fallback

Колко време може да пътува една кола на задна предавка?

Този режим на движение си има определено предназначение и с него не бива да се рискува

Шофирането на задна скорост не е нещо, което шофьорите правят редено. Режимът "R" е необходим главно, когато трябва автомобилът да бъде паркиран или да напусне гараж или паркинг. В повечето случаи на задна скорост се кара на малки разстояния и за кратки периоди от време.

Задавали ли сте си въпроса колко време една кола може да се движи на задна предавка? Автомобилите от бюджетен и среден клас обикновено имат 5 стандартни предавки и една задна скорост. За да се движите назад толкова удобно и бързо, колкото напред, ще трябва да смените механизма на предавката. Но кому е нужно и защо?

Експертите казват, че като цяло автомобилът не е проектиран да се движи назад. Единична задна предавка е проектирана да осигури на автомобила достатъчен въртящ момент при ниски скорости, така че той да може да излезе от задънена улица. Като цяло, двигателят и другите компоненти на превозното средство са съвместими с работа на задна предавка за продължителни периоди от време, но има и един проблем.

С активиране на заден ход карате колата постоянно на една и съща предавка. А пътуването на голямо разстояние в обратна посока означава, че оборотите се повишават, което води до прегряване на компонентите на двигателя с вътрешно горене. Това може да доведе до сериозни повреда на клапанната система, пръстените на буталата, разпределителните валове и други части. В резултат на това двигателят ще се повреди и скоростната кутия ще бъде счупена.

Всъщност, ако държите да карате дълго време назад, нямате много възможности. Първо, ще трябва да смените трансмисионния механизъм, така че задната скорост да има повече от една предавки. Това обаче е скъпа идея. Алтернативата е да си купите електрическа кола, тъй като тя разполага със съвместим механизъм за задвижване на същия двигател напред и назад без допълнително износване.

Да приемем, че не сте много ентусиазирани да се движите на заден ход, но може да има ситуации в живота, когато тази опция се окаже полезна. Например, когато трябва да придвижите автомобил с предно предаване нагоре по стръмен хълм. Мнозина дори не подозират, че изкачването ще бъде по-ефективно, ако се правите с поглед назад.

Има поне две причини за това - задна скорост обикновено е „най-ниската“ предавка и следователно осигурява максимален въртящ момент на колелата. Също така при движение на заден ход теглото на повечето автомобили се разпределя върху долната ос или малко над нея.

Друг въпрос, които си задават някои шофьори, е дали е опасно да се превключи на задна предавка, докато автомобилът все още се движи напред? Пример за това е паркирането, когато маневрата трябва да бъде извършена бързо. Тогава водачът преминава на задна предавка, без преди това да е спрял превозното средство. В този случая трябва да се внимава, тъй като активирането на задния ход в движение може да има сериозни последици.

За целта първо трябва да се премине през малка предавка, наречена „празен ход“. Технически той променя движението на зъбчатите колела на трансмисията, като ги обръща в обратна посока. Ако автомобилът се движи напред и бъде включена задна скорост, има опасност от увреждане на трансмисията, тъй като колелата на една от предавките се движат напред, но другите се опитват да влязат в каналите си. Те се срещат и се чува едно характерно хрускане.

Зъбците на колелата не могат да се счупят толкова лесно, така че при допускане на подобна грешка един или два пъти последствията няма да бъдат сериозни, но след това нещата се променят. Затова и изводът е ясен – преди да включите задна скорост, колата трябва да е напълно спряла. И след като натиснете съединителя и преминете на задна предавка, изчакайте 2-3 секунди, за да може трансмисията да работи безпроблемно.

fallback
  • #11
    Росен ( преди 2 години )
    Голям гений е авторът
  • #10
    Stepan ( преди 2 години )
    Тези експерти отваряли ли са някога скоростна кутия?
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Уважаеми ултраинженери. В този сайт се пише на обикновен език за обикновени хора. За тия дето са станали инженери лежейки под собствените си невероятни коли има друга литература.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Това го е писало едноклетъчно , пълна трагедия!
  • #7
    Валери ( преди 2 години )
    Не ми харесахте коментара нещо...но триейки по - умни няма да станете... Пазете си буталните пръстени и правете вятър "умни"*** ха ха ха....
  • #6
    Газко Уазков ( преди 2 години )
    Незабавно Нобелова за механика и Пулицър за журналистика! Най-големите сте! Никой не може да ми оправи настроението така, както този сайт!
  • #5
    Божинката ООД ( преди 2 години )
    Колкото на предна, ама назад.
  • #4
    Иво ( преди 2 години )
    Ей профан няма такова нещо като пръстени на буталата има сигменти
  • #3
    Оня с коня ( преди 2 години )
    Вие освен пълни глупости, нещо смислено можете ли да нспишете?
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Колите на Tesla на теория могат да развият максималната си скорост и ускорение на задна предавка тъй като при задната предавка няма реална смяна на зъбни колела а само се обръщат плюса и минуса на захранването на ел. мотора. Но фабрично имат ограничител на 25 км/ч. защото иначе някой собственици със сигурност биха пробвали да карат със 250км/ч назад. както има такива които спят на задната седалка за да тестват автопилота.
fallback
Последни