fallback

Volkswagen намери своя Илон Мъск. И му даде Bugatti!

Как легендарната марка отиде при млад хърватин с бели маратонки

Главният изпълнителен директор на Porsche Оливър Блум и финансовият директор на Porsche Луц Мешке, и двамата с лачени обувки, безупречни панталони и поръчкови ризи, стоят на сцената с млад брадясал мъж с дънки и бели маратонки. И двамата германски топ мениджъри на Porsche гледат на този човек с неприкрито уважение, без колебание, правилно произнасяйки името му.

Римац, Мате Римац. И той вече е начело тук. Именно той беше избран да бъде новият ръководител и най-голям акционер на Bugatti, а в бъдеще, кой знае, на целия бизнес с високотехнологични електрически превозни средства на Volkswagen Group.

Кой е Мате Римац?

Мате Римац е роден в бившата Югославия. Той е родом от Босна, прекарва детството си в Германия, а сега смята Хърватия за своя родина. И да, той е само на 33 години. Илон Мъск, който само преди няколко седмици навърши 50 години, на възрастта на Римац дори не се занимаваше с електрически автомобили, а беше бързо оплешивяващ програмист, който впоследствие печели първите няколко милиона. А Мате вече командва (и отчасти притежава!) Bugatti.

Младежът става известен още в ранна училищна възраст, печелейки едно европейско състезание за млади изобретатели. При навършване на пълнолетие родителите подаряват на Мате BMW E30 и младият изобретател веднага разбра, че двигателят с вътрешно горене под капака на този автомобил е ненужен детайл. Особено след като двигателят бързо "сдава багажа" поради участието на Римац в аматьорски състезания.

Да, точно тогава Римац започва да превръща своето BMW в електрическа кола. Поръчва необходимите компоненти, сглобява първата версия и разбира, че по това време в света просто няма висококачествени решения за електрически превозни средства от висок клас. Той отново разглобява колата, вика няколко ентусиасти на помощ, взима един поялник и започна да изобретява нова електрическа кола.

Две години по-късно електрическото му купе ускорява до 100 км/ч за 3.3 секунди, а максималната му скорост е 280 километра в час. На 20-годишна възраст името на Мате Римац влиза в официалните документи на Международната автомобилна федерация (FIA) като създател на най-бързия електрически автомобил в света.

Годината е 2009-а, а Tesla тъкмо прави първите си опити да пусне модела Roadster (която още не е влязъл в серийно производство) и всъщност още в този момент Илон Мъск трябваше да признае, че електрическите му коли не са от най-динамичните в света.

След като придобива известност сред тесен кръг от специалисти, 21-годишният Мате Римац пуска брада, за да накара инвеститорите да мислят, че е по-възрастен, и регистрира Rimac Automobili в Хърватия, продължавайки да прави това, което прави най-добре: да разработва високотехнологични компоненти за електрически и хибридни спортни автомобили.

Как да привлече клиенти? Много е просто: излага продуктите си в едно от международните автоизложения. Но какво точно има за показване? През 2011 г. Римац, който е само на 23 години, и неговият екип представят първия си електрически хиперавтомобил Concept One на автомобилното изложение във Франкфурт.

1 241 конски сили и ускорение до сто за 2,5 секунди. Да, направени са само осем коли, но не забравяйте как три от тях бяха ударени в шоуто The Grand Tour. И нищо, че тези необразовани англичани осакатиха автомобилите на Римац. След пет години шефът на Porsche ще го забележи.

Фирмата на Римац успява да получи договори от Aston Martin, Koenigsegg и Porsche, а малко по-късно и от Hyundai и Kia. Но за да запази репутацията си през 2018 г., тя представи прототипа C_Two, който съвсем скоро се превърна в серийният хиперавтомобил Rimac Nevera. Колкото и Илон Мъск да нарича Tesla Model S Plaid най-бързата кола в света, можете спокойно да му се възрази: не, това е Nevera.

Как стигна до Bugatti?

Честно казано, когато за първи път видяхме характеристиките на Rimac C_Two в редакцията през 2018 г., преди всичко се сетихме за Bugatti. Тази легендарна марка беше закупена от концерна Volkswagen през 1998 г. и германците я превърнаха в точно това, което заслужава - производител на най-бързите автомобили в света. Е, и най-скъпите.

Първо Veyron, а след това Chiron побеждават последователно всички световни рекорди за максимална скорост на сериен автомобил. Мнозина смятат, че е излишно. Но има и такива, които са готови да платят за правото да притежават най-бързия автомобил в света. Няма значение колко струва. Но ето, че някакъв си Мате Римац, в предградие на Загреб с непроизносимото за говорещите западни езици име Света Неделя, направи кола, която е по-бърза от Chiron.

