Зимата е най-тежкият сезон за автомобилите и съответно това причинява големи тревоги на техните собственици. Те често се притесняват от евентуалното замръзване на различните течности в колата. Факт е, че някои от тях замръзват почти веднага, щом температурите навън паднат под 0 градуса, докато други издържат на екстремни студове.
Това накара и руски експерти да направят класация на течностите в автомобила според температурите, при които те замръзват. В Русия определено имат опит с подобни проблеми, тъй като студовете в страната (особено в някои райони) са жестоки. Затова и резултатите от тази класация са доста интересни.
До 0°С
При положителни температури нито една от течностите в колата не замръзва, затова и класацията стартира от нула градуса и продължава до екстремни температури, някои от които не съществуват дори в най-студените райони на планетата.
- 1°С
Водата за почистване на стъклата замръзва в резервоара. Същото се отнася и за забравени в салона напитки (безалкохолни и слабоалкохолни). Това става, ако колата бъде оставена едно денонощие, без да бъде палена.
- 15°С
Течността за чистачките, която е проектирана за минус 10° C, вероятно ще замръзне. Ако в двигателя е сипано лятно масло (например - SAE 30), това също може да се превърне в проблем, защото няма да са хареса нито на стартера, нито на маслената помпа. При тези температури се появяват първите проблеми с дизеловите двигатели, особено при тези с турбокомпресор и степен на сгъстяване 15. При тях гарантираното от производителя стартиране в студено време е до минус 10° C. Ако акумулаторът е лошо разреден, неговият електролит също ще замръзне.
- 25°С
Дизеловите двигатели трябва да работят само със специално зимно гориво, тъй като лятното преминава от течно състояние в твърдо. В случая моторните масла 10W-40 работят на предела на възможностите си. На ръба са и дизеловите двигатели, които са оборудвани със система за помагане на стартирането. Тяхната граница е минус 20-25° С в зависимост от конструкцията на горивната камера.
- 35°С
От двигателните масла ефективно работят само тези с нула отпред. Маслата 5W са на границата, докато всички останали ще се сгъстят, маслената помпа ще откаже и стартерът няма да се завърти. При тези температури дизеловото гориво, дори зимното, замръзва. От течностите единствено тези с метанол запазват приемлив вискозитет. Охлаждащите течности OZH-35 работят на предела.
- 40°С
Дори добре заредените батерии вече не поемат заряд. И електролитът вътре започва да замръзва, ако зарядът на батерията не надвишава 70%. Двигателните масла вече не гарантират въртене. Охлаждащите течности ОЖ-40 работят на предела си. За спирачната течност вискозитетът се нормализира точно при тази температура.
- 45°С
При тези температури конвенционалните автомобили трябва да бъдат в отопляеми гаражи. Защото не само маслото и дизеловото гориво замръзват, но и течността в амортисьорите. Технически изисквания по адрес на стандартните превозните средства вече не важат, тъй като те се регламентирани в диапазона от минус 40° С до плюс 40° С.
- 65°С
Спирачните течности започват да замръзват. Електролитът в напълно заредена батерия се превръща в лед.
- 70°С
Бензините AI-92, AI-95 и AI-98 започват да замръзват.
- 91,2°С
Това е най-ниската температура, регистрирана на Земята. Тя е отчетена на 3 август 2004 г. в Антарктида.
- 115°С
Бензинът по стандарт Евро-6 замръзва. Тези данни са получени в лаборатории – в нито един момент по света температурата не е падала до такива нива.
*** А човек замръзва, дори когато температурата навън е над нулата. Затова силно ви съветваме да носите със себе си топло яке, шапка и зарядно за мобилен телефон, за всеки случай. В студено време това може да помогне чудесно!