Само 6 от най-големите автомобилни производители се подписаха под споразумението да борба с климатичните промени COP26, прието на конференцията в Глазгоу. С него те се присъединяват към групата държави, компании и градове, поели ангажимент за постепенно премахване на превозните средства на изкопаеми горива до 2040 година като част от усилията за намаляване на въглеродните емисии и ограничаване на глобалното затопляне.
Споразумението беше подкрепено от Volvo, Ford, GM, Mercedes, Jaguar Land Rover и китайският BYD, но двата най-големи производителя в света – Volkswagen и Toyota, се въздържаха. Същото направиха основните автомобилни пазари в света - Китай, САЩ и Германия, чиито представители подчертаха, че преминаването към нулеви емисии е сериозно предизвикателство.
Новият концерн Stellantis, както и компаниите Honda, Nissan, BMW и Hyundai също не подкрепиха декларацията, приета в Глазгоу. Тя предвижда ангажиране с „бързо ускоряване“ на прехода към превозни средства с ниски въглеродни емисии.
Документът беше подкрепен от Ford и General Motors, от втората по население страна в света – Индия, както и от големи корпоративни купувачи на превозни средства, включително и компанията Leaseplan, която наема 1,7 млн коли в 30 държави. Производители като Volvo Mercedes-Benz, BYD и Jaguar Land Rover също трябваше да подпишат ангажимента.
Volvo вече се ангажира да премине изцяло на електричество до 2030 година, докато Jaguar ще предлага само модели на ток от 2025 година. Ford се готви още в края на десетилетието нейният автопарк да бъде изцяло от електрически превозни средства, докато Mercedes ще бъде готов за промяната, но само на пазарите, които го позволява
Автомобилите, камионите, корабите, автобусите и самолетите са виновни за около 1/4 от глобалните вредни емисии, сочат данните на Международната агенция по енергетика. Въпреки това, най-големите пазари в света не са готови да се присъединят към споразумението, което повдига въпроси относно неговата ефективност. Говорител на Министерството на околната среда в Германия заяви, че правителството на страната няма да подпише, тъй като не е постигнало вътрешен консенсус по въпроса.
Източници от автомобилната индустрия са категорични, че някои производители са предпазливи към споразумението, тъй като то ги ангажира със скъпа промяна в технологиите, но им липсва подобен ангажимент от страна на правителствата, за да гарантират, че необходимата инфраструктура за поддръжка на електрически превозни средства ще бъде изградена.