IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще продължи ли поскъването на употребяваните коли у нас?

Отговор на този въпрос ни дава анализ на експертите от McKinsey

Продажбите на употребявани леки автомобили в Източна Европа ще нараснат с не повече от 3% до края на годината и забавянето на пазара ще продължи, смятат анализаторите на авторитетната международна консултантска компания McKinsey. Ще припомним, че през 2021 г. този пазарен сегмент се е увеличил с 8%. Причина за по-слабото търсене е свързана с общата ситуация с доходите на населението в Източна Европа, която не допринася за растежа на пазара, плюс факта, че има спад в продажбите на нови автомобили. Следователно хората на Запад не продават старите си коли и вторичният пазар в Източна Европа не се актуализира.
  
     
втора ръка, употребявани, пазар
   
      
Дефицитът на пазара на нови автомобили и растящите цени ще продължат да забавят пазара на употребявани автомобили, сигурни са анализаторите от Mckinsey. „Колите станаха доста скъпи и хората все повече ще заемат изчаквателна позиция. Сегментът ще остане в рамките на сегашните нива, но цените на употребяваните коли ще продължат да се повишават, но не със същия темп като година по-рано.

Към момента цените на употребяваните автомобили растат дори по-бързо, отколкото на новите автомобили. Средната цена на употребяван автомобил в края на първата четвърт от настоящата година е с 28% повече от същия период за предходната година. А средната цена на нов автомобил за същия период се е увеличила с 18%.

Дефицитът на нови автомобили се появи още през 2020 г. След премахването на ограниченията от пролетния коронавирусен локдаун, купувачите бързо изкупиха всички наличности от дилърите. Автомобилните производители не успяха незабавно да увеличат темпото, много заводи не отмениха годишните си летни отпуски на фона на нарастващите проблеми с доставката на резервни части. След това се появи и проблемът с чиповете, а оттам и лавинообразното повишение на цените, както на нови, така и на употребявани автомобили.
   
       
втора ръка, употребявани, пазар
     
         
Според анализите се очаква продажбите на нови пътнически автомобили и лекотоварни автомобили да нараснат леко през 2022 г., с 3,3%, защото основните негативни фактори - проблеми с микрочипове, съкращения на производството, прекъсване на веригите за доставки - няма да бъдат елиминирани през по-голямата част от 2022 г.

Но спадът в покупателната способност на населението ще окаже натиск върху търсенето на вторичния пазар, смятат независими консултанти в автомобилната индустрия, но липсата на употребявани, и на нови автомобили ще надделее. Заради това се очаква и ръстът в цените на употребяваните коли да продължи. Нормализирането им ще зависи от това дали недостигът на микрочипове ще приключи през следващата година.
  
      

 

0 от 500
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Автокъща: Колите втора ръка ще поскъпнат 2023 с поне 30-40% говоря за коли след 2013г. Колите до 2010г повечето бяха смачкани в Европа това което е остани е 95% скрап! Коли ще се карат или нови или ще се карат старите коли на по 30години. Вноса на автомобили в момента е намалял с поне 50% 2023 ще са 60-70%
  • #8
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Поръчах си Шкода Октавия миналата година ( края на ноември ) и сега в началото на юли дойде - изминал съм с нея малко над 4'000 км. Отначало бях много доволен от колата, вече почвам да откривам дразнещи дреболии, колата струва почти 50'000 лв. но не е качествено изпълнение и материалите са евтинджос - има леко скърцане в седалките, инфо дисплея/навигацията вече 2 пъти ми забива и трябва да спреш, изгасиш колата и след 5 мин. се оправя, пластмасата е много и си мисля, че след 5/6 години ще е зле.
  • #7
    3 rate up comment 1 rate down comment
    D ( преди 1 година )
    За да направиш вноска с парите от старата кола, трябва първо да си я продал. А новата ще я чакаш една година. Проблемът е какво се случва междувременно :)
  • #6
    7 rate up comment 3 rate down comment
    До бай х ( преди 1 година )
    Ако си мислиш, че пет години новата кола няма да се чупи, пак ще висиш по сервизите. Отделни ще ти свалят още пет кожи за задължително каско при техен застраховател, задължително обслужване в техен сервиз на трой и цени. За една скапана драскотина от доброжелател ще обикаляш по сервизите поне месец и т.н.
  • #5
    2 rate up comment 8 rate down comment
    Бай Х ( преди 1 година )
    С парите за кола на старо бих направил вноска за нова кола,5г.ще я изплащам,но няма да има редовните ремонти,които ще ме разорят !
  • #4
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    С колите предстои да се случи същото, което се случи с имотите през есента на 2008г. - рязък спад на продажбите и плавно намаляване на цените, което ще бъде предизвикано от енергийната криза и масовото навлизането на по-достъпни градски елетромобили.
  • #3
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Реално той е приключил- проблемът не е количеството, а забавянето, тоест поръчка от 2021 се изпълнява сега!
  • #2
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До #1 ( преди 1 година )
    От къде имаш такава информация, че недостигът на микточипове е приключил?
  • #1
    33 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Недостигът на чипове вече приключи, но космическите цени на новите коли в съчетание с рецесията, високите сметки за енергия и високите лихви на банките ще откажат много хора покупка на нова кола. Автомобилните компании ги очакват доста трудни времена ...