fallback

Най-печелившите автомобилни компании: за пръв път Toyota не е номер 1

Печалбите на производителите чупят рекорди, напук на пандемията и кризата с чиповете

Пандемия и локдауни, все по-тежки затруднения с доставките, глобален недостиг на микрочипове, който затвори цели заводи, и драматично пораснали цени на основните суровини и енергията: 2021 година звучи като сбъднат кошмар за автомобилната индустрия. И повечето й представители не спряха да го изтъкват в последните месеци. Но през тази пролет, когато излизат повечето годишни финансови отчети, нещата изглеждат по съвсем различен начин. Ако вярваме на числата, 2021 всъщност е била златна година за автомобилната индустрия.     Нетната печалба на Mercedes за миналата година скочи с шокиращите 480%. Немалка част от заслугата обаче е на раздялата с Daimler Trucks и на първичното публично предлагане на производителя на камиони - еднократен ефект               Традиционната справка на Automedia.bg показва, че от 19-те производителя с глобално присъствие само един - Jaguar Land Rover - ще приключи годината със загуба. За почти всички останали 2021 е била време на намаляващи продажби, но на растящи печалби - в немалко случаи до рекордни нива.

 

ТОП 12, ПРОИЗВОДИТЕЛИ

1. Toyota - 10.5 2. Volkswagen Group - 8.8 3. Renault-Nissan-Mitsubishi - 7.82 4. Hyundai-Kia - 6.67 5. Stellantis - 6.5 6. General Motors - 6.3 7. Honda - 4.14* 8. Ford - 3.94 9. Suzuki - 2.76 10. Mercedes-Benz - 2.75 11. BMW - 2.52 12. Geely-Volvo - 2.03 2021, продажби в млн. автомобили (* - произведени автомобили)

 

Automotive News наскоро пресметна, че нетната печалбата на най-големите компании от Европа, Северна Америка и Южна Корея се е увеличила от 22 до 90 милиарда евро, или с над 315%. За японските компании финансовата година приключи на 31 март 2022 и окончателните отчети ще бъдат публикувани по-късно, но и там тенденцията е към голямо нарастване на печалбата.

Само в Европа производителите планират да разпределят над 16.5 милиарда евро под формата на дивиденти. Именно европейски производител успява да изпревари по печалба Toyota, която от дълги години водеше по този показател.                    Какво е обяснението за този парадокс? Всъщност са няколко. Кризата през 2020 даде на повечето компании сериозна мотивация да съкратят разходите си - и козове, с които да защитят подобен ход на политическо равнище. Сега ефектите от това започват да се усещат. Вторият фактор е, че заради недостига на микрочипове компаниите се фокусираха върху най-доходните си модели за сметка на най-малко печелившите, което също повиши маржовете.

Но най-съществената причина бе в осезаемо повишените цени. На много световни пазари продажбите всъщност се свиха през 2021 - но това не бе свиване заради намаляло търсене, а заради недостатъчно предлагане. На практика недостигът на чипове постави производителите в завидната ситуация да могат да искат повече за продуктите си. В тази ситуация растящите цени на суровини и енергия можеха директно да бъдат прехвърлени към клиентите.

Най-губещите и печеливши автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):

       

fallback
  • #21
    IM-дртiйYайтБoй! ( преди 2 години )
    Никой умен и далновиден ценител не може и не бива да се доверява на подобни уж-ЕХперти, щото освен че са яко СУБЕКТИВНИ и дърпащи към своята си черга на типичен БритиШ-хитрец /Разделяй+Владей!/, се вижда, че са и на ЗАПЛАТА от некои крупни авто-концерни; тъй че ОСНОВНОТО ПРАВИЛО, което ВАЖИ тук+сега е: Първо - Позиционирай си 3адNikA в GENESiS; 2/ Почувствай машината и 3/ ЕДВА тогава може да прецениш трезво: доколко я бива,дали става изобщо за хвалба и 4/ дали сетисфекшънът е АБСОЛЮТЕН с нея!
  • #20
    IM-дртiйYайтБoй! ( преди 2 години )
    До 13-ти заблюден: Пряко от Тор-Gear - Еuro-NCAP has given it 5 stars for safety. Tiger Woods would doubtless agree. И видях т.нар. силно субективен отзив на Дж.Кларксън и споко твърдя, че тук ЯКО ми намирисва на добре ПЛАТЕН и умишлено ЗЛЕПОСТАВЯЩ GV80 на GENESiS, просто щото некои EU-премиуми са му снесли под масата голем тумбест пакет со звонки мъни и са го вкарали в случка с този МУ т.нар.ОТЗИВ,м-ДА! Иначе що ли всички щатски независими агенции ги хвалят до небесата, навярно не е безпричинно
  • #19
    Dizel ( преди 2 години )
    Тъпо написано
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    Скоро Тесла ще е номер 1 с разлика.
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Сега имат печалба, защото миналата година работеха и произвеждаха, но пазарът беше свит заради кризата и натрупаха произведени бройки и затова печалбата им беше ниска, а някои бяха на загуба. Затова затвориха заводи и съкратиха производството и работниците.Тази година пазарите се нормализираха, но предлагането е малко и затова производителите вдигнаха цените и продадоха миналогодишното си производство тази година за големи печалби. А догодина какво ще продават, като затвориха заводите?
  • #16
    анонимен ( преди 2 години )
    Голяма печалба - евтини брички на премиум цена плюс ниски заплати, типично за някои от списъка няма да ги изброявам.
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    Аз не знам как изобщо Ауди продава биклюците си
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Абе забелязахте ли че Ауди са продали само 1 милион коли през 2021 а се бяха засилили да продават по 2 милиона както Мерцедес и БМВ, и даже стигнаха 1.8 мил през 2019. И също така че печалбата на Стелантис е 14.2 млрд, докато само на Фиат Крайслер е 24 млрд от 86.7 млрд приходи.Малко объркващо ми звучат тези данни.Или просто сайта си подържа нивото на Петърчо
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Вие за Бостонската матрица не сте ли чуваили? Майтапя се, това е риторичен въпрос. Компании като ПСА, Форд, Волво и ГМ, обаче, са чували и се ориентираха към дойните крави. Нормално е печалбата да се вдига.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Ха ха ха, от мерцедес продали отдел камиони и вместо да вложат парите в разработки ще се раздават парите...
fallback
Последни