - те летят в стратосферата. Ако миналото лято цената на тон от този материал се колебаеше на границата от 10 000 долара, то в края на август 2022-а достигна най-високата си стойност за всички времена - над 79 000 долара за тон, съобщава Autonews. 

 

 

И основната, почти единствената причина за това, е автомобилната индустрия. Или по-скоро глобалната надпревара за електрическото бъдеще. Което при такива темпове може да дойде много по-късно, отколкото еколозите искат и корпорациите казват. Според Bloomberg през 2021 г. производството на цялата потребителска електроника, в която се използва литий, е отнело 66 000 тона еквивалент на литиев карбонат, други 132 хил. тона са били необходими за всички останали глобални индустрии, а електрическите превозни средства за същия период „консумират“ 272 000 тона! Тоест те представляват повече от половината от общия обем.

И това е само началото. През 2020 г. глобалните продажби на електрически автомобили възлизат на 2,3 милиона бройки, а през 2021 г. вече са почти 5 милиона. Прогнозата за края на тази година е около 8 млн. До 2025 г., според анализаторите, тази цифра трябва да нарасне до 20 милиона, а до 2030 г. - да надмине границата от 30 милиона автомобила годишно.

 

 

Това означава, че ще е необходим шест пъти повече литий за производството на батерии - около 1,7 милиона тона годишно. Ръстът в търсенето на литий породи множество изследователски инициативи, всеки бърза да намери нови начини за добиване и който успее, ще удари джакпота. Не се предвиждат и достойни алтернативи на литиевите батерии.

Въпреки многото различни технологии, литиево-йонните батерии остават най-добрият вариант по отношение на цена, капацитет, издръжливост и безопасност. Анализаторите са единодушни, че значителен напредък в тази област не може да се очаква поне през следващите десет години.

 

 

Какво означава всичко това? Изглежда, че революцията в електромобилността, ако не бъде отменена, може сериозно да се забави. Изоставането на реалните нива на производство от публикуваните планове изглежда неизбежно и цялата идея изглежда дори по-малко „зелена“, отколкото еколозите декларират.

Малко вероятно е това да накара целия свят да промени решението си и напълно да се откаже от прехода към електричество, но автомобилите с двигатели с вътрешно горене определено ще останат в експлоатация през 2030 г., през 2035 г. и вероятно дори през 2040 г.

 

 

fallback
  • #19
    Гост ( преди 2 години )
    Тесла щяла да произвежда по 20 млн. електрокара годишно,а литий откъде ?
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    Щели да рециклират хахахаха гледайте малко документални филми - старите електроуреди, дрехи, хартия, пластмаса ги пращат в Китай Индия и Африка, България . В ЕС фирмите вземат субсидии за рециклиране, а истината е че всичко заминава на сметищата
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Поредната хибридка спретната и спонсорирана от империята на злото. Истината е че лития е без пари, електричките (подобно на енергоспестяващите крушки) да екологични, не замърсяват, преработват се и бъдещето е цветя и рози
  • #16
    анонимен ( преди 2 години )
    Брутално сте смотани. Само дивотии.
  • #15
    scott ( преди 2 години )
    АЙДЕ КРАЙ НА ЕЛЕКТРОИГРАЧКИТЕ.МРЪСНАТА, ГРЕШНА ТЕХНОЛОГИА беше победена още 1908.*** година.Ама неееееееееееееее, трабва пак да земеме парите на бълъците с лузърски дизайн.УБИВАЙ. ОБЯВАВАМ КРАЙ НА ЕЛЕКТРИЧЕСКАТА КОЛА!
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Е то колкото по малко петрол им трябва значи трябва да съкращават добива а това го прави по скъп така и батериите ще поскъпват.Тоест ел колите ще стават все по-малко достъпни
  • #13
    До 11 ( преди 2 години )
    Важното е колко петрол трябва, сигурно 0.1% от нужния за десетките милиони чисти ДВГ коли които биха били карани вместо електрички и зареждаеми хибриди ползващи тези батерии но това за теб сигурно е една глупост. Петрола също има таван на добив който е достигнат от повечето държави и не се вдига лесно а САЩ имат запаси за 20на години
  • #12
    До долния ( преди 2 години )
    Така ще е следващите 20 години, докато всичко мине на батерии и ток от възобновяеми източници. После само ще ги рециклират отново и отново с чиста енергия.
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    За да добият лития обаче пакмим требе петеол и газ сиреч батериите са една глупост
  • #10
    Последния Софиянец ( преди 2 години )
    А ДВГ умира , за ужас на бензиностанцията с ракети !
fallback
Последни