fallback

General Motors измисли как да се отърве завинаги от аквапланинга

Новата технология ще се използва при коли от висок клас и електромобили

Всеки шофьор знае колко опасно нещо е аквапланингът. Той възниква внезапно, като може да доведе до пълна загуба на контрол и почти винаги се случва при висока скорост. В такава ситуация шофьорът може само да се моли за добър изход. Инженерите на General Motors обаче изглежда са измислили как да се отърват от проблема веднъж завинаги.

Аквапланинг възниква, когато гумите не могат да поемат количеството вода и се образува хидродинамичен клин в контактното петно между колелото и асфалта. Сцеплението се губи поради тънкия слой вода между гумата и пътя. Обикновено това се случва при скорости между 70 и 100 км/ч, въпреки че под въздействието на редица фактори колелото може да се „гмурне“ във водата и до 40 км/ч. Използването на спирачки не решава проблема, а напротив, може само да влоши ситуацията.

Наскоро General Motors е патентовал система, която може да помогне за справяне с аквапланинга. Патентът е озаглавен „Управление на аеродинамичната сила на превозно средство за предотвратяване на аквапланинг“. Както подсказва името, инженерите на американския концерна искат да се справят с проблема с помощта на подобрение по аеродинамиката.

За целта е направена сложна система за активна аеродинамика, която ще бъде инсталирана само на мощни и скъпи модели, но не и на масови автомобили с по-ниска цена. Факт е, че на публикуваните изображение са именно коли от начални класове – старата Honda Civic и ветерана Chrysler Sebring, но в случая това са само илюстрации.

Логиката на системата е доста проста. Аквапланингът се открива въз основа на данни, получени от сензорите за скорост на колелата и сензорите на спирачната система. Ако електрониката открие признаци на аквапланинг, тя ще активира аеродинамичната опашка и ще увеличи притискащата сила. Гумите залепват обратно за пътя и водачът си възвръща контрола над колата.

Аеродинамичният пакет включва активен спойлер, сплитер и дифузьор, както и регулируеми щори в радиатора, на капака и в арките на предните калници. Всички те могат да променят въздушния поток около колата и да регулират притискащата сила. Според информациите, General Motors вече е започнал да внедрява при новите Chevrolet Camaro или Corvette, както и при електрическите си модели.

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Ц-ц-ц
  • #6
    Ал ( преди 2 години )
    Няма как за 1/10 от секундата да се смени профила и да се увеличи притискането. Просто един патент.
  • #5
    Мдааа ( преди 2 години )
    Основния проблем на аквапланинга е, че се случва толкова бързо, че няма механична система която да го засече, разпознае и реагира толкова бързо, че да го предотврати! Увеличено сцепление на вече кривнати гуми само ще изтласка колата по-бързо и рязко в мантинелата!Слагайте хубави гуми, карайте разумно и правителствата да строят качествени пътища!Другото е пари и време на вятъра!
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Като идея е добре, но в реалния живот е ненужно,
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    2-ри, да тестваш на полигон е едно, на улицата друго, Улиците не са строени като полигоните, там не можеш да "диктуваш" условията. Най-често, локвата е само от едната страна. А когато видиш локва по цялото платно, едва ли минаваш смело през нея. Съвсем отделна тема е, че ЕСП-то се задейства в такива ситуаци също, да не говорим, че ако караш на "сликове" .. е там няма система, която да те спаси.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Дори в 9/10 случая да сработва, пак ще е добре.
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Имам силно подозрение, че това няма да сработи. В рамките на милисекунди, системата трябва да реагира, което няй-вероятно ще се случи, но затварянето на щорите на радиатора, нагласянето на спойлера, изобщо задействането на "аеродинамиката" ще отнеме секунди, които от своя страна може да са фатални.
fallback
Последни