Само преди няколко дни Toyota Motor официално стъпи на пазара на луксозни електромобили, като представи кросоувъра Lexus RZ. Това е първият изцяло електрически модел на премиум-марката, която доскоро определено гледаше в различна посока. Докато германци, корейци, китайци и дори виетнамци скочиха смело в електрическата надпревара, в Toyota (съответно и в Lexus) предпочитаха да залагат на хибриди, но нещата бързо се промениха.
На фона на разрастващия се пазар на електромобилите позицията на Toyota Motor беше меко казана изненадваща. Само преди 2 години един от ръководителите на японския концерн заяви пред смета, че „около електромобилите се шуми прекалено много, което означава, че няма смисъл да се отделя толкова внимание на електрификацията".
В случая ставаше дума за Европа, където се налагаха строги екологични изисквания и съответно това означаваше, че именно местните власти и производители трябва да работят в тази посока, докато в Япония можеше да се изчака още малко. Изведнъж обаче нещата за Toyota се промениха напълно и само преди дни компанията обяви, че на 22 май започва европейските продажби на първия си масов електрически модел - кросоувъра bZ4X, на 12 май 2022 г.
Напълно ясно беше, че премиум-марката Lexus няма как да остане встрани от промяната. Очевидно в концерна разбраха, че хибридните им автомобили, които наистина са много добри, няма да останат дълго време основен избор на потребителите дори в Япония, тъй като световната автомобилна индустрия върви по-бързо от очакваното в посока на пълната електрификация. Тоест, преди да е станало късно, всеки производител трябва да има голяма гама електромоболи, която да предлага на пазара.
Планът на Toyota и Lexus наистина изглежда грандиозно, тъй като предвижда инвестиция от 70 млрд долара в електрически модели. Това означава, че до 2030 г. японският производител ще продава изключително модели само на ток от двете марки в Европа, Северна Америка и Китай. Общият им брой ще бъде 30, като основният бенефициент на инвестицията ще бъде именно Lexus, чийто план за електрификация е дори по-амбициозен от този на компанията-майка Toyota.
В момента Lexus се продава на гореспоменатите световни пазари, които са ключови за почти всички автомобилни производители. Тези региони представляват над 80% от продажбите на премиум-марката. Като цяло, целта на Toyota е през 2030 г. да достигне глобални продажби от 3,5 млн електромобила, като от тях поне 1 млн трябва да се падат именно на Lexus.
Промяната на стратегията на японците едва ли ще се хареса на големите им конкуренти от Германия. Audi вече обяви, че ще предлага пълна гама електромобили още от 2026 г., а през 2033 г. ще се превърне в производител само на електрически превозни средства. В Mercedes-Benz и BMW също работят в тази посока, като баварците си оставиха вратичка, като обявиха, че няма да се откажат от ДВГ и ще продължат да ги предлагат в региони, в които няма развита инфраструктура за електромобили.
Във всички случаи обаче, навлизането на Lexus на пазара на електрически превозни средства ще засили сериозно конкуренцията. И в компанията са готови с първия си сериозен боец - Lexus RZ, чиито продажби ще стартират до края на годината. Технически той не превъзхожда конкуренцията - два електромотора (по един на всяка ос) със съвкупна мощност 313 к.с., батерията с капацитет 71,4 кВт/ч и пробег от 450 км. Напълно прилични данни като за начало, сега остава да видим какво още готвят японците...