Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Както споменахме, в нашия сценарий разглеждаме среден годишен пробег от 15 000 километра, около 85% от който се случва в градски условия.
Средният комбиниран разход на еднолитровия i10 по новия цикъл WLTP е 5.2 литра на 100 км. В т. нар. "нисък тестов цикъл" - най-приложим към софийското градско шофиране - разходът е посочен като 6.4 на сто. Ние приемаме среден показател - 5.8 литра на 100 км за целия период.
За 75 000 километра това прави общо 4350 литра. По актуалните цени на горивата това е равно на 11 962 лева. Естествено, цените на горивата са нещо непостоянно. Но в близките години, на фона на геополитиката и "Зелената сделка" на ЕС, не бихме очаквали те да вървят трайно надолу. По-скоро обратното.