Американският производител Ford представи плановете си за електрификация на европейската си гама. Основна роля в тях ще играе един от най-успешните модели на марката на Стария континент в момента – Puma, който ще бъде сред първите, получили електрическа версия.
Любопитното е, че Ford има достъп до платформата NEB на WV Group, но въпреки това Puma EC ще използва архитектурата на Fiesta. Преминаването на модел към електрическо задвижване е част от стратегията на марката, която предвижда инвестиция от 22 млрд долара в нови модели на ток до 2025 г.
Общо Ford планира да представи 7 нови електромобила през следващите 2 години. Освен Puma сред тях ще има и напълно нов кросоувър, който ще използва платформата MEB и на практика ще бъде базиран на VW ID.4. Той ще бъде и един от трите електромобила на американската марка, създадени от новото подразделение на марката Ford Model e, което ще се занимава само с колите на ток.
Кросоувърът ще се позиционира под Ford Mustang Mach-E в гамата на производителя от Детройт, като ще бъде изцяло разработен и построен в новия център за електрически превозни средства на Ford в Кьолн (Германия). Той ще получи и по-спортна версия – крос-купе, което на свой ред ще бъде базирано на VW ID.5.
Появата на тези три модела означава и преразглеждане на производствените планове на Ford. Предвижда се до края на годината да бъде прекратено производството на Ford EcoSport, като това ще бъде и краят на жизнения цикъл на кросооувъра, който няма да получи наследник.
Отделно от тези три модела – версиите на VW ID.4 и ID.5, както и Puma EV, през следващите 2 години компанията ще пусне и 4 електрически търговски превозни средства. Това са Transit Custom и Torneo Custom, които ще излязат през 2023 г., както и Transit Courier и Torneo Courier, които ще се появят през 2024 г.
Във Ford очакват в резултат на излизането на новите модели марката да продава по 600 000 електрически превозни средства годишно да 2026 г. Общият брой на колите на ток, произвеждани в Кьолн, трябва да достигне 1,2 млн единици през 2028 г. За целта в самия завод ще бъдат инвестирани около 1,8 млрд евро.
За да отговори на нуждите на новите си модели на ток, Ford обяви и създаването на съвместно предприятие с компаниите SK On Co Ltd и Koc Holding, чиято цел е изграждане на завод за акумулатори в Турция. Той ще бъде един от най-големите в Европа.