fallback

Как Volkswagen пропусна да завладее Америка

Германците така и не направиха версия на Porsche 911 с 4 врати и различна форма

По повод 20-годишнината на седана Phaeton германският автомобилен гигант Volkswagen показа наскоро за първи път снимки на работещ прототип от второто поколение - D2, който обаче така и не излезе на пазара. Така изглежда историята на големите седани на Volkswagen приключва. Но тя има и минало, за което вероятно малко хора знаят. Първият Phaeton е можел да види бял свят преди… 60 години. Въпреки, че тогава, ако е трябвало да се даде име на този автомобил, то би било нещо като „Разтегнато Porsche 911“, базирано на Volkswagen.

 

 

Началото на проекта е успешното навлизане на Volkswagen на най-големия тогава автомобилен пазар в света - този в САЩ. Благодарение на добра рекламна кампания, която вече е включена в учебниците по маркетинг, невзрачният модел Beetle е представен на американците като супер оригинален и много изгоден за поддръжка автомобил. А всеки недостатък, е превърнат в плюс.

Но основните играчи на американския пазар по онова време, разбира се, са гигантите от Детройт, които са на върха на своята мощ. Например General Motors става първата компания в света, спечелила милиард долара за една година. Нейните модели се обновяват ежегодно, което допълнително стимулира търсенето - новата кола вече не е остаряла след няколко години, а след само един сезон.

 

 

Какво да прави в този суров свят на чичо Сам скромен чуждестранен производител с Beetle и малкото купе Karmann-Ghia? И във Волфсбург се насочват към създаването на голям седан, който да се конкурира с популярните американски такива. Германската компания обаче няма сред серийното си производство нито един компонент, който да пасне на новия модел, така че решава да поеме по нетривиален път и да се обърне към дъщерната компания Porsche.

Именно в първия си модел Porsche 356 в Щутгарт активно използват модифицираната агрегатна база на автомобили Volkswagen, но вече подготвят за пазара по-голямо купе 911 с шестцилиндров двигател. Така че защо просто не опитат да направят седан на базата на 911?

 

 

Да, EA-128, новият проект на Volkswagen, трябва да е със задно разположен двигател, но тогава няма нищо възмутително в това решение. Първо, всички модели на Volkswagen, включително микробуса T1, са произведени със задно монтиран двигател - приемствеността е очевидна. Второ, седанът Chevrolet Corvair на General Motors, с който ще се конкурира в САЩ, също е със заден мотор. Още повече Volkswagen EA-128 прилича на бъдещата Tatra 613, която се появява едва през 1974 г. Нека не забравяме няколко опита на Porsche да направи самостоятелно 911 с четири врати, последният от които беше прототипът 989. И тук е само началото на шейсетте години...

Дизайнът на седана на Volkswagen включва двойни фарове, които по-късно се появяват при серийния, но изключително невзрачен Volkswagen 412. Задните светлини на EA-128 изглеждат малки и слепи, като временно решение за тестовия прототип. Точно зад тях, под капака, има 2-литров шестцилиндров боксер Porsche с въздушно охлаждане. Проектиран за компактната, профилирана кърма на 911, той изглежда малък и самотен в багажника на седан с много място от двете страни.

 

 

В същото време, при липса на подходяща агрегатна база, Volkswagen използва не само скоростната кутия от Porsche 911, но и шасито. Така още в средата на 60-те години можеше да се роди спортен седан с характера, звука и навиците на 911 - 50 години преди Panamera.

Друга необичайна характеристика на EA-128 е шестместният интериор – предният ред седалка е с бежова кожена тапицерия, солидна и разделена 40/60 на индивидуално място за шофьора и една и половина седалка за двама пътници. В същото време скоростният лост е разположен до дясното коляно на водача и най-вероятно причинява неудобство на пътника до него, ако са трима души. Таблото с характерната хоризонтална лента, жабка и таблото с два огромни циферблата, също събуждат спомени за Porsche, да не говорим за волана, взет направо от 911 купе.

 

 

Между другото, мощността на двигателя е намалена до 90 конски сили, което е много сравнимо с първоначалните версии на Chevrolet Corvair. Зад задните седалки на EA-128 дори има място за малък допълнителен багажник, въпреки че основното багажно отделение, разбира се, е разположено отпред. Като цяло седанът едва ли се отличава с голям багажник - в колите със задно разположен двигател отпред не остава много място.

За сериозността на намеренията на германците свидетелства и вторият прототип на големия EA-128 на Volkswagen във версия комби, много популярен по това време в САЩ вариант, който се купува от многодетни семейства. По-късно седемместните SUV по същество заменят този клас в зародиш.

Тоест ако този модел EA-128 влезе в производство тогава, ще е първото комби с четири врати в гамата на Volkswagen. Преди това се произвеждат само двувратки. Уви, след създаването на прототипа, проектът е отменен заради пренасочване на инвестиции за нови компактни модели за Европа. И това отново ни връща към аналогичната история със „забравения“ Volkswagen Phaeton D2, който стана жертва на програмата за електрически автомобили.

Така или иначе, боксерният двигател и другите компоненти на Porsche са твърде скъпи за получения хибрид, за да се конкурира с американските модели. Купувайки Ford, всеки клиент получава много повече мощност и кола за същите пари.

А производителят на Beetle в САЩ тогава няма имидж на престижна европейска марка, за която трябва да се плаща повече. Напротив, бедните американски хипита често карат Volkswagen. Очевидно, сравнявайки тези неща, във Волфсбург са стигнали до крайното разочароващо решение. Все пак и седанът, и комбито на EA -128 са запазени в експозициите на музеите във Волфсбург - Stiftung AutoMuseum Volkswagen и Zeithaus.

 

 

fallback
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Голям страх тресе немчугите, в паника са че Путин като стигне до Ламанша ще изрови чертежите на "тайните" и непознати модели на ваг и ще ги обяви за руски
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Какво ще превземат тези нещастници ако не е немският пазар и държавните поръчки да са фалирали отдавна
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Завладя сервизите.Изхрани поколения майстори с ненадеждни каручки.
  • #2
    Перничанин ( преди 2 години )
    И тука имаме същите кошници, даже са с 300 коня по бързи
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Глупусти на търкалета, фолксваген завладя света с бръмбара и кемпер вана, даже Бразилия започна да го произвежда за да задоволи търсенето.
fallback
Последни