fallback

Най-скъпата Skoda в историята: тестваме Enyaq Coupe RS

Това е автомобилът, с който Skoda окончателно къса с наследството от социализма

Нищо не омагьосва човешкия ум така, както превъзходната степен. Всяко ново нещо на пазара задължително се нуждае от поне едно "най-". Новата Skoda Enyaq Coupe RS iV има не едно, а две такива "най-". Само че не онези, които бихте очаквали. Това е най-тежката кола, създавана някога от Skoda. И освен това е най-скъпата. Големият въпрос в днешния ни тест е дали има с какво да компенсира тези недотам съблазнителни рекорди.                   Както вече сте се досетили, това е купе версията на доста популярния електрически кросоувър Enyaq. Построена е на същата платформа MEB, на която и братовчедът Volkswagen ID.4. И като стана дума за компенсации, това Coupe е с видимо по-добра аеродинамика от обикновения Enyaq, и с близо 50 километра по-голям обхват с едно зареждане на батериите. Но то също е и с 25 килограма по-тежко, до общо 2.3 тона - точно колкото тежи Tesla Model X, която обаче е доста по-голяма кола, и с 300 кг повече от сравнимата Теsla Model Y.          Стартовата цена на Enyaq Coupe RS е около 118,000 лева по сегашни сметки, и най-веротяно ще порасне още до края на годината, когато най-рано ще започнат доставките. Това я прави най-скъпата серийна Skoda в историята, ако не броим специалните рали автомобили              Из Европа Enyaq Coupe ще се предлага и в няколко по-скромни версии. Базовата има 60-киловатчасова батерия и задно предаване. По-горните ползват 82 киловатчаса и могат да са със задно или 4x4 (вижте галерията под статията). Но в България първоначално ще дебютира върховата версия - RS.                      И тук батерията е 82 киловатчаса, с използваем капацитет 77. Клетките са производство на корейската LG ES. Отпред има по-малък асинхронен електромотор за двойното предаване. Отзад са силовата електроника и по-мощният синхронен електромотор с постоянен магнит. Повечето конкуренти вече избягват постоянните магнити заради усложнените доставки от Китай, но групата Volkswagen засега държи на тях, защото повишават ефективността.                      Максималният пробег с едно зареждане по теста WLTP е вече 504 километра. Но, както е и при почти всички конкуренти, не разчитайте да ги постигнете в суровата реалност. В нашия тест, с малко градски трафик и равни части магистрала и междуградски път, постигнахме среден разход от 20 киловата на час, и реален пробег малко под 400 километра.      

Skoda Enyaq Coupe RS

300 к. с. максимална мощност

460 Нм максимален въртящ момент

6.5 секунди 0-100 км/ч

Което впрочем е напълно достатъчно, защото този Enyaq вече може да се зарежда при 135 киловата, и тогава са нужни само 36 минути, за да попълните батерията от 10 до 80 процента. При 50-киловатова станция ще ви трябва около час и четвърт, а от стенно зарядно - седем часа и половина. Термопомпата е серийно оборудване, което значи, че Enyaq Coupe не би трябвало да губи много обхват при студено време.           "Кристалното лице" на Skoda свети в тъмното         Coupe RS получава и доста специфични дизайнерски елементи, за да се отличава от по-пролетарските модели в гамата. Предната броня е уникална, както и джантите, и този електриково зелен цвят. Надписите, емблемите и рамките на прозорците са черни. Серийно се предлага и осветената предна решетка, която в Skoda наричат "кристално лице". Честно казано, на нас ни допада повече другият вариант. Но от българското представителство разбрахме, че почти всички поръчки за обикновения Enyaq са с кристалното лице, така че явно пак не сме разбрали последния писък на модата.                    Но най-съществената разлика между този автомобил и обикновения Enyaq е, разбира се, скосената линия на покрива. От доста години се чудим на тази растяща мания по крос-купетата. Какъв е смисълът да вземеш един голям SUV, изначално измислен така, че да бъде висок и с много пространство вътре, и да го направиш малко по-нисък, и с по-малко пространство? Но Enyaq Coupe е всъщност от малкото изключения, в които отрязването на покрива не води до никакви съществени загуби.    