Специалистите от централата на Bugatti в град Молсхайм, който се намира на границата с Германия и Франция, в този момент трябваше само да напуснат луксозното имение, което изпълнява ролята на техен офис, да отидат в ресторанта наблизо и да пият от мъка. За щастие, там, в Елзас, се правят не само хиперавтомобили, но и едни от най-добрите бели вина в света. Защото дори тогава беше ясно, че веднага щом прототипът C_Two се превърне в сериен Rimac Nevera марката Bugatti просто ще загуби своята причина за съществуване. Кой ще купи най-скъпата кола в света, ако не е най-бързата?

Изглежда, че са разбрали това и в централата на Volkswagen. А и правителствата на богатите страни отдавна затегнаха екологичните изисквания към автомобилите. Още когато започват отчитанията на количеството въглероден диоксид, отделен от изпускателната тръба в продължение на един километър, стана ясно: 8,0-литровите W16 двигатели с турбо, които са инсталирани в Bugatti, не могат да продължат да съществуват.

Ние, разбира се, не сме присъствали на закритите срещи на шефовете на Volkswagen, но смятаме, че дискусиите им са изглеждали така:

- Какво да правим с Bugatti? - Трябва да станат електромобили. Кой произвежда най-модерните електродвигатели, акумулатори, системи за управление? - Едно момче от Хърватия има малка фирма, мисля, че се казва Rimac. Те ни помагат да направим хибриден силов тракт за Porsche. - Чакайте, този Rimac ли, който ще лиши Bugatti от титлата на най-бързия автомобил в света? - Точно, той. Мамка му!

По това време самата компания Rimac започва да привлича инвеститори с име, продавайки част от миноритарните си акции. Hyundai получава малко, Porsche получава малко. И тук се ражда схемата, която беше официално обявена впоследствие.

Каква е схемата?

Първа точка: Rimac е подозрително евтин, което позволява на Porsche да увеличи дела си в компанията до 24%. Но не повече. Това е важно, защото ако Porsche притежаваше поне една четвърт от акциите, германската компания би могла да има достъп до технологията, която Rimac използва, за да прави части за другите си партньори. А момчетата от Aston Martin и Hyundai не биха харесали това.

Втора точка. Създава се групата Rimac, в която 24% принадлежи на Porsche, 12% - Hyundai, 27% - други малки инвеститори, но все пак най-големият акционер е Мате Рима[ - той притежава 37% от акциите. За сравнение, делът на Илон Мъск в Tesla е само 21%.

Трета точка. Rimac Group е разделена на подразделения: Rimac Technology, която продължава да предоставя услуги на всички - Hyundai и Aston Martin, и Rimac Automobili.

И накрая, четвъртата точка. Rimac Automobili се слива с Bugatti, за да образуват единна компания, в която 55% са собственост на Rimac Group, а останалите 45% - на Porsche.

Формално по-голямата част от Bugatti остава на групата Volkswagen, Porsche. Те притежават 45% от една страна и 24% в 55% от друга, което заедно дава повече от 57% в новото съвместно предприятие.

Но всъщност Мате Римац, като най-големият акционер, контролира Rimac Group и тъй като Rimac Group има повече дялове в съвместното предприятие с Bugatti, той също контролира и тази структура. Това се потвърждава от споразумението, според което именно Римац става ръководител на новата обединена компания Bugatti Rimac. Но Porsche получава достатъчно места в борда, за да контролира младия хърватин.

Какво следва?

Концерните не обявиха плановете си за развитие на марката, като потвърдиха само, че Rimac Nevera ще остане "Rimac", а Bugatti Chiton ще остане "Bugatti", тоест няма да има преименуване на вече произведени автомобили.

По-нататък през 2022 г. се говори, че Rimac Group ще излезе на IPO. Ако не сте финансисти, ще поясним, че говорим за това, че част от акциите ще се появят свободно на пазара, което ще позволи на компанията да прави добри пари от продажбата им. Видяхте ли колко струват акциите на Tesla? А колите на Римац по-лоши ли са?

Ще обясним с пример... Ferrari. Някога тази марка беше част от концерна Fiat. И беше невъзможно да се купят акции на Ferrari отделно. В същото време целият Fiat с струва около 40 милиарда евро.

Тогава Ferrari беше отделена в отделна компания със същите собственици. И пусна акциите си на борсата. Оказа се, че много хора искат да си купят "парче" Ferrari. Цената на Fiat почти не се е промени, докато стойността на Ferrari се повишила до цели 50 милиарда евро. Цялятя компания беше 40 милиарда, а сега е 40 + 50 = 90 милиарда общо, докато делът на ключовите акционери не се промени много, но се появиха пари за развитие.

