За появата на един автомобил на пазара - от разработването на модела до пускането му в производство, обикновено минават пет години, дори и повече. Затова инженерите, дизайнерите и мениджърите непрекъснато трябва да гледат далеч в бъдещето. И всичко това е свързано с огромни разходи - разработката на автомобила, тестването, предпроизводствената подготовка, струват на компаниите десетки и дори стотици милиони долари или евро. Но историята познава много случаи, когато всички тези усилия са били напразни. Автомобили, които са били на половин крачка от старта, са получавали “червен светофар” в последния момент. Ето някой от най-интересните такива проекти.
Volkswagen Phaeton 2
През юли 2022 г. Volkswagen отпразнува 20-ата годишнина от представянето на седана Phaeton по доста необичаен начин - показвайки модел от второ поколение, който така и не видя бял свят. Въпреки, че в светлината на цялата история на Phaeton не отмяната е по-изненадваща, а фактът, че разработката е готова и стига много далеч.
Phaeton споделя платформа с Bentley Continental GT и Flying Spur, а под капака може да намерите „чудовища“ като 6,0-литров бензинов W12 (отново познат от Bentley) или дизелов V10 TDI 5.0 с мощност 313 к.с. Колите Phaeton са сглобявани предимно ръчно в специално изграден „стъклен“ завод в Дрезден - с прозрачни стени, високотехнологично оборудване и минимално увреждане на околната среда.
Като цяло колата се оказва изключителна във всички отношения, само че… скучна. Създателите сякаш са пропуснали да придадат на Phaeton D2 правилния имидж с ясно усещане за лукс и малко хора успяват да разберат защо Phaeton не е уголемен Passat, а нещо много по-хубаво. Резултатът е логичен: за 15 години производство са продадени по-малко от 85 хиляди бройки, след което идва забравата.
Но, както сега се оказва, второто поколение Phaeton е бил в процес на активно развитие. Платформата за седана е избрана по-опростена, но до тук свършват техническите подробности, разкрити от германците. Но ясно се вижда, че дизайнът е останал консервативен.
Точно такъв се оказва и на сегашният Volkswagen Touareg, но това става през 2018 г. А този Phaeton, който виждате на снимката, е от 2016 г. и по това време такъв екран изглежда сензационно. Съдейки по степента на детайлност, новият Phaeton е почти готов за производство, но идва Дизелгейт. Концернът Volkswagen насочва всичките си усилия към електрическите автомобили и е решено да се откаже от скъпия флагмански седан.
Jaguar XJ
Друга е историята с Jaguar XJ - той просто трябва да стане електрически и да влезе във всички възможни съвременни тенденции. Отчита се, че британците са сред първите, които представят отделен производствен модел с батерии - кросоувърът I-Pace, който дебютира през 2018 г. А на 5 юли 2019 г., последният ден от производството на XJ - вариант X351, е обявено, че наследникът му също ще премине към електрическо задвижване. Всичко изглежда логично.
През есента на 2019 г. за първи път е показан проекта X391, а дебютът на автомобила е планиран за първата половина на 2020 г. Но тогава връхлетя коронавирусът и рязко забави всички процеси, а финансовите ресурси трябва да бъдат насочени към решаване на неотложни проблеми. Датите на производство са многократно измествани, но като цяло никой не се съмнява, че рано или късно серийният XJ ще бъде разкрит пред публика. През февруари 2021 г. обаче Тиери Болоре, новият новият главен изпълнителен директор на Jaguar Land Rover, обяви анулирането на проекта. Вероятно защото колата вече не отговаря на нивото на лукс, качество, иновации и динамика, които трябва да има един истински Jaguar.
Иначе казано, XJ се оказва чужденец в собственото си семейство. Той бе отишъл твърде далеч от предшествениците си, но изостава от неродените си потомци. Заедно с него проектът за изцяло електрически кросоувър Road Rover потъва в забрава. И е забележително, че тези SUV все още нямат напълно електрически версии, въпреки че за тях се говори от дълго време.
Изглежда под ножа падна цяло семейство британски електрически автомобили. Сега Jaguar Land Rover е зает с прилагането на новата стратегия Reimagine, която трябва да изведе новите модели на марката на водеща позиция в луксозния клас. Идеята не е да се разваля репутацията с компромисни продукти. Британците разработват нова електрическа платформа, наречена Panthera, заедно с партньори от Magna Steyr. Първите серийни автомобили засега са планирани за 2025 г., а дотогава изглежда не могат да се очакват големи дебюти. Спирането на XJ и Road Rover струва на JLR около 1 милиард лири.
Amati
Тук историята е още по-мащабна. Не става въпрос за отказ на модел или няколко, в последния момент „кислородът“ на цялата марка е спрян. В началото на 80-те и 90-те години японските производители навлизат в премиум класа - Toyota изобрети Lexus, Acura се роди в Honda, Nissan пусна Infiniti. Причината е една и съща: американските власти, опитвайки се да защитят местните производители, ограничават обема на вноса от Япония. А японските умове разсъждават: Добре, ако не можем да продадем много коли, нека бъде по-малко, но скъпи.
Mazda също се поддава на тенденцията, но не се фокусира върху пазара в САЩ, защото продажбите там вървят. Всичко се променя с дебюта на първото поколение MX-5 - роудстърът влиза в продажба през 1989 г. и моментално се превърна в хит, като в същото време прославя марката в цяла Америка. Въодушевени, японците решават да надградят успеха и през 1991 г. официално обявяват първокласната марка Amati, насочена специално към американския пазар. Amati е анаграма за Miata, американското име на MX-5.
