Климатичната система се смята просто за едно голямо удобство, което не влияе на работата на силовия агрегат, трансмисията и други технически системи на превозното средство. Когато се повреди, шофьорите невинаги бързат да отидат в сервиза и да я ремонтира. С неработещ климатик може да се кара с месеци, особено в райони, където дори през лятото няма големи жеги.
Климатичната система обаче е свързана с други системи на превозното средство. Затова и изниква въпросът – доколко е опасно да се шофира с повреден климатик. И до какво може да доведе това?
Повреда на стъклото
Работата на печката зависи от много фактори, преди всичко от състоянието на охладителната система на двигателя. Въздухът в климатичната система преминава през филтъра на купето, сърцевината на нагревателя и изпарителя на климатика. След това с помощта на клапи въздухът се насочва към различни зони в автомобила, включително стъклото, централната част или краката.
При по-старите машини има проблеми с клапана, който насочва въздушния поток. Може да се появи окисляване по него или водачите му се счупят, поради което част от въздушния поток преминава покрай радиатора и не се нагрява. Доста често се случва и повреда на вътрешния вентилатор. Това е опасно, тъй като равномерното отопление на кабината е нарушено и прозорците се замъгляват, нарушавайки видимостта.
При шофиране при ниски температури предното стъкло може да се нагрее неравномерно, което води до образуване на допълнителни напрежения. Повреденото стъкло може да се спука. Освен това неправилната циркулация на въздуха вътре в модула води до натрупване на прах и развитие на колонии от микроорганизми вътре в климатичната система.
Празен климатик
Освен фреон, в климатичната система циркулира масло. То преминава през всички компоненти на системата и предпазва от износване и корозия. Ако херметичността е нарушена, тогава фреонът излиза, причинявайки неприятна миризма в кабината. В същото време маслото също спира да изпомпва, поради което защитата е рязко намалена. В този случай обикновено се развива корозия на частите на компресора, износването на монтажа се ускорява десетократно. Уплътненията изсъхват, материалите се напукват и губят херметичността си. Ако се забавите със смяната на фреона и маслото, повредата на празен неработещ климатик може да стане необратима.
Нежелание за почистване на радиатора на климатика
Има незабележими на пръв поглед повреди, които не притесняват много водача, особено през зимата. Игнорирането им обаче е опасно. Например, леко запушване на радиатора на климатик може да доведе до разрушаване на ключов компонент на системата, а именно компресора. Прегрят фреон води до повишаване на налягането в климатичната система. Компресорът трябва да преодолее огромното съпротивление на горещия газ, за да го компресира.
Натоварването на системата нараства и в резултат на това ефективността на климатика намалява. Шофьорът не винаги обръща внимание на тази дреболия, вярвайки, че проверката може да изчака до пролетта, а радиаторът остава мръсен. В този случай, поради вътрешна хлабина и несъответствие на вала, алуминиевите частици със сигурност ще попаднат в други части на климатичната система и в най-лошия случай ще ги запушат. В резултат на това, след като компресорът е напълно запушен, а системата – повредена.