fallback

Вижте как в Skoda избират цвета на автомобилите

Дръзките бои са по-успешни при по-малки модели и за по-млади клиенти

Често може да различите марката на един автомобил от много далеч само по цвета. Освен традиционни окраски, автомобилните компании използват и специфични цветове, които да ги отличават. Какво правят по въпроса в чешкия автомобилен производител Skoda, който е част от германската Volkswagen Group?

 

 

Първата цел, разбира се, е цветът на автомобила да се хареса на клиента и затова компаниите търсят именно това - да привлекат повече хора освен с технически параметри, така и с цветова гама.  

„По-малко популярен цвят изглежда по-малко печеливш за производителя. Но когато цветът привлича вниманието, върши нещо невидимо“, разяснява Катержина Вранова, ръководител на дизайнерския отдел Color&Trim, който отговаря за подготовката на екстериорните цветове в Skoda.

 

 

„Дръзките цветове обикновено са по-успешни при по-малки модели, закупени от по-млади клиенти, докато при по-големи автомобили клиентите са склонни да избират по-традиционни нюанси“, обяснява Мария Керцшер, специалист в разработването на цветове и бои на каросерията.

Керцшер и Вранова казват още: „Вдъхновението е навсякъде около нас и тенденциите се променят и адаптират. Когато търсим подходящи нюанси за нашите автомобили, ние вземаме предвид редица фактори - от тенденциите в цветовете и материалите в други индустрии, до това дали тези тенденции и свързаните с тях нюанси изобщо са подходящи за автомобили и дали отговарят на идентичността на марката и нейните автомобили“.

 

 

Skoda използва за лансиране и представяне на нови модели т.нар. „геройски“ цветове, предназначени точно да привлекат вниманието на хората сайта на компанията или към някое от представителствата, допълва Катержина Вранова. Компанията по принцип не тества цветовете върху своите клиенти. Разчита основно на усета, интуицията и опита на своя екип Color&Trim. „Клиентите обикновено виждат нов цвят само с пристигането на модела, с който го пускаме. Това е риск, който поемаме“, уверява Катержина Вранова.

Понякога обаче компанията „напипва“ предварително определени цветови тенденции и възможности за по-нататъшно развитие, например при представяне на дизайнерски концепции. „Някои цветове отнемат известно време, преди хората да започнат да ги харесват“, обяснява ръководителят на отдела Color&Trim.

Цветовете, които Skoda предлага за конкретни модели, се определят не само от текущите тенденции и общите вкусове на клиентите, но и от специфичните характеристики на отделните пазари. „Цветовете и начинът, по който се възприемат, се влияят от редица фактори. Те включват културната и географската среда. Един фактор, който със сигурност не приемаме с лека ръка, е влиянието на слънцето“, обяснява Мария Керцшер.

 

 

В Индия чешкият автомобилен производител не предлага традиционното черно, което е един от най-популярните цветове в Европа, например. Това е основно поради практически причини, защото черна кола просто би станала твърде гореща в местната среда, а клиентите предпочитат бели коли. А слънцето дава шанс на някои нюанси наистина да се откроят. Това е отново причината Skoda да предлага три изключителни ярки и смели цвята в Индия.

Например, Skoda Kushaq е лансиран на индийския пазар в атрактивната боя Orange Honey - портокалов мед. Докато сродният седан Slavia е боядисан в Blue Crystal. Тези два цвята (заедно с Tornado Red) са изключителни подходящи за индийския пазар. За европейския също имат отличителни цветове. Новата Škoda Fabia, например, често се показва в Phoenix Orange, докато спортният вариант Monte Carlo е в Velvet Red. А електрическото купе Enyaq Coupe RS iV се предлага в яркия нюанс на Green Mamba, който впоследствие украси Skoda Fabia RS Rally2 при премиерата. Може да се поръча и за Oitavia RS.

 

 

Някои от цветовете по-късно ще се появят на повече модели, но обикновено не в цялата моделна гама. И за това също има причина. Вкарването на някои окраски в серийно производство може да бъде голямо предизвикателство. Например, в момента са на мода различни матови нюанси или бои, които се нанасят на няколко слоя. А оцветяването на автомобил с този вид боя е много по-взискателно по отношение на производството, отколкото конвенционалното боядисване, което, що се отнася до самия цвят, е по същество процес в една стъпка.

Интересното е, че не само смелите цветове, които може да са на мода само няколко сезона, към тенденциите се адаптират и традиционните нюанси. Казано по-просто, бялото не остава същото бяло във времето и същото важи за нюансите на сивото, сребристото или дори черното. На практика те също могат да се прилагат по различни начини.

 

 

fallback
  • #1
    шкодилак ( преди 1 година )
    много ме кефи в новата шкода ениак с муцуна на бмв , как във вратата са сложили чадър като в RR
fallback
Последни