Електрическото задвижване и автопилотът ще донесат огромни промени в автомобилната индустрия и ще отворят прозорец от възможности за новодошлите компании. Такава гледна точка преди време изрази дизайнерът Хенрик Фискер в интервю за британското издание Autocar.
Фискер, известен като създател на спортните автомобили BMW Z8 и Aston Martin DB9, в момента изгражда своя собствена компания за електромобилност - Fisker Inc. Според дизайнера развитието на технологиите ще доведе до появата на нови автомобилни сегменти, „за които никой не е мислил преди“.
Някои от традиционните производители реагират на новите тенденции със закъснение, което дава шанс на стартиращите фирми, но последните, за да се конкурират успешно с автомобилните гиганти, се нуждаят от „звездни“ модели, различни от всичко, предлагано от именитите марки - и Fisker подготвя цели три такива.
Първият е официално представеният EMotion, голям луксозен електромобил с четири врати за $130 000. За Хенрик Фискер това е опит да преосмисли един от най-„традиционните“ сегменти на автомобилния пазар – класа луксозни седани. А EMotion със своите „крила на пеперуда“ наистина изобщо не прилича на Mercedes S-Klasse или BMW 7-Series. Самият дизайнер казва, че е бил вдъхновен от луксозните къщи, а не от автомобилите на конкурентите.
Вторият модел е Orbit - електрически дрон с високоскоростна интернет връзка - "совалка", както го определя авторът. Разработването му е извършено съвместно с китайската Hakim Unique Group. В допълнение към необичайната форма на еднообемното тяло с много къси надвеси, автомобилът се отличава и с факта, че данните за маршрута се показват от външната страна на страничните му прозорци.
И накрая, третото и най-интересно развитие на компанията от гледна точка на обикновения автомобилист е електрически автомобил за масовия пазар. Предварително от Fisker заявиха, че този модел ще струва от 34 000 долара, но сега минималната цена няма как да не се повиши. Основният конкурент на хипотетичната иновация е не кой да е, а Tesla Model 3.
Пускането на три толкова различни продукта под едно и също име не притеснява Фискер: от негова гледна точка ерата на тесните специализации е към своя край и много скоро схеми от рода на „ние произвеждаме само спортни автомобили, това е нашата запазена марка“ ще срат да работят. И в това има голяма доза истина. кой би си помислил преди около 20 години, че например Porsche ще започне да произвежда SUV-та и ще получи лъвския дял от печалбата от тях?
Шефът на Fisker смята, че в бъдеще хората ще използват четири до пет превозни средства, в зависимост от ситуацията. Това може да бъде електрически велосипед, собствена кола или кола под наем, безпилотна совалка. „Ако хората обичат една марка, трябва да можете да ги обслужвате във всички тези области“, обобщава дизайнерът.
Дали е прав Фискер, предстои да разберем, а дали ще успее - също. Ще припомним, че Хенрик Фискер вече имаше собствена компания за електрически автомобили - Fisker Automotive. През 2011-2012 г. пусна редица красиви, но пожароопасни Karma plug-in хибриди, след което фалира и беше изкупен от китайците.