Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Нещата се променят много, ако нямате възможност за домашно зареждане. Зареждането на Spring само от платени бързи зарядни станции ще ви струва по сегашните цени около 7560 лева (включително първоначалните такси). Все още в България има и безплатни зарядни станции, но за тях често се чака доста. А и по всяка вероятност в съвсем близкото бъдеще опцията за безплатно външно зареждане ще изчезне. Не е изключено някои станции да преминат и към заплащане на минута престой.
При всички случаи електромобилът днес може да е изгоден, само ако имате опция да го зареждате у дома или в службата. Бързите станции са по-скоро за извънредни случаи и за по-дълги пътувания.