Звездите са много, но за безопасността на автомобилите те са ограничени до 5 - това е максимумът, който Euro NCAP (европейската организация, която от години извършва множество краш-тестове на модели, продавани в Европа) присъжда в края на своите изпитания..
Организацията е основана през 1997 г., като нейните тестове непрекъснато се усложняван. Първоначално се започва с изследване на така наречената "активна безопасност" или способността на автомобила да издържа на сблъсък, защитавайки пътниците, но с напредване на технологиите изискванията стават все по-високи.
В наши дни повечето модели са оборудвани с различни системи за безопасност и асистенти на водача - от аварийно спиране до адаптивен круиз-контрол, функция за поддържане на лентата на движение и много друго. И тяхната тежест при даване на оценки от Euro NCAP расте се увеличава непрекъснато. Това води до логичния въпрос - дали един евтин автомобил, чийто производители залага на атрактивни цени, а те се постигат с по-малко скъпи технологии, е по-опасен на пътя? Отговорът идва от Енрико Паляри, който е един от един от експертите в Euro NCAP.
Паляри дава пример с Dacia Jogger - най-новият модел на румънската марка, която на тестовете получи само една звезда. Това би трябвало да означава отрицателна оценка за автомобила, но това не засяга изискванията, на които той трябва да отговаря, за да получи разрешение за движение по пътищата (трябва да се уточни, че Euro NCAP няма отношение към хомологацията на превозните средства, като затова отговаря съответната комисия към ЕС).
Всъщност, Jogger е само един от примерите. Той ползва платформата на Sandero, което също получи такава оценка. През 2017 г. Fiat Punto взе нула звезди за безопасност, а две години по-рано Lancia Ypsilon беше оценена с 2 звезди.
Паляри посочва, че именно технологиите са в основата на все по-строгите оценки. На тях към момента се пада около 40% при окончателното гласуване. А това означава, че модели, които нямат система за предотвратяване на катастрофи, не могат да получат 5 звезди. Тоест, автомобил на Dacia няма как да си тръгне с максимална оценка, ако не бъде оборудван с ADAS (усъвършенствани системи за подпомагане на водача) в съответствие със спецификациите на Euro NCAP. Въпросът тогава е дали една напълно безопасна кола, която защитава пътниците си при удар, но не разполага със системи за активни безопасност, ще получи максималните 3 звезди? Според Паляри, това е напълно възможно.
Целта на Euro NCAP всъщност е да увеличава тежестта на тестовете на всеки 2 години, в резултат на което дори коли, които днес получават 5 звезди, през 2025 г., когато ще влязат новите изисквания на организацията, ще загубят 1 звезда. И всичко това се дължи на технологиите, които са обект на непрекъсната еволюция и все повече влияят върху крайната оценка. И в крайна сметка, един нов модел, няма как да бъде оценен с максимума, ако не постигне достатъчно дори в само една от общо 4-те категории.
Има и друг аспект на нещата - за да получи максимална оценка даден модел, в 50% от версиите му, продавани на европейски пазар, трябва да бъде въведена съответната технология за активна безопасност.
Интересно е да се разбере и как ще се развиват тестовете с оглед на непрекъснато растящия брой на електрически превозни средства. Според Паляри, изискванията към тях също непрекъснато ще се увеличават, защото техните агрегати изискват повече електричество, а освен това са и по-тежки. Големият проблем се оказва опасността от пожар след катастрофа, а освен това заради по-високото си тегло електромобилите са по-опасни за други превозни средства при евентуален сблъсък.
За целта, в Euro NCAP вече са създадени работни групи, които за във връзка с производителите. Двете страни непрекъснато обменят информация, като се учат в движение.