fallback

Как да съхраним окачването на лош път?

И още – каква е подходящата скорост и защо нископрофилните гуми са опасни в такива условия

За никого не е тайна, че състоянието на пътищата у нас е далеч от нормалното. Към традиционните дупки на пътя трябва да се добавят „легналите полицаи“ и откраднатите капаци на шахтите. Положението се влошава значително при дъжд, както и през пролетта, когато заедно със снега и леда от пътя си отива и част от асфалта.

От всичко това, на първо място, страда окачването на автомобила, което поема голяма част от натговарването при удар на лош път. Ако обаче шофьорът знае как да управлява колата си в такива условия, ще намали риска от повреди, а също така ще запази здравето и живота – както своите, така и на пътниците.

Как да се избере скоростта?

От стила на шофиране до голяма степен зависи колко време окачването на автомобила ще бъде в добро състояние. Много водачи предпочитат да преминават през малки препятствие, като намаляват максимално скоростта. Други направо прелитат през неравностите с минимален дискомфорт. Това обаче работи, докато налетят на сериозна яма. При подобен маниер на шофиране голяма част от натоварването отива върху гумите, джантите и лагерите на главините, които излизат от строя.

Еластичните елементи от окачването са в състояние да поемат удара в такива условия, но те са проектирани за определено натоварване. При превишаване на тези стойности ударът се предава на каросерията и го усещат тези, които са в салона. Ако това се случва често, окачването са поврежда и ремонтът е неизбежен.

Силата на ударите се определя от размера на препятствията, теглото на автомобила и неговата скорост. Водачът може да повлияе само на един от тези три фактора – скоростта. Затова не си струва да се бърза при движение по разбит път, като е най-добре скоростта на движение да бъде ограничена до 40 км/ч. В този случаи шофьорът ще успее да види ямата пред него и лесно ще я заобиколи. А този, който кара зад него, ще може да реагира дори при рязко натискане на спирачката.

Как да се премине през препятствие и да се запази окачването?

Максималното намаляване на риска от повреди по окачването и колелата се постига с метода на динамичното разтоварване. Той представлява кратковременно рязко намаляване на натоварването на колела, които преминават през дупка на пътя или през „легнал полицай“.

В момента на връхлитането на препятствието трябва максимално да се намали натоварването на предната ос. За целта пред самата неравност трябва да се отпусне педала на газта. Тогава натоварването ще отиде на задното окачване, а амортисьорите и пружините на предната ос ще олекнат. Ефектът ще се усили, ако в този момент се даде газ. Когато предните колела преминат, педала на газта се отпуска и се натиска този на спирачките, за да се разтовари задната ос.

Ако скоростта не е висока, то непосредствено преди препятствието трябва рязко да се натисне спирачка и веднага след това да се отпусне педала. В този случай ще бъде намалено натоварването на предната ок, което ще позволи благополучно преминаване.

Ако това не бъде направено и натискането на спирачката продължава до последно, то ударът в дупката или неравността ще дойде в момент, в който автомобилът е наклонен напред и предно окачване е под сериозно натоварване. В такъв случая рискът от повреда по него ще се увеличи и последствията може да се окажат дори по-тежки, отколкото в случай, че изобщо не се спре.

Ако пътната обстановка позволява, „легналият полицай“ може да се премине само с едната страна на автомобила или под ъгъл, като колета преминават препятствието по отделно. В този случай тласъкът ще бъде много по-слаб, отколкото директен удар по окачването.

Има и друг начин, който е малко по-сложен и понякога той има неприятни последствия дори за опитен шофьор. Често той се използва напълно инстинктивно от човека зад волана, който дори не се замисля. Същността на този метод е да се разпредели натоварването върху дясната или лявата част на автомобила, в зависимост от това от коя страна е препятствието.

В случая е нужно рязко и кратковременно обръщане на волана в тази посока, а след това той веднага да бъде върнат в предишното си положение. Така се имитира влизане в завой. Тази страна на автомобила, която се оказва от външната страна на завоя, се натоварва повече. А страната на препятствието се разтоварва. Това обаче е и опасно, тъй като може да доведе до поднасяне и дори до преобръщането на колата.

Как влияе нископрофилата гума на окачването

Любителите на бързото каране поставят на своите автомобили никопрофилни гуми с повишени скоростни характеристики. Те подобряват управляемостта и стабилността на колата, а също така осигуряват по-добро сцепление, особено при преминаване на завои. Всичко това е оправдано при движение по качествена настилка, но не и при разбити пътища. Тогава използването на нископрофилна гума създава предпоставка за катастрофа.

Проблемът е, че този тип гуми поемат по-малка част от удара на разбит път. Съответно, по-голямата част остава за елементите от окачването. Ходовата част може да бъде „убита“ за година, а влизането на нископрофилна гума в дупка често е фатална за самото колело. Затова и използването на подобни гуми на такива пътища не се препоръчва.

Струва ли си да намалява налагането в гумите?

Някои шофьори са убедени, че ако спаднат малко гумите си, преминаването през неравности ще е по-лесно. Това действително е така, тъй като натоварването върху ходовата част намалява, но експертите не препоръчват подобен подход по две причини.

Първата е, че така самите гуми се износват много по-бързо и при влизането в дупка може да се повредят. И второ – недостатъчно напомпаните гуми оказват негативно влияние върху управляемостта, като това може да доведе до опасно занасяне на автомобила и дори до преобръщане.

fallback
  • #8
    анонимен ( преди 3 години )
    "За целта пред самата неравност трябва да се отпусне *** на газта. Тогава натоварването ще отиде на задното окачване, а амортисьорите и пружините на предната ос ще олекнат." Това е точно обратното, при отпускане на газта, натоварването е върху предната ос, както и при натискане на спирачка.В случая вярното е, че като се подаде след това газ, натоварването се мести назад.
  • #7
    В ховъркрафта е исти ( преди 3 години )
    До #1, с каква скорост и с каква бракма(години и марка) си пукнал стъклото? Не вярвам,че това е възможно,но пък ми е любопитно...Иначе от моя опит при ВИСОКА скорост ако на пътя има дупка малко преди да я прегазя отпускам спирачките и толкоз...за другите простотии с заиграването с пеmдала на газта както е писал автора не остава време ))) И да по нашите РАЗБИТИ пътища шофирам само в краен случай през дъждовно и нощно време...това си е мазохизъм ;)))
  • #6
    Хммм ( преди 3 години )
    Колеги, много сте крайни в коментарите.Има неверни неща в статията, но и голяма част които са точни и добри съвети.Много плюене, много нещо.Явно че не го долюбвате журналиста, ама трябва с мярка.
  • #5
    До Факт!-тически ( преди 3 години )
    Той къде е казал, че е Рено? Да подценява френските инженери може само ***
  • #4
    //// ( преди 3 години )
    Едно е лош път, а това да няма пътища, като в България е друго!
  • #3
    До ПетърчУ.. ( преди 3 години )
    Офф...начи, мноо си ***,... Петре!За тегло и скорост на окачените маси явно си чувал, но нищо не си разбрал от това...Наистина трябва спреш да пишеш, щото си НЕКОМПЕТЕНТЕН
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Пълни глупости!
  • #1
    Факт!-тически ... ( преди 3 години )
    усукването на слаба каросерия е типична особеност на френските бракми, като рено! Видно и от самопризнанието на долния.
fallback
Последни