Този клонинг на Toyota Corolla Touring има само едно предимство пред първообраза си - но пък то е съществено
Изглежда като Toyota, задвижва се като Toyota и се кара като Toyota: що е то? Логичният отговор е "Toyota", особено след като хвърлите едно око и на снимките. Но правилният отговор е "Suzuki Swace".
На пръв поглед тази кола изглежда абсолютно идентична с Touring версията на актуалната Toyota Corolla (E210) - ако не смятаме емблемата, разбира се. В действителност има някои разлики, но за да ги забележите, ще ви трябват лупа, бележник и педантичността на данъчен инспектор. С просто око може да видите малко по-различно оформената предна решетка.
На нас ни се струва, че Swace изглежда с една идея по-фокусирано от Corolla, но спокойно може да става дума и за самовнушение. Иначе платформата е една и съща, хибридното задвижване е абсолютно еднакво, и освен това Swace се прави от същите хора, които сглобяват и Corolla в английското градче Бърнастън. Всъщност, четейки този тест, спокойно може да приемете всичко казано в него като валидно и за Corolla Touring - дотолкова близки са двата автомобила.
Защо обаче Suzuki ни прилага такива номера? Защо трябва да ни пробутва Toyota с подменена емблема и едва забележими стилистични подобрения? Тук вече правилният отговор гласи "Брюксел". Японците, които са специалисти в малките градски коли, никога не са били между големите замърсители на въздуха в автомобилния свят. Но новите европейски стандарти ги заклеймиха именно като такива: за тях 1.2-литровият и 1.5-литровият атмосферен мотор на Suzuki са по-опасни от шестцилиндровия турбодизел с мека хибридна система на други производители. Заради това някои азиатски марки просто отписаха европейския пазар. Suzuki не се отказва от Европа, но създаването на изцяло ново задвижване изисква време. Дотогава на помощ идва Swace.
Toyota, която отдавна има изцяло хибридизирана гама и ниски средни емисии, може да си позволи да продава Corolla и с бензинов мотор. За Suzuki единствената опция е хибридът: Swace има 1.8-литров бензинов двигател, работещ по цикъла на Милър, така наречената е-CVT безстепенна трансмисия, електромотор със 72 коня мощност и 1.3-киловатчасова литиево-йонна батерия.
Suzuki Swace
1798 куб. см работен обем
122 к. с. максимална мощност
163 Нм максимален въртящ момент
180 км/ч максимална скорост
|
Резултатът от тази комбинация е официално обещаван разход от 4.5 литра на 100 км в комбиниран цикъл. Ние постигнахме около 5.5 на сто, но на дълъг път и с доста малко движение в града, където по принцип е силата на тази система.
За пътното поведение на Swace важи същото, което казахме и за Corolla хечбек - колата стои добре на пътя, воланът е сравнително прецизен и като цяло усещането е доста по-добро, отколкото при предишните поколения на "тойотата". Безстепенната трансмисия не се връзва с представите ни за динамика, но пък и тази кола е замислена за други цели, а не за спортно шофиране.
Проблем се появява само, ако се опитаме да я сравним с други модели на Suzuki. По-малката японска компания е една от последните, които предлагат на пазара наистина леки автомобили. Swift, Jimny и вече спряното Baleno са под тон, и дори Vitara в най-семплата си версия едва надхвърля 1100 кг. Това им дава онази особена пъргавина и приятно чувство при каране, които не се компенсират с никакви коне и въртящ момент. При Swace обаче няма такова чувство: заради хибридната система колата тежи близо 1.4 тона.
Компенсация за известната мудност е удобството на интериора. Седалките са комфортни, мултимедията най-после е навлязла в XXI век, пространството е в изобилие. Багажникът дори и при наличието на хибридна система побира 580 литра - което за пореден път ни кара да се чудим на хора, избрали малък SUV, понеже "ни трябва място". Освен това от Suzuki са продължили и тук щедрата си политика със серийното оборудване: още стартовото ниво при Swace има система за предотвратяване на сблъсък, автоматични дълги светлини, адаптивен круиз контрол, активен асистент за лентата (който върти сам волана, за да ви върне в нея), eлектрически стъкла, двузонов автоматичен климатик, 8-инчов сензорен екран на мултимедията с Android Auto и Apple CarPlay, камера за заден ход, отопление на предните седалки, релси на покрива и 16-цолови алуминиеви джанти. Фактически няма особен смисъл да доплащате за най-високото ниво на оборудване, което добавя само Bi-Led светлини, интелигентен паркинг асистент, кожен подлакътник и безжично зарядно за смартфон.
Разбира се, цената тук няма как да е същата като при Toyota. А и, за жалост, се оказа доста подвластна на развихрилата се инфлация. Когато тествахме Swace в края на миналата година, той струваше около 48,000 лева в стартовото ниво - с над 2,000 лева повече от аналогичната Corolla. През септември 2022 цената на Swace е вече 59,990 лева. Какво тогава би ви накарало да си го купите, вместо просто да отидете в Toyota?
Възможните аргументи в полза на Swace са два. Единият е, че освен автомобил, избирате и компанията, която да го обслужва. Вторият е, че заради твърдия си договор сега Suzuki разполага с наличности на склад - нещо, с което самата Toyota не може да се похвали покрай кризата за чипове. Всъщност в момента българският представител на Toyota дори няма ценова листа за комбито на сайта си, а само за хечбека и седана.
Още снимки от теста на Suzuki Swace вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Японците са направили само една голяма промяна, за да покрият еконормите - но не каквато бихте очаквали
-
12-ото поколение е доста по-различно от всички досегашни
-
Най-после една кола, която безумната надпревара във въоръжаването при хот хечовете е подминала