fallback

Опасен ли е за вашата кола бензин Е10?

Вижте всички модели, при които новият горивен стандарт създава проблеми. Някои са масови в България

От 2022 година вече навсякъде в Европа досегашният бензин А95-Е5 трябва да бъде заменен от Е10. В повечето държави от съюза, включително и в България, това отдавна е факт, но много хора все още не са наясно с характера на промяната.

Кодът Е10 се отнася до съдържанието на т. нар. биоетанол в горивото - твърдението на Европейската комисия е, че добавянето му понижава съществено парниковите емисии. Има само два проблема: първо, по-голямото количество биоетанол в горивото отнема от мощността на автомобила; и второ, немалко коли, особено от по-старите, не са пригодени за него. Последното е особено сериозен фактор за пазари като българския, където над половината коли по пътищата са на възраст над 20 години.

                             Някои европейски страни скачат директно от Е5 към Е10. Други, като България например, увеличават количеството биоетанол постепенно - то беше 8% през 2018, след това се увеличи на 9%. Още тогава обаче представители на петролната асоциация призоваха да не се добавя повече етанол. Високото му съдържание увеличава корозията в двигателите, особено при по-старите коли, заяви тогава членът на управителния съвет на асоциацията Камелия Славейкова.

Заради по-ниското енергийно съдържание горивото с повече етанол на практика намалява мощността на автомобила - особено осезаемо при по-студено време, твърди д-р Дан Кларк, експерт по горивата. Когато температурите са ниски, влагата от въздуха кондензира, щом влезе в контакт с нагорещени повърхности. Това се случва и в резервоара на автомобила. За разлика от бензина обаче, етанолът охотно се смесва с вода и образува един етанолово-воден слой на дъното на резервоара. Горивната помпа засмуква от тази смес и я впръсква директно в цилиндрите, където се стига до опасни детонации. По-съвременните двигатели са предвидени да издържат на подобни натоварвания, но много от старите не са.

За колите с такива агрегати се препоръчва да останат на досегашния Е5. Той ще продължи да се продава, но само под формата на най-скъпия супер (A98 и А100). Но това решение, което работи за богатите колекционери на класически автомобили, не е много подходящо за хората, които карат 20-годишни автомобили от бюджетни съображения.

Всички модели, за които не се препоръчва Е10 (ГАЛЕРИЯ):

 

 

 

 

fallback
  • #21
    анонимен ( преди 2 години )
    И на мен ми харесва Корола седана от 2001-2006, има стилни линии и често като я видя я мисля за по-луксозна кола.
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    Корола седан от 2001-2006 е по-хубава от хечбека, с хармонични линии и все още изглежда добре, за разлика от повечето коли от онова време, например грозната Бора.
  • #19
    до 14 ( преди 2 години )
    Бразилия налага етанола като основно гориво от трийсет години. И не е същият мотор - двигателите за бразилския пазар са специално пригодени за етанол, с различни цилиндрови глави, бутала и пр.
  • #18
    до 16 ( преди 2 години )
    Не, расте на полето, интеуект :D и не се отделя, а се усвоява. В това е целият смисъл
  • #17
    Абе ( преди 2 години )
    Съмнителна работа. Простите коли ги карахме с каквото има, а тия твърдят, че не можело? Много им здраве. Впрочем в НАСКАР карат болидите с чист етанол и вървят перфектно. И лесно се гасят.
  • #16
    анонимен ( преди 2 години )
    И колко СО2 се отделя за да се произведе 1 тон биоетанол? Щото и той не расте по дървета
  • #15
    До #11 ( преди 2 години )
    Аз ли греша или 1л. на 42 л. резервоар в Лада са 2.5% , а не като сега 10%
  • #14
    никой ( преди 2 години )
    До 12 , в статията споменават Фиат 1,6 мотор с 16 v ,като непригоден. Обаче същия мотор се вгражда в бразилски модели на Фиат още от 98-99 година и няма проблеми с етанола. Това го видях в Бразилия още през 2001ва.
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Какви парникови емисии като в германия масово са на въглища
  • #12
    До Fury ( преди 2 години )
    От изброените модели на всички производители е ясно че, проблеми имат двигателите с директно впръскване, но не всички. В Бразилия такива вероятно няма, няма и да има! Може и за ЮАР да важи същото.
fallback
Последни