fallback

Краят на евтините малки автомобили е все по-близо

Производителите постепенно премахват тези модели от гамата си

Малките евтини коли са много практични за използване в градски условия. Те могат лесно да маневрират в хаотичния трафик и да искат много малко в замяна по отношение на поддръжката. Въпреки това, техният край е съвсем близо, категоричен е Мат Уотсън от Carwow, който има сериозни аргументи по темата.

Уотсън припомня, че само преди десетина година началната цена на малък автомобилът на Skoda е била 8000 евро в днешни пари. Началната цена за модерна Skoda в момента е близо 20 000 евро, което показва, че тя се е удвоила през годините. Преди 5 години всяка пета кола, продадена в САЩ, е струвала под 20 000 долара. Днес само един на всеки десет автомобили струва толкова.

И така - защо колите стават скъпи? Повечето производители постепенно се отказват от по-евтините модели. Skoda се отърва от достъпния CitiGo, Citroen се отказа C1, Peugeot - от 108, Ford - от Ka, а Fiat – бензиновата версия на 500. Вместо такива автомобили компаниите започват да предлагат електрически версии, но пък тук има друг проблем – колите на ток не са никак евтини заради използваните технологии.

Ясно е, че маржът на печалбата при малките достъпни автомобили е нисък и за да бъде оправдано производството им, компаниите трябва да продават огромен брой. И тъй като това не се случва, производителите се насочват към продажбата на носещите много по-големи печалби SUV. Пример за това е Ford, който продава 8 кросоувъра и SUV, 7 пикапа, както и куп хибриди и електромобили, а единственият модел с „чист“ двигател с вътрешно горене в гамата е Mustang. Той обаче не става за използване в тесните улици на европейските градове.

Историята се повтаря в САЩ, където повечето производители се отказаха от най-достъпните като цена модели. Ford спря Fiesta, а Chevrolet продава единствено базовата версия на Spark за 13 400 долара. Преди 10 години 7% от продадените автомобили бяха SUV. Днес техният дял е 50%, посочва Уотсън.

Голямата ирония в случая е, че евтините автомобили умират заради въглеродните емисии. Да, те произвеждат по-малко CO2 заради ниското си тегло и слабите двигатели. В същото време обаче малките коли се нуждаят от модерни технологии, за да постигнат зададените екологични стандарти и това ги оскъпява значително. И в крайна сметка хората със средните доходи и младите купувачи предпочитат да търсят употребявани автомобили от по-висок клас, но на по-достъпна цена.

fallback
  • #5
    Скрунджо ( преди 3 години )
    За съжаление иде краят на евтините автомобили изобщо, а не само на малките. Малки или големи - тя цената не е по-ниска от тази на по-големите им братчета. Убиват ги не по размер, а по ценови клас.
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    Колите станаха като Windows навремето - всяка нова версия искаше нов хардуер. Сега е с телефоните е така (особенно Андроид), само че при колите е всяка нова версия е напасната на прищявките на шепа "***" от ЕУ. И всичко това е следствие на консуматорското общество - винаги да трябва се купува ново, всичко в името на едни печалби.
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Именно тези коли трябва да са електричките за града и най-продавани автомобили, а и СУВ-овете които ви пробутват в Европа не са ниакакъв СУВ повечето а излъскани комбита или повдигнати седани.
  • #2
    Вин ( преди 3 години )
    Ами, тъпо! Да не говорим, че малките са и много по дълготрайни. Още щъкат Туинго от първите, а началото на производство е 1993г.!
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Демек еко харакири. Вместо нови достъпни коли, стари, в повечето случай еко манипулирани. И понеже продажбите на нови падат, цените още повече се покачват. Бравос.
fallback
Последни