fallback

Защо СССР се опита да постави ядрен реактор в автомобил

Проектът „Волга-атом“ има съдбата на американския Ford Nucleon

Днес малко хора си спомнят за един съветски автомобилен проект, наречен „Волга-атом". Дори в съветско време в публичното пространство почти нямаше информация за него, поради което през следващите години „Волга-атом“ беше проект "обрасъл" с много черни и бели митове. И така, защо съветските дизайнери имат нужда от ядрен реактор в обикновена кола? Нека се опитаме да разгледаме тази история малко по-обстойно, за да я разберем по-добре.

Един от основните черни митове за Волга-атом се свежда до факта, че през 1958 г., на изложение във Вашингтон, съветските посланици виждат американския атомномобил Ford Nucleon на изложение във Вашингтон, след което честно „комунизират“ идеята с техните заклети приятели от чужбина.

Ядрената енергетика се развива през 20-ти век. С появата на първите реактори и ядрени оръжия през 40-те години на миналия век хората от двете страни на океана попадат под влиянието на "атомната романтика". През 50-те години на миналия век атомът изглежда е абсолютният източник на енергия. Учени и дизайнери както на Запад, така и на Изток се надяват, че в бъдеще атомът ще бъде в състояние да замени абсолютно всички съществуващи енергийни източници: въглища, газ, нефт и многобройни странични продукти.

Следователно и в САЩ, и в СССР учените са в треска да тъпчат ядрени реактори във всичко, което изисква наличието на електроцентрала - подводници, кораби, ледоразбивачи, самолети, танкове, различно промишлено и селскостопанско оборудване и, разбира се, в автомобили.

Но много бързо учените от двете страни на Атлантика се сблъскаха с редица проблеми. Първата е безопасността на такива силови трактове за хората или по-скоро тяхната несигурност, имайки предвид нивото на технологиите през втората половина на 20 век.

Второ: това са параметрите на теглото и размера на тези агрегати. Оказва се, че е невъзможно просто да се вземе реакторът от някакъв ледоразбивач и да се постави в кола, като просто се намали по размер. Има редица други проблеми. Въпреки това, първите две всъщност слагат край на въвеждането на мирен атом в цивилната индустрия и в простото ежедневие на гражданите.

Един от основните бели митове за проекта „Волга-атом“ пък се свежда до факта, че съветските дизайнери успяват да постигнат някакъв специален успех в сравнение с американците. Да, съветските учени под ръководството на Александър Камнев наистина поемат по различен път от физиците и инженерите на Ford. В крайна сметка обаче се сблъскват със същите проблеми - размерът на реактора, неговата ефективност, степента на нагряване и безопасност.

За съжаление, изобщо няма много надеждна информация за въпросната „Волга-атом“ и това, което е налично, често звучи твърде невероятно, за да се повярва само на думи, без да се показват документи или резултати. Проектът за атомната кола на СССР е разработван до 1965 година, след което е приключен. В крайна сметка както американският Ford Nucleon, така и съветската „Волга-атом“ са предопределени да станат нищо повече от експонати за заводските музеи.

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Горивото в реактора има капацитет 60 000 км без възможност за зареждане. Няколко години по-късно сменят типа радиоактивно гориво, като дава възможност за 40 000 км прбег и зареждане. Проблемът, който не могат да решат до последно, е че трябва да се сменя шофьорът на всеки 10 000 км.
  • #9
    GeorgeV ( преди 2 години )
    Руснаците пооткраднаха каквото можаха през 1945 по пътя до Берлин. А американците крадат на поразия и до ден днешен, като привличат най-умните и творчески личности от цял свят с много пари. Ще речеш - правилно постъпват! - само че тия пари са наши, а ги харчат американците.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Някой от пишещите и четящите този форум има ли нещо руско в тях ? Не питам дали е работещо , щото руско и работещо в едно изречение е оксиморон !
  • #7
    Бай Х.. ( преди 2 години )
    Няма по-голям мазохизъм от това да си карал руска кола и пак да си купиш !
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    чисто пропагандна статия с удебелен шрифт на СССР през точен интервал в която не пише нищо смислено,направо да пишат за АК и другите там щуротии
  • #5
    Жуко ( преди 2 години )
    Сесерето крадеше всичко от запада. Нищо не са измислили сами, всичко е със шпиони.
  • #4
    -No-Name- ( преди 2 години )
    По проекта явно се знае, но не е за казване т.е. срамно е да вложиш толкова време, енергия и ресурс, за нещо което ще е неизползваемо, първо поради радиацията и второ поради непрактичност.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Много яко с тези 4 предни колела
  • #2
    Hobby ( преди 2 години )
    Толкова редове, за да се сведе, да да се каже накрая , че нищо не се знае по проекта
  • #1
    Qqq ( преди 2 години )
    Как тъй няма коментари, *** нали от всичко разбира?
fallback
Последни