Японският производител Toyota е сред най-ангажираните в развитието на силовите агрегати, работещи на водород. Марката има в гамата си Mirai - електрически седан с технология за горивни клетки, а вече представи два хот-хеча - GR Corolla и GR Yaris. Последният ще направи своя дебют в ралита този уикенд на рали „Ипър“, където ще бъде управляван от четирикратният шампион в световния шампионат (WRC) Юха Канкунен (Фин).
Toyota GR Yaris H2 по същество е идентичен с производствения модел с бензинов двигател. Единствената забележима промяна във външния вид е специалната синя „ливрея“, която подчертава присъствието на водородно задвижване. Под капака всъщност е поставен същият 1,6-литров турбомотор с 3 цилиндъра, поставян на стандартния хот-хеч, като той работи на водород.
Това е така, защото принципът на работа на Yaris H2 (както и на GR Corolla H2) е различен от този Mirai. Ако във флагмана на марката водородът се използва за производство на електричество, в двата хот-хеча той има същата функция като бензина, като предимството са почти нулеви емисии.
Трябва да се отбележи обаче, че двигателят на GR Yaris H2 (тестван през последните месеци в състезателната серия Super Taikyu в Япония и в Fuji 24 Hours) е леко модифициран с подсилване на блока и оптимизирана система за впръскване.
От Toyota не предоставят точни данни за потенциала на водородния двигател Yaris, но подчертават, че производителността е практически идентична с тази на бензиновия двигател. Освен това зареждането отнема същото време като обикновен бензинов или дизелов автомобил.
Още снимки на водородни хот.хеч - вижте в галерията:
Факт е, че японската марка твърдо вярва в този вид гориво. През последните месеци Toyota сформира съюз с Mazda, Subaru и Yamaha за по-нататъшно развитие на двигателите с алтернативни горива, а от Япония вече дойдоха слухове за появата на Prius с водороден plug-in хибриден двигател, който трябва да бъде готов през 2025 г.