fallback

Светът каза „сбогом“ на „червения“ бензин

След продължила 20 години борба това гориво вече е забранено навсякъде

Светът окончателно се сбогува с бензина Super, след като и властите в Алжир най-после забраниха неговата продажба. Държавата в Северна Африка беше последната, на чиито бензиностанции се предлагаше известното с червения цвят върху пистолета за зареждане гориво.

Окончателното пенсиониране беше обявено от Програмата на ООН за околната среда (UNEP) и е резултат от близо 20-годишна работа, извършена от организацията Глобално партньорство за чисти горива и превозни средства (PCFV).

Бензинът с добавен тетраетил (оловно съединение, което повишава октановото число) се появява през 1922 година, за да подобри работата на двигателя с вътрешно горене. През 70-те години на миналия век това гориво е завладяло цял свят, но причинява това, което сега ООН нарича „катастрофа за околната среда и общественото здраве“.

Постепенно през следващото десетилетие повечето от индустриално развитите страни започнаха да ограничават или забраняват стария бензин Super, но той продължава да се предлага в много региони от света. През 2002 година ООН стартира кампания за трайно премахване на „една от най-сериозните заплахи" на световно ниво, като едва сега тя е завършена.

Още в началото ООН посочи трагичните последици, причинени от „червения" бензин заради оловото в него. За близо един век той щеше да замърси въздуха, праха, почвата, питейната вода и хранителните култури. Това причинява сърдечни заболявания, инсулти и рак, като засяга развитието на мозъка, особено при децата. Забраната на това гориво трябва да предотврати 1,2 млн преждевременни смъртни случая годишно и да спести 2,45 трилиона долара за световната икономика.

В ООН обаче не смятат да спират дотук, като посочват, че огромният брой автомобили с двигатели с вътрешно горене ще продължат да застрашават въздуха, водата и почвата. Според експертите на организацията, транспортният сектор вече е отговорен за близо 1/4 от емисиите на парникови газове, като до 2050 година този показател ще бъде 1/3.

„Следващата стъпка ще бъде ускорен преход към чисти превозни средства и електрическа мобилност“, обясни Ингер Андерсен, изпълнителен директор на UNEP, която нарече сбогуването с оловния бензин „огромен крайъгълен камък за глобалното здраве и за околна среда“.

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    Транспортът не са 20 годишните таралясници, а хилядите кораби използващи най-долнопробното гориво, хилядите самолети...... Дето само да припалят и хабят колкото аз за няколко години.
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    че сте много зле, много зле сте, ама поне си трайте
  • #11
    До 3 ( преди 3 години )
    Еее такива като тебе като кажат сбогом дизеляьи,умирам от смях.Все едно от 20 години кат електрички.Поне си трайте,щото продължавате да карате ДВГ,а сте фенове на чисти еликтрички за чата.
  • #10
    carpe_diem ( преди 3 години )
    Дизел фен, как реши, че са нерециклируеми? Някакви такива фалшиви опорки постоянно. 99% са рециклируеми и тепърва почват да никнат заводи за рециклиране като гъби по целия свят...
  • #9
    Дизел фен ( преди 3 години )
    Мале каква отрова е дизела,a? По-добре да караме с нерециклируеми литиеви батерии и да ядем палмово масло и подсладители, за да сме живи и здрави.Така екомафията и енергоробовладелците ще са вечно щастливи, че ще сме на кранчето.
  • #8
    Гнус сарацийска ( преди 3 години )
    По монтажи из закрити паркинги се отравяме - само дизелови громолници, оно е смрад, момчее! Какъв въздух, в БГ са вече над 2 млн. дизелови отпадъци, а твърдите частици от тях навлизат директно в кръвта и като ти се изхвърли такъв в лицето, следва посещение при кардиолог, пулмолог, онколог и прочее лози...
  • #7
    ха ха ( преди 3 години )
    А ваксините кога?
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Сбогом на отровните ДВГ и всички форми на тази течна отрова под формста на дизел и бензин. Добре, че е Мъск да поведе индустрията към чисто предвижване.
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    150 години назад сте, шокиран съм от коментарите хехе
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    А сувсем между другото, червеното гориво в някои дуржави е безакцизното, за земеделие, транспорт..
fallback
Последни