fallback

Историята на единствения Cadillac с емблема на Ferrari

Луксозен суперавтомобил, спрял на крачка от световното признание

Какво се случва, когато мощността на един чистокръвен спортен автомобил се пресече с пространството, комфорта и лукса на модел от т.нар. представителна класа? В началото на 70-те години на миналия век, Луиджи Чинети, ексклузивният американски вносител на жребците от Маранело, прави един Cadillac с външен вид на Ferrari, всъщност почти го прави. Разказваме ви историята на Cadillac NART- луксозен суперавтомобил, спрял на крачка от световното признание.

Черното конче на Cadillac-а не се появи случайно, но Ferrari няма почти нищо общо с него

На предните калници на спортния автомобил ясно се вижда разпознаваемият черен кон. Неговият "родител" и основател на NART (North American Racing Team) Луиджи Чинети е не само успешен бизнесмен, но и отличен състезател. Именно Чинети през 1949 г. носи на Ferrari първата победа в генералното класиране на Льо Ман. Луиджи има и отлични отношения и с Енцо Ферари . Следователно, от втората половина на 1940-те до началото на 1970-те, NART притежава изключителните права за продажба на Ferrari в Америка. 

Проектът заинтригува General Motors

Бизнесът н САЩ на Чинети върви много добре. Както в шоурумите, така и на състезателната писта. Докато в края на 60-те години на миналия век Съединените щати изведнъж започват да затягат коланите, що се касае до екологичните разпоредби. И на първо място новата реалност обхваща продавачите на европейски спортни автомобили.

Тогава собственикът на NART решава да играе на сигурно и да опита късмета си в създаването на своя собствена кола. Авторитетът на Чинети в бизнес средите е толкова висок, че не му е трудно да включи в проекта гигант от нивото на General Motors. 

На хартия всичко изглежда лесно и просто. Използвайки агрегатната база от серийни модели на GM, екипът на Чинети създава спортен автомобил - мощен, просторен и същевременно луксозен. След това колата се появява на международни изложения, събират куп поръчки и започват масово производство. Бизнес план без недостатъци!

Повечето от компонентите са заимствани от серийни американски автомобили.

Луиджи се смята за придирчив човек и е готов да се задоволи само с най-доброто. От цялото разнообразие от желязо по онова време в САЩ той избра най-новия Cadillac Eldorado (платформа E-body) от моделната година 1967-а.

Cadillac Fleetwood Eldorado е впечатляващ автомобил във всеки един смисъл! И като дизайн, и като истински новатор по отношение на технологиите. Eldorado от 1967 г. е първият Cadillac в историята с прибиращи се фарове и задвижване на предните колела. Двигателят също изглежда подходящ за бъдещия спортен автомобил. 8.2-литров V8 бензинов двигател, който се появява под капака на Eldorado от 1970 г. и разполага с впечатляващите 400 к.с.

Отлична основа!

Остава обаче да се реши един проблем. Разположението на двигателя отпред и задвижване на предните колела на серийния Eldorado е заменено от схема със задвижване на задните колела и средно разположен двигател, която е доста по-подходяща за спортен автомобил. Или иначе казано, двигателят, скоростната кутия и задвижващите колела са преместени назад.

Това е и единствена техническа иновация на спортния Cadillac. Всичко останало е оставено недокоснато. Пълното независимо окачване и дисковите спирачки на четирите колела идват от стоков Eldorado. Е, масивният преден панел на Cadillac трябва да бъде малко подрязан - само за да пасне на новата кола.

Дизайнът на спортния Cadillac е измислен от сина на Чинети

Външният вид на суперавтомобила заслужава специално внимание. На пръв поглед изглежда, че е възможно най-далеч от стереотипния стил на Cadillac от 60-те години на миналия век. Но поставете NART до Eldorado и семейната приемственост ще се почувства. Същите скрити фарове или например капаци на джантите от моделите от 1967-1968 г. При внимателен оглед се разпознава и задната оптика от Pontiac GTO. 

Като цяло NART съвсем естествено се вписва в моделната линия на Cadillac от началото на 70-те години. Компанията никога не е предлагала толкова екстремно купе. Но в същото време суперколата на Чинети не изглеждаше като черна овца в сравнение с други модели на марката.  Основният дизайн на NART се приписва на сина на Луиджи Чинети, Луиджи младши. Именно той, с помощта на възпитаник от Art Center California Design College, скицира основите на голямо купе. По-късно в дизайнерския център на General Motors е изработен модел от скулптурен пластилин в пълен размер. В метал, предимно алуминий, идеята е реализирана от специалисти от каросерийното студио Zagato.

Целият проект се разпада като къща от карти.

С две думи - колата се оказва грандиозна. Просторен суперавтомобил със средно разположен двигател с два реда тройни (!) седалки, който е оборудван с екстри по най-висок, за онези години, стандарт: автоматична скоростна кутия, кожен салон, радио, климатик, електрически прозорци и двигател с мощност 400 конски сили обещаващ отлична динамика. Това е перфектната комбинация от спортен и луксозен автомобил?

Cadillac NART дебютира на автомобилното изложение в Торино през 1971 г. Колата е изложена на щанда на Zagato, събра много добри отзиви и започват първите поръчки. Едно модно ревю в Ню Йорк, където е изложена колата,  умножава броя на хората, които искат да имат в гаража си Cadillac с емблема на Ferrari.

Само че по това време изненадващо аферата между Чинети и General Motors приключва. В Детройт, позовавайки се на икономически трудности, се оттеглят от проекта. А без подкрепата на голям автомобилен производител не е възможно да се започне масово производство. Чинети старши бързо дава "задна", като официално заявява, че страничният проект твърде много отвлича вниманието му от основния бизнес. В резултат на всичко това, всичко приключва само с сглобен суперавтомобил.

Хубаво е, че съдбата на този екземпляр не е за съжаление. Колата сменя собствениците си няколко пъти и съдейки по актуалните снимки е в грижовни ръце. Последният път, когато Cadillac NART се появява на търг е през 2015 година. Експерти прогнозират уникалния автомобил да се продаде за 400 000 евро, но купувач така и не се намира. Странно, нали?

fallback
  • #5
    Д-р Исня ( преди 1 година )
    Да, за тези пари ще се вземе чистокръвно ферари, но ще е гола пръчка. Няма да има климатик и медицинска сестра, която излиза от пепелника, за едно бързо олабване.
  • #4
    XD to hh ( преди 2 години )
    Кое е странното, че не се продава? За 400 000 евро ще си купя истинско Ферари, а не сглобен в гаража Понтиак, който иска да прилича на Ферари
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Pрopov, по принцип си прав, освен за едно: пише, че двигателят е централно разположен, т.е. пред задната ос , а не зад нея, не мисля, ,че ще е по-опасно от 911 от онези години....
  • #2
    Propov ( преди 2 години )
    Доста странна машина. Красива е, има характер, но...8 литрово американско прасе зад задната ос?! Това ще е по опасно от 911 от ония години. Освен това колата с тия тройни седалки на ред явно ще да твърде голяма, като за спортен автомобил. За каране вероятно не, но да краси нечия колекция е супер.
  • #1
    Block me again ( преди 2 години )
    Хубаво е, че съдбата на този екземпляр не е за съжаление. Някой може ли да ми разшифрова това изречение. Освен това когато следващата дума започва със с, се слага със. Смешни сте.
fallback
Последни