fallback

Европа остана последният „рай за комбитата“

Бъдещето на сегмента крие все повече въпросителни

Комбитата са стари колкото автомобилната индустрия. Първоначално това са били работни превозни средства за превоз на товари. С течение на годините обаче те се превърнаха в идеалното решение за мобилност за семейства, които искат комфорта на седан, но с повече товарно пространство.

Първоначално тези модели спечели пазарен дял в Северна Америка, а след това и в Европа, но днес техният брой е намалял съществено. Съдбата на този тип автомобили започна да се променя с излизането на минивановете, като това важи основно за Северна Америка. Изключение прави единствено Стария континент, където комбитата все още се срещат сравнително често.

Статистиката показва, че близо 2/3 от комбитата се продават в Европа Въпреки че обемът на продажбите им е намалял с 20% през 2021 г. спрямо предходната година, търсенето им в Европа е най-високото в света. На Стария континент се падат 64% от глобалните продажби, с малко над един милион единици от общо 1,6 милиона в световен мащаб. В Европа те отбелязват и най-големия си пазарен дял от общите продажби, като за миналата година той е 8,3%.

Най-продаваните комбита на 2021 година:

Този резултат е доста добър предвид силната конкуренция от SUV-моделите. В останалия свят през миналата година са продадени 574 000 комбита, като увеличението е с 4%. В същото време продажбите в САЩ и Канада възлизат на 183 000 единици - спад с 4%. Третият по големина пазар са Русия и бившите съветски републики със 140 000 единици, което е ръст също о 4%. Следват Япония и Южна Корея, докато на пето място е Китай със 107 000 продажби, което е ръст от цели 34%.

Въпреки че търсенето се е увеличило от 2020 г. насам, комбитата не са привлекателен продукт за повечето потребители в тези региони. Затова този сегмент малко или много е обречен, като проблем за това са не само увеличаващите броя си SUV-модели, но и начинът на възприемане на тези автомобили.

В Латинска Америка, например, те почти не се сещат, тъй като хората ги свързват с катафалки или коли на погребални фирми. За местните хора това не са готини за каране коли. В същото време обаче в Италия, например, хората смятат точно обратното. Там потребителите почти не се интересуват от седани, но считат комбито за истински семеен автомобил, което освен това е спортен и полезен.

Същото важи и за Германия, както и за Швеция и Норвегия, където смятат комбито за идеалното превозно средство за сурови зимни условия. Моделите на Volvo и някои на Saab са два добри примера за популярни комбита. В САЩ обаче положението им се промени драматично след пристигането на минивановете. Последните са по-големи, по-просторни и имат по-висока позиция на водача - също като SUV. Затова и потребителите зад океана могат да избират от по-малко от десет опции.

fallback
  • #13
    След ( преди 1 година )
    две комбита минах на хечбек. Разликата в обемите на багажниците е дразнеща и не винаги се компенсира от по-малките размери на хечбека в градски условия.Решил съм да сложа куфар отгоре, но пак няма да стигна комбитата ;) .
  • #12
    анонимен ( преди 1 година )
    Всекиму според нуждите, за едни комбито е най удачно, за други SUV или пък ,,хеч". Според мен, категорията ,,ван" е най удачна за дълъг път и товароносимост но пък във градски условия ,,хечът" е незаменим, Не знам къде е мястото на комбито, но на мен ми прилича на катафалка а дали е динамичен, немски ,,премиум" все тая при 140км. ограничение по магистралите.
  • #11
    Случаен 4 ( преди 2 години )
    Кия Соренто, но в Европа малко хора могат за си ги позволят нови, защото цените започват от 100 000 лв. А ако човек се огледа в премиум марките, нещата отиват минимум на 150
  • #10
    Случаен 3 ( преди 2 години )
    И затова изборът, когато нямаш неограничен бюджет, е в полза на комбито. Тук говоря само за нови коли, защото статията е за продажба на нови. А колегата, който пише, че хечбекът е по-прагтичен, мисля, че просто не му се е налагало да тръгне на път с хечбек, 2 детски столчета отзад, за да не може да сваля седалките и багаж, който включва детска количка, легло, дюшек, тротинетка и отделно багаж на двама възрастни и децата. За мен най-добрият вариант на SUV с размерите поне на Toyota Highlander и
  • #9
    Случаен 2 ( преди 2 години )
    Не е много ОК. Затова трябва кола с голям багажник. Комбито върши перфектна работа и струва малко. За сравнение една Октавия/Голф/Корола/Сийд комби струва между 40 и 65хиляди нова. Един Тигуан/Кашкай, които са с по-малък багажник, струват между 60 и 90 хиляди. Подобно е положението с горния клас автомобили. Същевременно комбито има добро пътно поведение, по-нисък разход на гориво,по-евтини застраховки, по-малки и евтини гуми - 17-ки в компактия клас, вместо 18-ки при SUV
  • #8
    Случаен ( преди 2 години )
    Карам комби от скоро. Преди това съм карал седани и хечбеци. Имаме и SUV в семейството- Кашкай, а преди това Тигуан. Изборът на комби е прагматичен. Имам семейство с малко дете. Всеки, който има, знае за какво става въпрос. За всяко пътуване-детска количка, легло, дюшек, дрехи, играчки. Трябва голям багажник. Багажниците на Кашкая и Тигуана са малко по-големи от хечбек, т.е. не стават. При пътуване почти винаги се налага да се сваля половината задна седалка, което, ако детето е много малко
  • #7
    Ивайло ( преди 2 години )
    С клас 3 серия и Октавия по нашите пътища също са едни от най срещаните коли.
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Прави са в Ю.Америка, че комбито е като катафалка. Ван или Сув, ако оскаш повече място, а ако ще товариш много пикап. Хечбеците са не само по-готини от катафалките наречено комби, но и са компактно и практични. Смъкваш задните седалки и товариш, ако се налага. С комбито 99% от времето караш въздух...
  • #5
    Неразбирач ( преди 2 години )
    Има два вида коли, комбито и всички останали..
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Ти па, точно аз имах C5 II и го карах 8 години. Страхотна кола в много отношения - бях страшно доволен - но за шофиране беше ужасна. Не беше комби, обаче. За цената - всеки си преценява. За мен си струват. Карал съм и японско. Там е обратното - колкото и да са евтини, не си струват и половина пари. Пълна измама. А Ситроен пак бих карал, но само ако върнат хидропневматиката и направят 4х4.
fallback
Последни