След близо три години изострени отношения партньорите Renault и Nissan започват преговори за разпределението на интелектуалните права, които биха могли да отворят пътя към радикално преструктуриране на алианса. Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео е отлетял за Токио, за да разговаря през уикенда с японския си колега Макото Учида, съобщава The Financial Times, позовавайки се на собствен източник.
Според добре информирани източници Лука де Мео бил готов да отстъпи по темата, която бе табу за предшествениците му - намаляване на дела на Renault в Nissan
Алиансът между двете компании бе създаден в края на 90-те години от Карлос Гон, който първо спаси Renault, а после с нейни средства предотврати фалита на Nissan. Оттогава французите държат 43% от капитала на Nissan, докато японците имат само 15% от Renault. Скандалният арест на Гон преди три години според експертите е бил дирижиран именно заради амбициите на Nissan да се отърве от зависимостта. Сега в центъра на преговорите отново е желанието на японците Renault да намали дела си.
Според добре информиран източник Де Мео има две предложения към Учида. Първото е японците да одобрят плана му да прехвърли голяма част от производството на двигатели с вътрешно горене от Renault към новия китайски партньор Geely. За целта французите искат да създадат джойнт венчър с Aurobay, дъщерна компания на Geely и Volvo. Досега обаче Nissan твърдо се противопоставяше на това, защото технологиите, с които Renault разполага в областта на двигателите с вътрешно горене, са разработени съвместно от двете компании. За Де Мео обаче е ключово да сключи сделката с Geely преди т. нар. ден на капиталовите пазари в Renault през ноември.
Шефът на Nissan Макото Учида ще използва спора за интелектуалните права върху технологиите на алианса, за да извоюва независимост за компанията си
Второто предложение на Де Мео е Nissan да инвестира в новото поделение на Renault за "електромобили и софтуер", което французите обявиха, че ще листват на борсата.
Nissan от своя страна ще се опита да използва спора за интелектуалните права, за да принуди Renault да намали дела си в компанията. Тази тема бе табу в ерата Гон, но според запознати, цитирани от ЕС, сега Де Мео може би е склонен на компромис в името на заздравяването на съюза. В миналото Nissan бе основният източник на приходи за Renault, но в годините след свалянето на Гон японската компания е в криза и генерира рекордни загуби.