Началото на продажбите е насрочено за 1993 г., PR-ът около новата марка се оказа сериозен. Например, японците ужасяват конкурентите с необичаен 4-литров двигател W12 с 280 конски сили (преди Volkswagen), въпреки че по-късно се оказва, че няма сериозно развитие в тази посока. На изложенията „свети“ макет. \Двигател V12 с обем 3,6 л със същата мощност наистина съществува - той е предназначен за флагмана Amati 1000 седан, позициониран като бъдещ конкурент на Lexus LS, Mercedes-Benz S-Class и BMW 7-Series. Прототипът е тестван и според неофициални данни всичко е било супер. Но… твърде късно.
Acura навлиза на американския пазар през 1986 г., през 1989 г. Lexus и Infiniti пристигат също, като и трите марки имат достатъчно време, за да се наложат. А Amati е в началото. През 1991 г. японският икономически балон започва да издиша и още през 1992-а проектът е прекратен. А са подписани споразумения с 67 дилъри, разработена е рекламна кампания с бюджет от 60 милиона долара, напечатани са брошури... Amati 1000 така и не е показан на публиката, в пресата се появяват само лоши сканирани копия на същите тези брошури. От Mazda все още предпочитат да мълчат за тази история.
Lamborghini Cala
Във втората част на играта Need For Speed има един автомобил - Lamborghini Cala. И той не е предназначен само за виртуални писти и подиуми на автомобилни изложения, а е напълно реален и готов за серийно производство. Историята на проекта е от края на 80-те години на миналия век, когато Lamborghini замислят наследници на два модела едновременно - флагмана Countach и по-младото (и далеч не толкова успешно) купе Jalpa. Първата идея е успешна, през 1990 г. възхитителният и страховит Diablo е разкрит на света. Но с втората кола всичко се оказва по-трудно.
Развитието на проекта P140 напредва, италианците построяват няколко движещи се прототипа с дизайни на Марчело Гандини, които имат много паралели както с Countach, така и с Diablo. Готов е изцяло нов и нетипичен за Lamborghini двигател - 4-литров атмосферен V10, който развива 400 к.с. На тестовете един от прототипите на P140 достигна впечатляващите 295 км/ч и като цяло всичко е близо до масовото производство.
Но през 1990-1991 г. идва петролна криза в Персийския залив, концернът Chrysler, който в този момент притежава Lamborghini, поставя проекта „на пауза“. И когато идва времето за размразяване, се оказва, че ъгловият външен вид на P140 вече е остарял. Малко по-късно, през 1994 г., Lamborghini преминава под контрола на Megatech и там ще си спомнят за почти готовия и почти „народен“ суперавтомобил.
Вече обаче не е възможно да се покаже в оригиналния му вид, така че новият дизайн е поръчан на Giorgetto Giugiaro, който вместо остри ъгли и начупени линии, предлага много по-плавни, модерни и също толкова агресивни форми. Каросерията, изработена изцяло от въглеродни влакна (невероятно за онези години), е монтирана върху завършено шаси P140 със същия V10 и представено на автомобилното изложение в Женева през 1995 г.
Публиката е във възторг от Lamborghini Cala, избрани журналисти, които имат възможност да тестват прототипа, са още по-впечатлени от динамиката, управлението и звука. Изглежда щастието е толкова близо… Но Megatech нямат финансови средства за серийно производство и суперавтомобилът остава в един-единствен великолепен екземпляр.
През 1998 г. Volkswagen влиза в играта и Lamborghini е поет от Audi, а през 2003 г. дебютира Gallardo, суперавтомобил със средно разположен двигател с карбонова каросерия и двигател V10 с атмосферно пълнене. Днес е известен като основоположника на модерния “джуниър” Lamborghini, но истината е, че това е наследникът на завършения автомобил, който така и не видя бял свят.
Chevrolet Niva
Тази година класическата „Нива“ навърши 45 години. И изглежда, че легендарният Togliatti SUV лесно ще издържи на конвейера още толкова години. Но неговите наследници през цялото време са съпътствани от трудности. Да, Niva от второ поколение е „жива и здрава“ и наскоро бе обновена с името Lada. Но без намесата на General Motors, тази кола може би нямаше да я има. В условията на кризата от края на 90-те години АвтоВАЗ най-вероятно нямаше да има достатъчно пари, за да започне пълномащабно производство.
Развитието на третото поколение Niva като цяло изглежда като лош сериал. Първоначално планират да правят автомобила на нова платформа, след това решават да имплантират част от компонентите на Renault Duster, след което зачертават всичко постигнато и избират обединение с перспективната Dacia на по-модерна платформа CMF-B. Освен това, в светлината на последните събития, този проект също може да бъде прекратен.
Истинската, трета “Нива”, е готова още през 2014 г. и дори показана на публиката на автомобилното изложение в Москва като концепция, но всъщност това си е сериен автомобил. Lada обаче няма нищо общо, инициативата и финансирането идват от General Motors, а италианската компания Blue Engineering участва пряко в дизайна.
Идеологически колата е близка до своите предшественици, но всъщност всичко е създадено от нулата. Предвижда се да започне производството на двигатели и трансмисии от индийската компания Avtec, които от своя страна са лицензирани версии на Peugeot (двигател с вътрешно горене със 135 конски сили) и Isuzu (петстепенна скоростна кутия).
Новата „Нива“ преминава целия цикъл на тестове, а в Толиати, в съвместното предприятие GM-AvtoVAZ, се изграждат нови производствени цехове - както за двигатели, така и за автомобили. Въпреки това през 2014 г., когато малко преди пускането на пазара идват първите санкции срещу Русия, General Motors рязко намалява присъствието си в страната и отказа да прави допълнителни инвестиции.
Опитите за спасяване на Niva не се увенчаха с успех, не се вписваше в новата стратегия за тясно сътрудничество между Lada и Renault, нямаше инвеститори от трети страни. През 2018 г. стана ясно, че надеждите са нулеви...