За да направите това, изобщо не е необходимо да плащате на специалист. Можете да се справите сами, ако знаете какво да правите и как да не развалите стъклата. А причината за премахване на фолиото за тониране от прозорците на автомобила може да бъде много различна: от повреда или стареене до предписание, издадено на водача от КАТ, заедно с глоба поради несъответствието между прозрачността на фолиото върху прозорците и изискванията в ЗДП.
Както вече споменахме, тази процедура може да се извърши самостоятелно, но за целта трябва да знаете как да премахнете тонировката от стъклото и как да премахнете лепилото, което остава по стъклото. Има три основни начина да направите това.
Чрез нагряване
Един от най-ефективните и следователно най-разпространените начини за премахване на тонирането на автомобилните стъкла е загряването на фолиото. В този случай лепилото, задържащо филма върху стъклото, омеква и се отстранява по-лесно и по-бързо. Ще ви е необходим сешоар, способен да загрее прозорците на автомобила. Внимавайте ако използвате т.нар. бластери (топлинен пистолет), защото с тях лесно можете да прегреете стъклото и то да се спука.
Ако се разтопи фолиото, пък ще бъде много по-трудно да го премахнете от стъклото. Оптималната температура за работа, при която лепилната основа на фолиото става идеална за отстраняване, е приблизително 40 градуса. И не забравяйте да внимавате с гумените уплътнения, както и с облицовките и дефлекторите, разположени до стъклото, защото в противен случай може да се получи повреда по тези декоративни елементи на автомобила.
Първо отлепете ръба на фолиото с остър предмет. След това бавно започнете да отлепяте от равномерно нагрятото стъкло. Добре е някой да помогне за поддържане на постоянна температура на повърхността на стъклото. Останалото лепило може да се измие с почистващи препарати или внимателно да се изстърже.
С перилни препарати
Когато възникне въпросът "как да премахнете фолиото без нагряване", трябва да използвате обикновен препарат за домакински съдове или обикновен сапунен разтвор. В първия случай течният концентрат трябва да се разрежда в съотношение 30-40 милилитра на 1 литър вода. За да премахнете тонирането без нагряване, ще ви трябва: макетно ножче, парцал, стари вестници и пластмасова бутилка тип пулверизатора за разтвора.
Разтворът трябва първо да се нанесе върху ръбовете на фолиото и след това да започнете да го издърпвате от стъклото. Напръскайте сапунената вода върху вътрешната повърхност на фолиото, която е с лепилото. В същото време трябва да дърпате фолиото внимателно за да не се разкъса. Премахването му на парчета отнема повече време.
След като премахнете филма, напръскайте разтвор от препарат върху останалото лепило или изтрийте с вестник. След няколко минути измийте със сапунена вода. Когато приключите, избършете стъклото със суха кърпа.
С химикали
Можете също да премахнете тонирането от стъкло без нагряване с помощта на специални химикали. Например, с помощта на амонячен разтвор или амоняк. В този случай работата трябва да се извършва с респиратор и защитни ръкавици, тъй като амонякът е отровен и опасен при вдишване. Първо, сапунена вода се напръсква върху тонирането и след това се нанася разтворителя.
След това повърхността се покрива с найлонов плик, като компрес, също обработен с това вещество. Така разтворителят няма да се изпари веднага. След това всичко се оставя на топло за известно време и за предпочитане на слънце, така че разтворителят да действа върху фолиото. След известно време то ще започне да се отделя от стъклото само. Остава само да го премахнете и да измиете остатъците от лепилото със същия разтвор.
Какво не трябва да се прави при премахване на тонировката?
Когато премахвате фолиото от прозорците на автомобила, не използвайте тежки остри предмети като нож или ножица. Те могат лесно да надраскат повърхността на прозореца, както и да разкъсат фолиото, като по този начин усложняват по-нататъшното му демонтиране. В случай на отстраняване на фолиото с химикали, не се препоръчва използването на силни разтворители като ацетон.
Те могат не само да разтварят покритието, но също така могат да повредят уплътненията на вратите, както и боята на каросерията. А когато сваляте фолио от задното стъкло на автомобила, върху който са разположени нагревателните нишки, не трябва да стържете повърхността, за да не ги повредите. За тази по-трудоемка и неудобна процедура е по-добре да използвате метода с нагряване на стъклото или най-добре с амоняк.