Продажбите на нови автомобил в Европа (ЕС, държавите от ЕАСТ и Великобритания) през май са достигнали 948 149 единици, което е спад с 12,5% спрямо същия месец на 2021 г., съобщава Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) Негативната тенденция на пазара се отчита за 10-и пореден месец, като индустрията все още се бори с кризата на чиповете и много други компоненти, които забавят или блокират производството на нови автомобили.
От началото на годината на Стария континент са регистрирани общо 4 531 598 коли, като това е с 12,9% по-малко от същия период на миналата година. Основните пазари записват двуцифрен спад, като най-голям е този във Великобритания (-20,6%). За Италия този показател е -15,1%,за Франция -10,1%, а за Испания (-10,9%).
В същото време най-голям ръст в Европа отчита пазарът в Исландия – цели 65,9%. България е лидер сред държавите от ЕС с увеличение от 35,2% спрямо май миналата година, следвана от Румъния с +24,0%. През май у нас са продадени 2890 нови коли срещу 1959 бройки преди година.
При производителите лидер си остава Volkswagen с 239 982 продажби, където намалението е с 21,5%. По-малък спад отчита Stellantis, втори в класирането със 191 489 регистрации (-14,6%). На трето място е Hyundai с 96 556 доставени автомобила (+9,8%), като корейската група отчита най-голям ръст през май.
Увеличение на продажбите има при Nissan (+3,0%) и Toyota (+1,0%), докато най-голям спад регистрира Mazda (-42,4%), Jaguar Land Rover (-36,6%) и Volvo (-23,2%).
При марките най-голямо отстъпление записват Jaguar (-51,1%), Skoda (-32,4%), Land Rover (30,6%), Lexus (-29,3%) и Citroen (-23,6%), докато на обратния полюс се намират DS (+21,5%), Kia (+9,8%), Hyundai (+9,7%) Dacia (+11,5%) и Toyota (+2,9%).