Продажбите на употребявани леки автомобили в Източна Европа ще нараснат с не повече от 3% до края на годината и забавянето на пазара ще продължи, смятат анализаторите на авторитетната международна консултантска компания McKinsey. Ще припомним, че през 2021 г. този пазарен сегмент се е увеличил с 8%. Причина за по-слабото търсене е свързана с общата ситуация с доходите на населението в Източна Европа, която не допринася за растежа на пазара, плюс факта, че има спад в продажбите на нови автомобили. Следователно хората на Запад не продават старите си коли и вторичният пазар в Източна Европа не се актуализира.
Към момента цените на употребяваните автомобили растат дори по-бързо, отколкото на новите автомобили. Средната цена на употребяван автомобил в края на първата четвърт от настоящата година е с 28% повече от същия период за предходната година. А средната цена на нов автомобил за същия период се е увеличила с 18%.
Дефицитът на нови автомобили се появи още през 2020 г. След премахването на ограниченията от пролетния коронавирусен локдаун, купувачите бързо изкупиха всички наличности от дилърите. Автомобилните производители не успяха незабавно да увеличат темпото, много заводи не отмениха годишните си летни отпуски на фона на нарастващите проблеми с доставката на резервни части. След това се появи и проблемът с чиповете, а оттам и лавинообразното повишение на цените, както на нови, така и на употребявани автомобили.
Но спадът в покупателната способност на населението ще окаже натиск върху търсенето на вторичния пазар, смятат независими консултанти в автомобилната индустрия, но липсата на употребявани, и на нови автомобили ще надделее. Заради това се очаква и ръстът в цените на употребяваните коли да продължи. Нормализирането им ще зависи от това дали недостигът на микрочипове ще приключи през следващата година.