fallback

Зад границата на здравия разум: Тестваме Jaguar F-Pace SVR

Бесният британски SUV е сред най-впечатляващите предложения в класа си

В наши дни, когато почти навсякъде има камери радари, а и цените на горивата растат непрекъснато, не е много ясно, на кого му трябва автомобил с повече от 500 коня под капака и див темперамент. Или пък всъщност, може би е ясно. Тези хора са не само богати, но и имат бензин в кръвта. Те винаги са обичали притока на адреналин от високите скорости и ще продължават за го правят. Именно за тях са създадени и автомобили като Jaguar F-Pace SVR, който имахме възможност да тестваме.

Другият въпрос, който ви идва в главата, е на кой му е нужен SUV с характеристиките на спортна кола. Манията към стандартните автомобили от този клас е обяснима - искаш да седиш на по-високо, да се чувстваш по-сигурен, да имаш по-добра проходимост и достатъчно пространство в салона. Но какъв е смисълът да управляват чудовище с над 500 конски сили под капака, което е със сериозни габарити и харчи като ламя?

Факт обаче, че пазарът е пълен с такива автомобили. M-подразделението на BMW предлага свои версии на моделите от семейството X, а AMG прави същото с кросоувърите и SUV-овете на Mercedes-Benz. Добавете към тях Porsche Cayenne и Macan, които са бързи и без допълнителни доработки, както и Lamborghini Urus и ще видите, че списъкът с подобни коли е доста сериозен.

На шега някои наричат по-малките като размери и мощност модели на Jaguar "котенце", но този SVR дори не е "вълк в овча кожа". Той е по-скоро разярен дявол, маскиран като ягуар, който предизвиква огромно впечатление, дори когато стои на едно място. Огромните въздухозаборници на предна броня, прорезите на капака, масивните 22-цолови джанти и големите спирачни апарати излъчват сила и мощност, като картинката е напълно завършена с четирите тръби на изпускателна система, които ви подсказват, че с тази кола шега не бива.

Още на пръв поглед е ясно е и друго - версията SVR е най-скъпата, което означава, че този Jaguar разполага с всевъзможни опции, електронни системи и асистенти на водача. Автомобилът е разработен от подразделението Special Vehicle Operations (SVO) на британския производител и съответно е насочен към богати клиенти, които не жалят средства, за да си угодят. Съответно, компромиси не са правени, което понякога може да се окаже и проблем. Например, заради многото електроника мултимедийната система леко се "замисля" от време на време, като нейният дисплей реагира със закъснение, но това едва ли е толкова притеснително в случая.

Виж, към цвета на интериора може да имаме по-сериозни претенции, тъй като това кафяво (в нашия случай) определено не е от най-добрите решения. Но пък салонът може да бъде избран в различен оттенък - като бяло, например, което ще му седи далеч по-добре. Всичко друго в салона е на най-високо ниво - анатомични седалки, карбонови детайли и мощна стерео-уредба, за които моментално забравяте, след като натиснете бутона за стартиране на двигателя. С него дивият хищник сякаш се събужда и разгонва пешеходците, които преминават наблизо.

След като моторът лесно загрее и свали оборотите, можете да натиснете бутон с изображение на тръбите на изпускателната система, разположен до селектора на скоростната кутия. В този момент SVR променя гласа и започва да звучи още по-агресивно. А на вас ви остава само да наблюдавате завистливите погледи, които ви хвърлят хората наоколо, докато напускате паркинга.

Под капака на Jaguar SVR е поставен 5,0-литров V8 с механичен компресор, развиващ 550 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4,3 секунди, а максималната скорост е 286 км/ч (малко не ни достигна, за да стигнем до нея, но бяхме много близо). Ограничител на скоростта няма, така че в идеални условия - достатъчно дълга отсечка, сухо време, липса на вятър и добра настилка, този автомобил вероятно ще развие и повече.

За подобно нещо първо трябва да преминете в режим Dynamic, а скоростна кутия да заработи в режим Sport. След това натискате педала на газта докрай и буквално излитате, като ускорението ви залепва за седалката. Ако не уцелите мястото и имате лошия късмет да се натъкнете на камера за скорост или радар, оставате без книжка.

По време на ускорението имате чувство, че запасът на мощност на този автомобил сякаш е безкраен, като това се съпровожда от увеличаващ се звук на двигателя, който кара дори седящите в салона да си запушат ушите. За неподготвен пътник случващото се може да бъде дори неприятно, защото в случая скоростта наистина се усеща през цялото време.

Интересното е, че въпреки сравнително високия център на тежестта (това все пак е кросоувър), накланянето в завоите е сведено до минимум, а кормилното управление е много остро и затова с волана трябва да се работи крайно внимателно. Инженерите на Jaguar са сложили по-твърди пружини и амортисьори, които помагат за справяне с огромната мощност.

Трябва да се отбележи и впечатляващата работа на 8-степенната автоматична скоростна кутия ZF, която е съчетана със система за задвижване на четирите колела. При загуба на сцепление тя може да прехвърли до 50% към предния мост, като разполага и векторното разпределение на въртящия момент между задните колела, което прави този SUV още по-стабилен.

Предимството на този автомобил е, че може да се кара и в градски условия, където той не се отличава много от стандартния Jaguar F-Pace. Разбира се, ако не се брои разхода на бензин. Впрочем, при него разликата между шофиране в извънградски условия с повечко натискане на педала и в града, където се кара по-бавно, не е голяма. И в двата случая трябва да сте подготвени за 15-20 л/100 км, което е нормално за V8 с 550 коня.

Все пак, както и повечето съвременни автомобили, този SVR разполага и с режим Eco, при който разходът намалява (не чак толкова много), като системата Start/Stop гаси двигателя на светофарите. В този случаи вредните емисии СО2 са 134 г/км. Признавам си, че последното е по данни на производителя, тъй като да караш такава кола на еко-режим и със система, която ти гаси двигателя през 30 секунди, е мъчение, а и подигравка.

Още снимки от теста на на Jaguar F-Pace SVR - вижте в галерията:

Всичко това, разбира се, си има цена и тя е доста сериозна. Базовият F-Pace SVR струва 202 110 лв.. Ако започнете да добавяте различни пакети и екстри сумата набъбва сериозни - само 4-зоновият климат струва 3021 лв, а алуминиевите джанти са над 2000 лв. Предните LED-светлини Pixel добавят 3800 лева към сметката, но най-скъпи излизат специалните бои със специални ефекти, разработени от подразделението SVO. Една от тях струва над 20 000 лв, така че се пригответе да изпразните сериозно банковата си сметка, ако искате вашият SUV да се отличава не само със скорост, но и на външен вид.

Снимки: Automedia.bg

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Топ машина
fallback
Последни