              Багажникът е само с петнайсетина литра по-малък от този в обикновения Enyaq, и при общо 570 литра едва ли някога ще ви се стори недостатъчен. А на задната седалка съвсем спокойно може да седи и 190-сантиметров човек, удобно и с достатъчно място над главата въпреки най-големия стъклен покрив в историята на Skoda.                   Като цяло Enyaq Coupe е много приятно място за седене. Материалите са изчистени, но много качествени. Седалките, въпреки загатнатия спортен характер, всъщност са меки и удобни. Големият head-up дисплей улеснява много шофирането. А последният софтуерен ъпдейт направи информационната система доста по-опростена за ползване. Все така не одобряваме маниакалната страст на групата VW да разчисти всички физически бутони в полза на сензорни повърхности. Но и с тях се свиква. Салонът разполага и със специален датчик за качеството на въздуха, който ще ви предупреди и сам ще вземе мерки, ако то спадне.                     Освен това тук ще намерите и всички възможни електронни асистенти, с които групата Volkswagen разполага за момента. Матрични адаптивни светлини като в Тouareg, които никога няма да заслепят насрещните коли. Така нареченият предвиждащ круиз контрол, който ползва образа от камерите и навигацията, за да намали при нужда. Паркинг асистент, който не само може да паркира вместо вас, но дори и да запамети любимата ви позиция и да я повтаря автоматично всеки ден - само че нашата тестова кола нямаше тази опция и не сме я тествали на практика. Асистент за смяна на лентата, който сам може да изпреварва, когато му дадете сигнал с мигача. Може и сам да направи маневра за заобикаляне на препятствие, ако усети неизбежен сблъсък. И накрая асистент за задръствания, който самичък потегля и спира в трафика.                     Моментът за обобщение: това е една доста приятна за каране, доста бърза и изключително комфортна кола, за която всяка друга компания смело щеше да използва думата "премиум". В Skoda, понеже са в една група с доста ревниви батковци като VW и Аudi, внимават с такива думи. Но високото ниво на тази кола е абсолютен факт. И то, по наше мнение, отговаря на цената. Единственото, на което тази кола не отговаря, са буквите RS.                   RS означава "рали спорт". Skoda въведе тези букви за рали автомобилите си още преди половин век. После, заради заплахата за съдебно дело от Ford, добави и буквичката v - като victory, победа. Но в тази конкретна кола няма нито v, нито R, нито S. Тя няма нищо общо с ралитата. Управлението е прецизно, но не чакайте особена обратна връзка. При 2.3 тона тегло ви е ясно, че и бързите завои не са стихията й.     

                 Подобно на електрическите братовчеди от VW, и тук задните спирачки са барабанни. Инженерите настояват, че са напълно достатъчни, защото основното спиране се вържи от системата за рекупериране. На нормални пътища наистина е така - Coupe RS спира уверено и спокойно. Но по никакъв начин не е машината, с която бихме минали Твърдишкия проход с пълна газ. Максималната скорост е с 20 километра по-висока от останалите версии на Enyaq, но пак си остава скромните 180 километра в час - с пет по-малко от еднолитрова Skoda Fabia.                        Накратко, тук буквите RS отбелязват не спортен автомобил, а просто върхова версия. По тях другите на пътя ще разберат, че сте си купили възможно най-скъпата кола в гамата. Което за момента означава 118 000 лева - колкото четири бройки от споменатата Fabia. По-рационалните клиенти вероятно биха избрали някоя от по-скромните версии на Enyaq Coupe - също толкова приятни за окото и отчетливо по-евтини. Но пък RS в замяна на парите ви дава онова специално чувство, че сте на върха на хранителната пирамида. Поне в света на Skoda, разбира се.        Още снимки на Skoda Enyaq Coupe вижте в ГАЛЕРИЯТА:

  

fallback
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    Нека да видим на коя марка колко и струва средно една кола. Така ще разберем коя марка колко е бюджетна, мейнстрийм, почти премиум, истински премиум, и лукс. Вярвам че Шкода бая се е отлепила от бюджетното ниво, така че съравнование с Дачия е неуместно. Даже Фиат, Сузуки, Рено и Ситроен ще имат по евтина средна цена. А ако броим само Европейския пазар марките ще станат и повече. Шкода се справя много добре на пазара, особено ако броим от къде тръгна. Дачия също. Киа и Хйундай направо разцепват
  • #17
    Към "Бюджетния& ( преди 2 години )
    Много почнахте да ги разбирате това "бюджетни" , пък "масови" автомобили и т.н. .......... иначе карате кошници на милион км и се бутате 3 поколения в завещаните панелки
  • #16
    #11 ( преди 2 години )
    Ти би избрал китайското 4-цилиндрово волво лъжещо, че е премиум. Но хората с вкус определено НЕ!
  • #15
    Дошо ( преди 2 години )
    Skoda окончателно къса с наследството от СОЦиализма и скача с двата крака в СОЦвагена!
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Енияк е основен конкорент на Тесла У. Нека направат адекватен сравнителен тест да си измерят качествата.
  • #13
    Газко Уазков ( преди 2 години )
    Шкода не е лош автомобил. С нищо не е по-лош от Дачия. Е, дизелите им са по-кофти.....Толкова за Шкода.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Шкода е бюджетен автомобил! Разберете го и стига сте се правили на голяма работа! Сравнявайте Шкода и Дачия! Това са бюджетните в Европа, кой, каквото ще да ви говори! Всяко друго сравнение е неадекватно. Правете разлика между бюджетен и масов автомобил! Явно много хора не правят разлика...
  • #11
    До 1 ( преди 2 години )
    ***, купих Октавия 3 на 60К км. Сега е на 110К км. Ела да я видиш и да ми кажеш не е ли почти като от магазина. И то почти, защото все пак хвърчат камъчета, амортизира се и стои на улицата. Шкодите сами се продават и за съжаление цените се вдигнаха.
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    До 60 хил. лв, на вторичния пазар Кона 64 кВтч има най-голям пробег. Kia e-Niro е същата твхника, но по дълга, с по-добра возия и интериор. Кола на ток трябва да е на задно или 4х4 (i3, ID.3, Honda-e, iX, i-Pace, e-Tron, EQC, Tesla)
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Koe не му е премиум на волво ? С какво S90 и XC90 отстъпват от конглокентите по цена ? Лично аз бих избрал волво пред еквивалетен мерц, бмв и тн
fallback
Последни