Тежкотоварните камиони представляват 1/4 от потреблението на енергия от пътни превозни средства в САЩ, въпреки те са само 1% от общия брой машини, движещи се по пътищата на страната. Те изгарят силно замърсяващи дизелови горива, а електрификацията им, поне на този етап, не е практично решение заради високата цена.
Според Кори Хол - професор от Технологичния институт на Илинойс, камионите спокойно могат да преминат към алтернативни горива, които замърсяват далеч по-малко, като това ще стане с помощта на актуализация на софтуера. Така превозните средства ще запазят сегашната си конструкция, която ги прави по-ефективни за използване.
„При тежките машини, камионите и корабите двигателят с вътрешно горене ще се запази още дълго време и затова трябва да бъдат открити начини, за може той да стане по-чист. За целта могат да се използват алтернативни гориво вместо дизел. При бензиновите мотори изгарянето на горивото се нуждае от искра, докато при дизелите това става спонтанно, след като горивото се компресира в цилиндрите“, обяснява професор Хол.
Вече са известни и първите опити в тази насока. Производителят на големи двигатели Cummims, например, започна разработка на двигател, който не е зависим от конкретно гориво и може да изгаря почти всякакво гориво с леки модификации. Според професор Хол обаче има и по-добър начин, който изисква единствено актуализация на софтуера, за да може системата за управление на двигателя да работи с различно гориво.
В случая се разчита на машинно обучение и компютърно моделиране, за да може двигателя да „разбере“ какво се случва вътре в цилиндрите и кога трябва да се извършат конкретни действия по време на процеса на горене, за да се оптимизира изгарянето. Засега работата на Хол е насочена е насочена към използването на бензин вместо дизелово гориво, но може да бъде адаптирана и към други течности, като нисковъглеродно гориво, наречено „диметилов етер“.
„Има очаквания, че тъй като електрическите превозни средства са по-често срещани при леките автомобили в САЩ, ще остане много допълнителен бензин, който не се използва. Този бензин може да бъде използван при по-тежкотоварни превозни средства. Това е стратегия, която все още се проучва“, казва Хол.
Според нея, двигателите могат да бъдат достатъчно интелигенти, за да използват по-широк спектър от горива. Подходът за машинно обучение трябва да бъде напълно преквалифициран за всяко ново гориво, но процесът лесно ще се опрости с актуализирането на някои параметри в зависимост от свойствата на самото гориво. Помощ на професор Хол в проекта оказват Националната лаборатория Аргон, както и компаниите Navistar и Caterpillar.