Една от най-сложните системи в автомобила – климатикът, е предназначен за охлаждане на въздуха в салона. През лятото нейното използване е нещо напълно в реда на нещата, но какво се случва през зимата?
Някои шофьори са на мнение, че в студените месеци климатикът само ще им навреди, докато други считат точно обратното. Кои са прави в случая? Експертите от Auto.Mail посочват две основни причини, поради които климатикът на автомобила задължително трябва да бъде включен.
Поддържане на работоспособност
Много хора забравят, че както всяка друга система в автомобила, климатикът също се нуждае от редовна поддръжка, както и от периодично допълване на хладилен агент. Всъщност, дори в работеща „запечатана“ система, фреонът постепенно ще се изпари през
фуги, малки пукнатини или остарели уплътнения. Затова и при новите автомобили климатикът трябва да бъде зареждан поне веднъж на 2-3 години, докато при коли на повече от 5-6 години това трябва да става ежегодно. Освен това обаче, за да се поддържа в изправно състояние, системата трябва да се пуска веднъж или два пъти месечно, като се оставя да работи в продължение на няколко минути.
През това време хладилният агент, циркулиращ по магистралите, смазва триещите се части и уплътненията, които могат да изсъхнат. Най-добре е да включите климатика през зимата в топъл гараж или паркинг, тъй като компресорите, използвани в автомобилните климатични системи, работят при температури не по-ниски от −5° по Целзий, а други най-малко при +2 градуса.
Срещу запотяване на стъклата
През зимата стъклата се запотяват, когато температурата навън е близка до нулата, а в колата е влажно заради локви от обувките или мокри връхни дрехи. Това крие доста опасности по време на движение, а климатикът помага за решаване на проблема. Неговото пускане за няколко минути ще вкара сух въздух в салона, който бързо ще върне стъклата в „нормално“ състояние.
Факт е, че охладеният въздух, подаван в салона на автомобила, се пресушава. Това се дължи на факта, че по време на работа на климатика влагата кондензира в клетките на радиатора на изпарителя и след това излиза навън през дренажния канал. Именно това свойство на сухия студен въздух, активно абсорбиращ влагата, помага на шофьора на автомобила.