Дългоочакваното седмо поколение няма много общо с някогашния идол на хипитата. По-скоро се конкурира с луксозните лимузини
Коя е идеалната кола за ваканцията?
Обзалагам се, че първото, което ви идва наум, е някоя спортна машина със сгъваем покрив. Или може би мощен SUV, който да ви отведе далеч от цивилизацията. Кое от двете е верният отговор? Всъщност, нито едното. Идеалната кола за ваканцията е онази, в която сте с всичките си приятели.
Нещо като тази кола.
Тази кола, разбира се, е дългоочакваното седмо поколение на Volkswagen Multivan. Вече 70 години тъкмо това е автомобилът, за който се сещате първо, когато става дума за пътуване с приятели. Тъкмо той бе превозното средство на хипитата в прочутото Лято на любовта през 1967. А казваме дългоочаквано, защото това е на практика първият изцяло нов Multivan от много, много време насам.
Предишното шесто поколение бе върху платформата на петото. Двете заедно останаха на пазара почти две десетилетия. И за това време промениха изцяло възприятията ни за пътническия ван на Volkswagen. Някога хипитата го избраха, защото беше чаровен, достъпен и непретенциозен. Сегашната публика на Multivan го харесва, защото е рафиниран, практичен и, преди всичко, изключително комфортен.
Multivan винаги се е отличавал от повечето конкуренти и по пътното поведение. Винаги се е усещал повече като лека кола, отколкото като ван. А сега новото поколение има и допълнителен коз в това отношение. Защото то вече не е на товарната платформа от Transporter, а е на модулната MQB, която носи всичко от Audi A3 до Volkswagen Tiguan.
Това на практика вече е лека кола, а не просто пътнически вариант на работния ван, който си остава на старата архитектура. Воланът е прецизен и бърз. Диаметърът на завой е едва 12 метра, което е сравнимо с всеки престижен седан. Същото важи и за окачването: настроено за комфорт, а не за тежки товари, и с опция да си го поръчате адаптивно.
Другата голяма промяна засяга скоростите: Multivan вече няма ръчна трансмисия, а само 7-степенен автоматик с два съединителя.
Multivan повече няма да има вариант с ръчни скорости. Лостчето за превключване е на таблото, за да освободи пространство долу
Новото поколение има още два коза, що се отнася до пътното поведение.
Единият е заслуга на дизайнерите, които са успели да понижат коефициента на въздушно съпротивление с пет десети, до 0.30. Тоест тази някогашна тухла сега има същата аеродинамика като Lotus Elan и Koenigsegg CCX.
Страничните и задната врата могат да бъдат електрически, задната има и сензор, така че да се отваря с крак
Освен това, в резултат на молбите на множество досегашни собственици на Multivan, инженерите са направили новата генерация с над 4 см по-ниска, така че да влиза без проблем във всички подземни паркинги. Колкото и да е парадоксално обаче, вътрешното пространство е станало повече - отново заслуга на новата модулна платформа.
Вторият коз е свързан с теглото. Седмият Multivan има несравнимо повече оборудване от шестия, но въпреки това е по-лек от него. И то по-лек с цели 204 килограма в базовите версии.
Това е резултат от цялостна програма за отслабване. Носещата конструкция е с повече високоякостна стомана, което смъква към 45 кила на кантара, а в същото време увеличава устойчивостта на усукване с над 50%.
Volkswagen Multivan
204 к. с. максимална мощност
320 Нм максимален въртящ момент
9.4 секунди 0-100 км/ч
200 км/ч максимална скорост
|
Доста от стоманените компоненти по окачването са заменени с алуминиеви, също като предните калници. Седалките са изтънени и с нова конструкция. Даже стоманените джанти са изхвърлени от гамата като твърде тежки и сега Multivan е с алуминиеви още от базовото ниво.
В същото време двигателите са станали отчетливо по-мощни. На първо време в България Multivan идва в три варианта. Базовият е бензинов 1.5 турбо със 136 коня, същия като в новия Golf. Той като цяло се справя с почти двата тона тегло, но не бихте го нарекли бърз.
