Производството на автомобили по цял свят вече пострада заради липсата на полупроводници, а се очертава и дефицит на магнезий заради намаляване на производството в Китай. Оказва се обаче, че индустрията е изправена и пред нов сериозен проблем – високите цени на природния газ ще доведат до намаляване на доставките на AdBlue.
Това е добавка от разтвор, съдържаш карбамид, която се сипва в системата за неутрализиране на вредните емисии, отделяни от дизеловите двигатели. Тя е нужна, за да може моторите да отговарят на екологичните стандарти Евро-5 и Евро-6. Разтворът се използва в дизеловите леки и лекотоварни автомобили, оборудвани с катализатор SCR.
AdBlue се сипва в отделен резервоар, откъдето „умната“ система го впръсква (около 2 литра на 1000 км) в изпускателната система за обезвреждане на азотния окис. Ако резервоарът с течността се изпразни, то собственикът на автомобила трябва да долее. В противен случай превозното средство няма да запали или двигателят ще премине в авариен режим.
Разтворът се прави с карбамид, който се извлича от амоняк, а той на свой ред се произвежда от природен газ, чиито цени скочиха до небето. Някои химически заводи вече прекратиха производството на амоняк, който е основата суровина за AdBlue. В края на септември това стори гигантът BASF в своите предприятия в Людвигсхафен (Гер) и Антверпен (Бел), а в средата на октомври в отпуск излезе и най-големият химически завод в Италия, като едновременно с това обяви и повишаване на цените на добавката.
При всички случаи причината е една и съща – високите цени на природния газ правят производството на суровините, нужни за AdBlue, нерентабилно. Производителите, на свой ред, не могат да вдигнат рядко цените, защото имат договори за години напред, съобщава германското издание Аutomobil Industriе. И допълва, че липсата на добавката тепърва ще бъде усетена от собствениците на много нови дизелови автомобили, отговарящи на стандартни Евро-5 и Евро-6.