Автомобилите се делят основно на две категории – шосейни и състезателни. Първите се движат в трафика, а вторите – само на писта. Въпреки това има много коли, които са по-близко до състезателните, отколкото до серийните модели. И те са по-удобни за каране на писта, отколкото на обществени пътища.
Много от тях всъщност често са били конструирани, за да отговарят на разпоредбите за хомологация на състезателни автомобили, което изисква производството на определена бройка. Понякога обаче желанието на производителите е да надхвърлят ограниченията, наложени за използване по пътищата. Това са автентични бижута, произведени в много малко екземпляри и струващи огромни суми. Те са предназначени за ботаташи, готови да похарчат много пари, за да се забавляват истински на пистата.
Този феномен се появи сравнително скоро, защото, ако изключим BMW M1 Procar от 1979 г., считан за родоначалник на този атрактивен клас, всички останали са „родени“ между края на 90-те и последното десетилетие. Сред тях са модели като Porsche 911 GT2 Clubsport (993), Lamborghini Diablo Jota, Lotus Exige Race 380, Pagani Zonda R и Revolucion.
Истинска „ковачница“ да ексклузивни коли, предназначени за писта, беше програмата „XX” на Ferrari, която започна с 599 и продължи с неговите производни Ferrari Enzo и LaFerrari (FXX и FXX-K) с версиите им Evo (на първата снимка), както и с „братовчеда“ Maserati MC12 Racing Version. Не бива да се пропускат още Mercedes-McLaren SLR 722 GT, Lamborghini Sesto Element (на втората снимща) и McLaren P1 GTR
В наши дни вече има голям брой такива автомобили, като всеки от тях, както стана ясно е произведен в ограничен тираж и струва сериозна сума, която често надхвърля милион евро дори 2-3 пъти. Ето някои от най-впечатляващите, като всички те са направени през последните няколко години.
Суперколи със забрана за обществени пътища (ГАЛЕРИЯ):
Може ли една „пистова серия" да бъде по-скъпа от състезателна кола? В случая това е точно така, тъй като в основата на този автомобил е моделът 720S GT3, който от своя страна е състезателното производно на суперколата 720S, но няма хомологация нито за състезание, нито за движение по пътищата. В същото време е с 300 000 евро по-скъп. Двигателят има 710 к.с., а още 30 се „отключват“ с бутон. Подобрения има и по аеродинамиката.
Мощност: 740 к.с. (V8 4.0 biturbo)
Максимална скорост: не се съобщава
Ускорение 0-100 км/ч: не се съобщава
Тираж: 15 бройки
Цена: 850 000 евро