Малките евтини коли са много практични за използване в градски условия. Те могат лесно да маневрират в хаотичния трафик и да искат много малко в замяна по отношение на поддръжката. Въпреки това, техният край е съвсем близо, категоричен е Мат Уотсън от Carwow, който има сериозни аргументи по темата.
Уотсън припомня, че само преди десетина година началната цена на малък автомобилът на Skoda е била 8000 евро в днешни пари. Началната цена за модерна Skoda в момента е близо 20 000 евро, което показва, че тя се е удвоила през годините. Преди 5 години всяка пета кола, продадена в САЩ, е струвала под 20 000 долара. Днес само един на всеки десет автомобили струва толкова.
И така - защо колите стават скъпи? Повечето производители постепенно се отказват от по-евтините модели. Skoda се отърва от достъпния CitiGo, Citroen се отказа C1, Peugeot - от 108, Ford - от Ka, а Fiat – бензиновата версия на 500. Вместо такива автомобили компаниите започват да предлагат електрически версии, но пък тук има друг проблем – колите на ток не са никак евтини заради използваните технологии.
Ясно е, че маржът на печалбата при малките достъпни автомобили е нисък и за да бъде оправдано производството им, компаниите трябва да продават огромен брой. И тъй като това не се случва, производителите се насочват към продажбата на носещите много по-големи печалби SUV. Пример за това е Ford, който продава 8 кросоувъра и SUV, 7 пикапа, както и куп хибриди и електромобили, а единственият модел с „чист“ двигател с вътрешно горене в гамата е Mustang. Той обаче не става за използване в тесните улици на европейските градове.
Историята се повтаря в САЩ, където повечето производители се отказаха от най-достъпните като цена модели. Ford спря Fiesta, а Chevrolet продава единствено базовата версия на Spark за 13 400 долара. Преди 10 години 7% от продадените автомобили бяха SUV. Днес техният дял е 50%, посочва Уотсън.
Голямата ирония в случая е, че евтините автомобили умират заради въглеродните емисии. Да, те произвеждат по-малко CO2 заради ниското си тегло и слабите двигатели. В същото време обаче малките коли се нуждаят от модерни технологии, за да постигнат зададените екологични стандарти и това ги оскъпява значително. И в крайна сметка хората със средните доходи и младите купувачи предпочитат да търсят употребявани автомобили от по-висок клас, но на по-достъпна цена.