fallback

Кой печели (и кой губи) на европейския пазар през последните 25 години

Лидер е Volkswagen, BMW и Daimler печелят акции, а Toyota и Hyundai/Kia напредват

Много неща се случиха на автомобилната сцена в Европа през последните 25 години, което доведе до също толкова много промени. За този период производителите бяха изправени пред редица огромни предизвикателства, които ги принудиха да се адаптират към новите реалности. Кои обаче са големите печеливши (съответно и губещи) компании?

На този въпрос отговаря Фелипе Муньос – старши експерт в компанията за наблюдения и анализи на автомобилните пазара JATO Dynamisc. В своя анализ на случилото се през последния четвърт век той посочва основните факти, които промениха индустрията. Съответно те водят до появата на три ясни групи от победители.

Доминация на хечбеците и увеличаване на минивановете

В средата на 90-те години на миналия век има едно нещо ясно на европейския пазар - потребителите предпочитаха хечбеците, които всъщност представляват 53% от всички регистрации в началото на века. Те са следвани от седани и комби с дялове съответно от 14% и 13%. Така компаниите, които предлагат такива модели са в най-добра позиция. VW Group, например, увеличава своя дял от 17% през 1995 година на 19% през 2020 година, като това се дължи на популярността на VW Golf и на добрите резултатите на Audi A3 и Skoda Octavia.

През 2005 г. обаче се появи ясна нова тенденция. Моделите MPV се превръщат в най- модните автомобили на пазара, благодарение на разширяването на офертите в по-ниските сегменти. По това време се раждат компактни и малки миниванове, което допринася за увеличаване на дела им с 6,5 процентни пункта - от 9,6% през 2000 година до 16,1% през 2005 година. По този начин това се превръща във втория най-популярен сегмент след хечбек.

През тези години позицията на новите важни пазарни играчи също се консолидира. Toyota записва сериозен растеж благодарение на хибридните си превозни средства. Сериозен ръст отчитат и двата германския премиум-производителя – Mercedes-Benz и BMW, като това се дълги на навлизането им в по-ниските сегменти.

Световна криза и бум на SUV-моделите

Радикалната промяна на пазара се случва в края на първото десетилетие, когато стартира модата на SUV-моделите. През 2010 година пазарният дял на Volkswagen Group вече надхвърля 21%, докато европейските конкуренти запазват или губят позиции. Корейската група Hyundai-Kia настига Toyota, като изпреварва GM, Fiat Group и Ford. Въпреки трудните времена, точно в очакването на финансова криза се появява спасител – SUV-моделите.

През 2010 г. тези превозни средства представляват 10% от регистрациите на нови автомобили. Сегментът B-SUV все още не съществува и търсенето е ограничено до компактните модели и до по-високите класове. Въпреки това, тяхната популярност вече започна да подкопава продажбите на MPV, като достига 11% пазарен дял.

Възстановяване на индустрията и надмощие на Volkswagen

След като Европа преодоля кризата, става ясно, че има нов лидер - групата Volkswagen. През 2014 година, малко преди Dieselgate, германците имаха рекорден пазарен дял от 24,8%, което е с 5% повече от комбинирания резултат на групите PSA и Renault. Лидерството на Volkswagen вече се дължи на способността на германците да се приспособяват бързо към новите реалности, както и на последователността при пускането на нови продукти и правилното позициониране на множеството марки. Това позволява на групата от Волфсбург да „приеме“ много успешно SUV-модата.

В наши дни германският гигант има 25,9% пазарен дял в Европа, което е най-високият резултат в историята. В допълнение към офанзивата на SUV, която му донесе много успехи и му помогна да издържи падането на популярността на хечбек като Golf, Volkswagen също така успя да влезе в ерата на електрическите превозни средства. По данни на JATO Dynamics, дялът й на пазара на електромобили отново е 25,9% между януари и септември тази година, което е 11,6 пункта над Tesla.

Възход на германските премиум-марки

Производителите на премиум-автомобили Daimler и BMW Group влязоха в историята с рекордните си показатели. През 2014 година двата заедно представляват 11,9% от пазара, надминавайки резултата от 10,8% на групата PSA. С пускането на пазара на по-достъпни продукти, комбинираният пазарен дял на германските конкуренти се увеличи до максимум 13,6% през 2020 г.

BMW Group, например, постигна рекорден дял от 7,2% през септември 2021 година. Това е повече от Ford (4,9%) и от FCA (5,9%), ако италиано-американският концерн не се беше слял с групата PSA.

Hyundai и Kia също блестят

Корейските производители Hyundai и Kia, които са част от един и същи концерн, също блестят. Дялът им не спира да нараства от 2014 година, като се покачва от 6,0% на 8,3% през 2021 година. Този бърз растеж произтича от факта, че корейците са една от малкото групи, които разработват електрически SUV на разумни цени, както и осигуряват превозни средства с отлично качество.

Сред „победителите“ за последните 25 години попада и Toyota, тъй като дялът на японската компания нарасна от срамежливите 2,7% през 1995 година до 6,4% през 2021 година. Успехът се крие в способността на японската компания да наложи на пазара хибридната технология още преди появата на електрическите превозни средства.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Чак пък всички, при 8 процентов дял в Европа. И чак пък само немци да ги купуват. Пак си прекалил с пиенето рано, рано. Корейците в интерес на истината правят вече прилични коли, но са мнооого изостанали технически. Гледам новата КИА Соренто стортира с цена 92000лв. у нас, но изобщо не предлага дори като екстра матрични фарове, нещо което Голф предлага от 2015г. примерно. Така, че ок прилични коли, но им липсват доста съвременни неща, които вече се предлагат дори в Шкода.
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Е как кой?! Четеш ли нещо за френски кошници? Само Фалксваген груп има повече дял от тях всички заедно!!
  • #1
    Пешо ( преди 3 години )
    Добре де, кой губи?? Как на всички им се увеличават дяловете?
fallback
Последни