Ако искате повече динамика, има и двулитров турбобензин с 204 конски сили и със завидния въртящ момент от 320 нютонметра. Разликата в разхода с по-малкия мотор е само около литър на 100 км. Volkswagen посочва около 9 на сто в комбиниран цикъл. В теста ние постигнахме 8 на сто, но и почти не сме карали по магистрали.
Най-голямата новост, естествено, е появата на плъг-ин хибрид. Това е и най-мощният модел, с 218 конски сили комбинирана мощност. 10-киловатчасовата му батерия стига за до 50 километра пробег само на ток.
На този етап вероятно ви се струва, че сме забравили нещо. Как така Multivan без дизел? Истината е, че дизел ще има - по-късно тази година на пазара ще се появи вариант с двулитров TDI и 150 коня мощност. И с двойна система за впръскване на урея, която ще го направи най-безвредния дизелов агрегат на пазара.
Видим скок има и в системите за сигурност. С допълнителния пакет Травъл Асист Multivan вече може сам да намалява и да ускорява в трафика, и да си следва пътната лента. Това върви в комплект с Car2X, новата система за връзка с околните автомобили, която на теория позволява на Multivan да намали и спре далеч преди вие да видите последната кола в задръстването пред вас. На теория, разбира се, защото за целта и колата пред вас трябва да има Car2X, а не да е 30-годишен "нов внос".
Естествено, всичко това е интересно, но ключовият въпрос при един Multivan е друг: какъв е отвътре. В това отношение имаме само една забележка. Новото поколение е оборудвано със същото отлично дигитално табло, с което и пътническите модели на Volkswagen и Аudi. Но също така е оборудвано и с информационната система от новия Golf, а тя не е от най-интуитивните, меко казано. За щастие бързо ще свикнете с необичайните й маниери, а и от Volkswagen обещаха с дистанционни софтуерни ъпдейти да я направят по-гъвкава. Все пак сензорното управление на климатика не е особено практично. Наличието на гласови команди донякъде компенсира.
Извън това новият Multivan е изключително приятно място: качествени, видимо добре сглобени материали и много простор. Лостчето за скоростите се е качило върху таблото, което освобождава много място долу. Седалките са безукорно удобни. За пръв път Multivan се предлага и с панорамен стъклен покрив от две части - истинско удоволствие, особено през зимата.
Има удобни прибиращи се поставки за чаши и безжично зарядно за смартфон. Вярно, това са неща, които ще ви предложи и всеки модерен кросоувър.
Има обаче едно нещо, което и най-големият SUV на света не може да ви даде. Сгъваемата масичка отдавна е запазена марка на Multivan. Но сега е несравнимо по-практична заради новата релсова система. Така можете да я ползвате като централна конзола отпред, или пък да я плъзнете назад и удобно да включите лаптопа си. Във високите версии Multivan има цели шест USB порта.
Също толкова гъвкави са и седалките. Благодарение на релсите задните два реда могат съвсем лесно да се местят, да се сгъват, да се обръщат едни към други за четворка белот, и дори да се извадят напълно. В последния вариант товарното пространство скача до 3670 литра за късата база и цели 4000 литра за дългата.
Плъзгащите се врати отстрани и задната врата могат да бъдат електрически при желание.
Това желание ни отвежда до най-деликатния въпрос при новия Multivan: цената. Някога хипитата го обичаха, защото беше евтин. Сега най-базовото ниво с малкия бензин започва от почти 78 000 лева. Вярно е, че има 10-инчова мултимедия, климатик, автоматик и допълнително отопление. Но няма парктроник, а камерата за задно виждане струва 700 лева отгоре. За подвижната масичка се доплащат 1200 лева, за head-up дисплей - 2200. Ефектното двуцветно боядисване добавя цели 5200 лева.
По-мощен бензин с добро оборудване е над 103 000, а топ версията с дълга база и хибридно задвижване е почти 114 000 лева. Това наистина не е малко, дори и при ускорената автомобилна инфлация напоследък. Дали си струва? Най-добре попитайте приятелите си.
Още снимки от теста на новия VW Multivan вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Електрическият кросоувър е колата, която трябва да носи печалбите на концерна в новата ера
-
Универсалният модел се е променил радикално и вече е почти близнак на Golf
-
Най-продаваната кола в Европа изглежда позната отвън и абсолютно неузнаваема отвътре