Германците и Римац искат да направят същото и тук. Самият концерн VW с неговите заеми, бездействащи фабрики, синдикати и корпоративна бюрокрация няма да получи пари за развитие от инвеститори. Но отделно Rimac Group, която комбинира Rimac Technology, Rimac Automobili и Bugatti, ще получи. Значи шефовете на Volkswagen отново направиха гениална схема. Те откриха технология за Bugatti, млад и талантлив лидер и начин за генериране на инвестиции за развитие. И получиха значителен дял в новата, обещаваща компания.

В същото време Мате Римац ще остане най-големият акционер и ръководител на този обединен гигант за електрически автомобили. Как ли се отразява това на Илон Мъск?

fallback
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    Тесла са абсолютно достъпни като цена ако не работиш като чистач на улицата ама то за такива и Дачия е недостъпна.Зелени стимули има за всички що Бмв не успя щото едно е Тесла друго са недоразуменията на бавярците и3 и и8.
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    Пичът явно е дОбър! На такива хора трябва да им пожелаем успех!
  • #14
    Обективно до 12 ( преди 3 години )
    Тесла успя, защото има данъчни и "зелени" стимули от правителството, което правителство е повлияно от "зеленото" лоби в конгреса. Не съм сигурен, че след всичките рестрикции и събрани милиарди от хората, нещо се е подобрило значително с климата. Отделно адски добрият маркетинг на Мъск ала Стив Джобс също изигра решаваща роля. Няма компания на уолстриит, която близо 10 поредни години да отчита колосални загуби, но въпреки това да е над "водата". А самите тесли са далеч от достъпни като цена.
  • #13
    Име ( преди 3 години )
    Уникална статия. Кой е авторът? Някой нов в сайта е. Много добре написана. От човек, познаващ дълбоко автомобилите. Поздравления.
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    Жалко за таланта на човека, какво ли можеше да постигне ако си отстояваше собствените идеи и иновации, сега вече е поредната корпоративна *** подчинена на немското автомобилостроене.
  • #11
    анонимен ( преди 3 години )
    Американското и европейското законодателство се различават. Мате би могъл да бъде прескочен и своеобразно отстранен при ясно изразено от него (и другите акционери) съгласие, че уставният капитал на дружеството ще бъде увеличен "под условие". Респективно условието ще бъде: новите А да се придобият от ВАГ. Това много повече вече прилича на продажба на целеви купувач. Предложих тези хипотези само за да илюстрирам, как точно биха се почувствали множеството вагенофили и още повечето вагенофоби.
  • #10
    анонимен ( преди 3 години )
    Хайде сега си представете, че в рамките на тази процедура, Вагените успеят да се впишат като учредители на компанията Римак, придобият специални привилегии в качеството си на учредители, едновременно придобият мажоритарен дял, който позволява да пратят Мате в девета глуха. В най-груб щрих това направи Мъск (е, също и Райт и Стробъл) с Тесла, като съвременните му фенове се оказа, че не знаят кой е Еберхард и кой Тарпенинг. В Европа не може да стане баш така при ИПО, може с друг инструмент.
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    При ИПО е различно. Компанията решава да емитира нови акции. За простота приемаме, че са от същия вид, клас. Очевидно, че собствеността на старите собственици в дружеството намалява като дял. Новите акции се предлагат на пазара за закупуване от инвеститори по емисионна цена, при отчитане на пазарната стойност, но парите от придобиването на акц вече влизат в касите на дружеството, негова собственост са и се ползват от него и по неговите правила (на дружеството).
  • #8
    анонимен ( преди 3 години )
    Информативно, полезно, увлекателно! Находка! Важни причини наложиха да заменя ника си с "анонимен", така успяваме някак си да се понасяме взаимно с домакините. Все пак може да ми вярвате. По повод на Тесла вече съм го обяснявал, да повторя, важно е! Не са изяснили достатъчно убедително механизма на очакваното ИПО. Уставният капитал на компанията е разделен на акции и всяка акция си има собственик, вписан книгата. Ако се извърши продажба, парите влизат в джоба на собственика, напълно естествено.
  • #7
    Обективно ( преди 3 години )
    статията е добре захаросана да представи Мате в положителен образ и той наистина е такъв. Само е пропуснат лекия факт, че бащата на Мате е някакъв голям политик в Хърватия срещу когото имаше обвинения за корупция...и май хърватите не му се кефиха много. Това го казвам като вметка на това как от гаражно БМВ стига до автосалона в Женева (щото всичко звучи много хубаво). Иначе ако им следите ютуб канала направо ще останете поразени какво зверско R&D имат. Нещата които правят са умопомрачителни...
fallback
Последни