fallback

Какво означава абревиатурата DOT 4 на спирачната течност?

При покупка е задължително да проверите дали бутилката е плътно затворена с фолио под капачката

В редица сравнителни тестове на спирачни течности за автомобили, както и в самата експлоатационно книжка на автомобила и на капачката на съда за спирачна течност в двигателния отсек е записан типа на спирачната течност, която трябва да се използва. Тя е обозначена с инициалите DOT, след което следва номер. Най-често той е числото четири. Но какво всъщност означава тази абревиатура?

Като начало припомняме, че изискванията за състава и параметрите на спирачните течности обикновено се формулират от националните технически стандарти на дадена страна. Въпреки това, както се оказва, повечето от тях са разработени въз основа на индустриалните разпоредби на САЩ SAE J-1703 и изискванията на Федералния стандарт за безопасност на моторните превозни средства на САЩ (FMVSS 116).

И тъй като Министерството на транспорта на САЩ (DOT) участва в разработването на стандартите, американците, а след тях и всички други страни, започнаха да приписват съкращението DOT на спецификациите на спирачната течност.

Що се отнася конкретно до най-разпространената спирачна течност DOT 4, то ще кажем, че тя е насочена към широка гама от популярни автомобили, включително тези, оборудвани с ABS. Сред най-важните ѝ показатели е точката на кипене.

Както знаете, по време на работа на спирачките техните механизми са много горещи. Част от топлината се абсорбира от хидравличното задвижване и съответно от спирачната течност. Ако прегряването ѝ доведе до кипене, тогава получените въздушни балончета ще намалят драстично ефективността на цялата спирачна система.

Тук е важно да се отбележи, че точката на кипене на спирачната течност има две контролни стойности. Първото измерване се прави веднага след производство на течността, а второто - след добавяне на известно количество влага към спирачната течност. Факт е, че полигликоловите съединения, на базата на които се правят спирачните течности, са много хигроскопични и лесно абсорбират водните пари от въздуха, което значително намалява точката на кипене.

За спецификацията DOT 4 стандартните стойности са както следва: точката на кипене на „суха“ течност не трябва да бъде по-ниска от +230 °C и след добавяне на 3 процента контролна влага към нея, точката на кипене не трябва да пада под +155 °C.

Сравнителни тестове обаче показват, че горепосочените температурни показатели за някои спирачни течности не отговарят на стандартите. Това обикновено се дължи на неспазване на технологията на тяхното производство и съхранение, което особено често се случва при т.нар. "ментета".

Ето защо, когато купувате спирачна течност е задължително да проверите дали бутилката е плътно затворена с фолио под капачката, а след като налеете течността в системата, тя трябва редовно да се проверява за „влажност“ с помощта на специален тестер.

Не по-малко важно за спирачните течности е тяхната работа при ниски температури, или т.нар. кинематичен вискозитет. Той характеризира изпомпваемостта на хидравличното задвижване и съответно неговата работа през зимата. За течности DOT 4 вискозитетът при 40-градусов студ според стандарта FMVSS 116 не трябва да надвишава 1800 единици.

Всички тези факти още веднъж подчертават, че когато купувате спирачни течности, трябва да бъдете изключително внимателни. Ако колата има нужда от цялостна подмяна на спирачната течност, тогава трябва да купувате само от проверени магазини и производители с добра репутация

fallback
  • #5
    Читател ( преди 2 години )
    Кинематичния вискозитет характеризира не само "изпомпваемостта" на даден флуид. Също така той е важен и в целия му работен температурен диапазон.Хубаво е, че се мъчите да пишете полезни статии, но не задълбавайте много в терминология, става миш-маш! На който му е интересно да си отвори учебник по хидравлика и тн
  • #4
    Майстора ( преди 2 години )
    Тогава защо модерен автомобил като tesla model S 100d е със спирачна течност тип DOT3 ??? Ха сега де да ви видя колко знаете авторите
  • #3
    Дядо ( преди 2 години )
    До ЪХЪ. Там трябва да е влажно за да влиза тестера!
  • #2
    Ъхъ ( преди 2 години )
    Винаги проверявам за влажност на едно определено място с един "специален" тестер.
  • #1
    Brudleyp ( преди 2 години )
    Браво, Румене, чудесен и полезен материал!
fallback
Последни