Черен дим, сажди, и лепкав слой мръсотия по задната част на колата е често срещано явление за дизелите от родната действителност. По-конкретно става дума за старите дизели, но знаете ли на какво се дължи това явление при бензиновите автомобили и дали то е опасно за колата? Веднага за ремонт или по-добре - веднага за продажба!
Това е стандартна паника, която особено днес, уви, е неуместна. На пазара почти няма нови коли, а и употребяваните няма да са по-добри, но пък са по-скъпи. Така че емоциите трябва да се оставят настрана. Освен това дяволът не е толкова черен, колкото саждите, излизащи от ауспуха на бензинова кола.
Не е нужно да сте „механик“, за да разберете, че подобни симптоми са свързани с неизправност в мотора. Всички знаем да махаме с ръце и да проклинаме съдбата, но тук първо трябва да дешифрирате „съобщението“ и след това да го разрешите. Какво точно се опитва да каже моторът и колко ще струва ремонта?
Имайте предвид, че саждите и синкаво-черният дим от изгоряло масло са две различни неща. Ако колата пуши, защото гори масло, е причина да потърсите майстор, но това е съвсем друга тема. Саждите са от различно естество. Те се появяват не е толкова от изгоряло масло, колкото от горивото. Просто казано, двигателят „обогатява“ сместа и отделя нещо различно от CO2 в атмосферата. Защо се случва това?
Няма и не може да има една конкретна причина, сажди могат да излизат поради множество проблеми - от проблеми с катализатора до изтичане на въздух в системата за подаване на смес въздух-гориво. Запушени дюзи и дори и проблеми със свещите също са част от причините. Това е малък, непълен списък на причините за появата на сажди в ауспуха, но въпросът е: Какво да правим? Съветът на специалистите е: Започнете да проверявате от евтино към скъпо и от простото към по-сложното.
Една от препоръките на доста "специалисти" е: "Катализатор и ламбда се изхвърлят", но това не е вариант. Повреденият катализатор може да се види с невъоръжено око, просто залегнете под автомобила. По въпроса дали е запушен, можете да го прегледате в сервиз с нужното оборудване - услугата не е скъпа. След това се замислете дали маслото не е за смяна и дали тази смяна е извършена според репоръката на производителя.
И се стига до дюзите. Те са по-лесни за почистване, отколкото за проверка, така че определено трябва да извършите и тази операция. Следващата стъпка са свещи. "Продавачът се кълнеше, че ги е сменил съвсем наскоро, буквално преди сделката." Въпреки доверието, все пак си струва да се проверят. Може да се окаже, че вместо оригинални иридиеви е монтиран евтин аналог.
Следващият елемент в списъка е дроселовата клапа. Тази част се износва с времето, започва да пропуска въздух и да създава условия за обогатена смес. Но преди да се впуснете в ремонта ѝ, трябва да проверите въздуховода за течове.
Това се прави по два начина: или с дим, или със сапунена вода. Първият включва създаването на "димна завеса", която веднага ще покаже къде се случва засмукването, а вторият - обработката на целия маркуч със сапунена вода, която също веднага ще започне да се пени на "правилното" място. Ако и там няма пробойна, явно ще се стигне до ремонт или замяна на дроселовата клапа.