fallback

Петте метала, които ще изместят петрола

Около тези суровини ще се въртят световните дела в следващите десетилетия. Цените им вече са в небето

През XIX век бяха въглищата. През XX век световните дела се въртяха около петрола. През XXI век, по всичко личи, новият ключов фактор в геополитиката и икономиката ще са няколко пренебрегвани доскоро метала.            Войната в Украйна доведе до безпрецедентни цени на никела и дори принуди Лондонската борса за метали да спре търговията с него за цяла седмица           Преходът към по-чисти енергетика и транспорт ни най-малко няма да ни освободят от зависимости, напрежение и намеса на големите в делата на малките. Просто горещите точки на картата ще се променят и вече няма да са в Персийския залив, а в басейна на Конго и в Боливия. От друга страна, големият преход предлага и фантастични възможности за онези инвеститори, които правилно се ориентират накъде духа вятърът. Макар че вероятно си струва и да припомним думите на борсовата легенда Дан Дикър: "Петролът е жалка инвестиция, защото всъщност не е никаква инвестиция. Той е просто облог - и то облог с прикачена към него тиктакаща бомба".            В последните години популярността на електромобилите расте неудържимо, а с нея - и търсенето на "металите на прехода". Графиката е по данни на IEA            Преходът към нисковъглеродна икономика има безброй направления, но ключови за пазарите на суровини ще са две от тях: електромобилите, и решенията за съхранение на енергия. Насърчаването на възобновяемата енергетика от слънце и вятър е безсмислено, ако енергията не може да се складира, а към момента най-популярното решение в тази област е литиево-йонната батерия. И пак тя е в основата на голямата трансформация в транспорта, където двигателите с вътрешно горене постепенно отстъпват място на електрическото задвижване. Даже не толкова постепенно - по данни на Международната агенция по енергетика (IEA), продажбите на електрически автомобили са се увеличили над два пъти за последните две години и през 2021 достигат 6.6 милиона (от които 3.4 милиона се падат на Китай и 2.3 милиона - на Европейския съюз). В по-далечна перспектива и двата сектора може да заложат на водорода - но дори и това не може да стане без основните метали на "зеления преход". Ето кои са те: литий, кобалт, никел, мед и така наречените "редки земни елементи".             Какви материали изискват отделните технологии на "зеления преход" - таблицата е по данни на Световната банка            Особено деликатни за бъдещия баланс на силите ще са по-редките от тях - онези, които се произвеждат не в милиони, а в стотици или хиляди тонове годишно. Такива според Дейвид Ейбрахам, автора на книгата The Elements of Power, са кобалтът и редките земни метали. "Свидетели сме на фундаментална промяна в нуждите ни от ресурси. В никоя друга точка в човешката история не сме използвали толкова много елементи в толкова много различни комбинации... Нашата изобретателност скоро ще изпревари запасите ни от суровини", пише Ейбрахам. А един доклад на Световната банка още през 2017 подчерта, че преходът към по-чиста икономика ще изисква несравнимо повече суровини и по-специално метали, отколкото бяха нужни в ерата на петрола.

Кои са металите на електрическата революция (ГАЛЕРИЯ):

   

     

fallback
  • #23
    анонимен ( преди 2 години )
    Хаха каква зелена патетика. Абе джанъм освен металите тия батерии с какво друго се правят?!! Дааа с петрол драги, с петрол... Да не казвам продукти в батериите от пластмасите до изолатори те се правят от лошия петрол. Тия ще замърсят още повече в зелената си лакомия... Да не говорим, че технологиите във фотоволтаиците буксуват от 10 години, не мога и не могат да увеличат КПД....
  • #22
    анонимен ( преди 2 години )
    колега тесльо, обикновено такива тиради се завършват с "амин" :D
  • #21
    TSLA ( преди 2 години )
    #17 На 29.12.2021 слезе първата клетка от поточната линия на Northvolt Ett - първият европейски гигазавод за производство и рециклиране на батерии. Степен на рециклиране към момента: 95%. 95% от батерията в колата ти е ценна суровина. 10 години служба на пътя, 10 години в стационарно съхранение на ток от ВЕИ. Следва 95% рециклиране и целият цикъл се повтаря. За останалите по бензиностанциите: "Вафличка да предложим? Имаме на промоция за 87 стотинки! Само гориво ли? 258 лв моля!" :D
  • #20
    TSLA ( преди 2 години )
    По тези теми разсъжденията по правило са скараджийски. Много емоции и никога факти. Към момента в Европа "изкопаемият" ток е 37%, а ВЕИ (възобновяемият) - 38. Останалото: ядрен. Повратната точка, от която няма връщане назад, вече е премината. Целта: 100% чиста енергия, 100% транспорт с нулеви емисии, здрави и трудоспособни хора, богатство (всеки месец ЕС внася петрол за над 60 милиарда). И най-вече - 101% кеф :D
  • #19
    До долния ( преди 2 години )
    Я продължавай да се занимаваш с бъчвите, че на тази тема си доста бос. Точно батериите ще свалят цените на тока. Най-евтино е производството на ток от фотоволтаици, но слънцето не пече през цялото денонощие и не всеки ден еднакво, затова тази енергия трябва да се съхранява някъде и това най-лесно става в батерии. На водородът ще му дойде времето, чак когато енергията е безплатна, защото при съхранение във водород много от енергията се губи.
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    А точно за желязото, ако не се рециклираше, досега да е свършило или поне цената да му е космическа. А и при настоящите постижения за батериите - засега 15 000 цикъла живот и 100 години, като се има предвид, че в момента тези технологии правят бебешките си стъпки и тепърва ще се развиват, сещаш ли се кога ще се наложи рециклиране на такава батерия и дали ще има по-добро за автомобилите? Най-добрите водородни клетки към момента имат максимален теоретичен живот 200 хил.км.
  • #17
    До долния ( преди 2 години )
    Литиево-йонните батерии се рециклират още от времето на Tesla roadster. Очевидно е колко си некомпетентен по темата. Доскоро просто не беше рентабилно, заради ниските цени на суровините и липсата на достатъчно батерии за рециклиране за да се изпълни преработвателния капацитет на евентуално предприятие и затова те бяха рядкост. При настоящите цени вече е по-рентабилно да се рециклират отколкото да се купуват нови материали.
  • #16
    //// ( преди 2 години )
    Според мен батериите са преходен период. Трябва нов вид енергоизточник или синтетични горива, или на водород. Дали от петрол, дали от някакви метали все сме зависими от изкопаеми. А за рециклажа на батериите, все още не е започнал. По твоята логика, вече няма нужа да се комапе желязна руда, защото има достатъчно старо желязо за рециклиране. Но както виждаш не се е стигнало до там.
  • #15
    До 12 ( преди 2 години )
    Точно тези желязо фосфатните батерии са без кобалт. По-евтини са и не се палят. Могат да се зареждат до 100% без никакви вредни последствия. Единственият им недостатък е по-ниската енергийна плътност, много са кратки разстояния този недостатък се компенсира от възможността за зареждане до 100%, вместо до 80% за батериите съдържащи кобалт.
  • #14
    До долните ( преди 2 години )
    Май пропуснахте момента с рециклирането и заместването на едни материали с други?Всичката продукция на Тесла в Китай е с железо фосфатни батерии. Желязото ли ще свърши?
fallback
Последни