Мислите ли, че зимата мина без да остави следи по колата ви? Съмняваме се. Дори ако е прекарала половината зима в гаража, е необходимо да се освежи боята. Със сигурност ще видите последствията от шофирането по зимните пътища, посипани с пясък, както и (евентуално) следи от солени ивици - резултат от солта, която се изсипва зимата по пътищата. Разбира се, това се отразява и на боята на автомобила.
Как да върнем лака към фабричния му вид, тоест да премахнем помътняването, окисляването и малките драскотини? Точно така: чрез специални почистващи препарати (марки и производители умишлено не посочваме). В зависимост от естеството на замърсяването е разумно да се използват продукти като „Автомобилен шампоан“, „Почистващо средство за следи от насекоми и катран“, „Полир паста“ или друго „Противонадраскващо средство“. И това, което трябва да запомните, е, че след използване на тези продукти е препоръчително да третирате боята със защитен препарат.
По време на обработката на боята с полиращи пасти трябва да се спазват редица прости и разбираеми правила. Например, не трябва да третирате колата с полиращи съединения, когато повърхностите са нагрети или на пряка слънчева светлина. И още нещо: Общото време за полимеризация на автомобилната боя е от 30 до 60 дни, следователно, докато боята изсъхне напълно (след боядисване), трябва да се въздържате от използването на гореописаните препарати.
Обърнете внимание за какви покрития е предназначен използвания от вас препарат. Средствата за нови покрития (до 1-2 години) са предназначени за отстраняване на всякакви замърсители от повърхността на боята. Те също така запълват микропорите и микропукнатините на повърхността, образувайки защитен филм, който всъщност предпазва покритието от вредни влияния на околната среда.
Има лакове за т.нар. атмосферни покрития (от 2 до 3 години). Да, те съдържат восък и други вещества, които са част от лаковете за нови покрития, но като допълнение в тях има и меки абразиви с фина дисперсия. Благодарение на тях се елиминира микрограпавостта на боята. В същото време и те образуват и защитен филм.
Лаковете за боя на възраст над 3 години съдържат по-големи, по-твърди абразиви, плюс парафини и други съставки, които помагат за премахване на по-дълбоки неравности. Тези продукти, като правило, имат ниски защитни свойства, поради което след употребата им е желателно боята да се третира със защитни препарат.
Има и универсални лакове, които осигуряват едновременно почистване, полиране и запазване на тялото, но те не са препоръчителни, тъй като няма така добре да освежат боята на автомобила ви.
Може би най-сериозният тест през зимата се пада на дъното на колата. Пясъкът и фин чакъл летят обилно изпод колелата и всичко това в крайна сметка пада върху „корема“. Най-податливи на подобна атака са праговете и арките на колелата. Затова трябва да им се обърне специално внимание.
Можете да актуализирате антикорозионния слой на дъното на автомобила с помощта на различни аерозолни препарати. Прилагането на такива препарати в гаражни условия по старомодния начин с четка обаче дава минимален ефект; работата с аерозоли е много по-продуктивна. При напръскване те лесно образуват пяна, сякаш „кипят“ върху третираната повърхност и проникват в труднодостъпните места.