Електрификацията е изцяло решение на политиците в Европа, не на автомобилната индустрия. Тя крие в себе си огромни социални рискове и заплашва да направи така, че хората от средната класа повече да не са в състояние да си купят автомобил, заяви Карлос Тавареш, главният изпълнителен директор на групата Stellantis. Португалският мениджър разговаря с журналисти от няколко европейски издания, включително Corriere della Sera.
При сегашния енергиен микс в Европа един електромобил трябва да измине 70 000 километра, преди да неутрализира емисиите само от производството на батерията си, твърди Тавареш. В същото време цената на електрическите коли си остава с 50% по-висока от тази на автомобилите с ДВГ. Продължването на правителствените субсидии за електромобилите не е устойчива политика от бюджетна гледна точка, но пък без тях социалният риск ще нарасне значително, добавя Тавареш.
63-годишният португалски мениджър ръководи групата Stellantis от началото на миналата година, когато тя бе образувана от сливането на PSA Peugeot-Citroen и FCA Fiat-Chrysler. Преди това Тавареш бе дясна ръка на Карлос Гон в Nissan и Renault. Ето още част от въпросите, на които мениджърът отговори.
16 въпроса към Карлос Тавареш (ГАЛЕРИЯ):
"Нашата битка сега е как да намалим максимално ефекта от тези допълнителни 50%, които добавя към цената електрическото задвижване. Това означава да повишаваме производителността с 10% годишно в течение на пет години. Обичайно автомобилната индустрия в Европа е способна да повиши производителността с 2, максимум 3% на година. Следователно трябва да стигнем от 3 до 10 процента.
След 10 или 15 години ще знаем и какви са истинските резултати от електрификацията, що се отнася до намаляването на емисиите. Ще го кажа просто: да не се отчита целият жизнен цикъл на електромобилите е късогледо. Не бива да се затварят очите за факта, че този преход ще има социални последствия. И че рискуваме да загубим средната класа, която повече няма да е в състояние да купува автомобили. Така че е твърде рано да кажем дали подходът на ЕС е разумен".