Главният изпълнителен директор на подразделението Toyota Research - Джил Брат, не е обикновен инженер. Още от 80-те години на миналия век възпитаникът на Масачузетския Технологичен Институт (MIT) е сериозно ангажиран в областта на електрификацията и борбата за намаляване на вредните емисии, като е прекарал целия си живот в света на автомобилите. Сега той е главен изпълнителен директор на изследователския отдел на Toyota в Калифорния, където живее и откъдето даде своето мнение за електрификацията, към която се стреми автомобилната индустрия.
Според Перат, преминаването към транспортна система, базирана само на електрически превозни средства, е огромна грешка. И това го казва човек, който сам се определя като „щастлив собственик на Tesla Model X, който има в гаража си и два хибридни модели на Toyota – миниван Sienna и кросоувър RAV4 PHEV.
„В много случаи предпочитам да карам Tesla, но пък пътувам само по 50 км на ден, въпреки че батерията може да изкара и 500 км. Именно това ме накара да се замисля. Батерията на Model X е 6 пъти по-голяма от тази на Toyota RAV4 PHEV. Следователно суровините, използвани за нея, ще стигнат за 6 автомобила, които може да бъдат електрифицирани. Ако се замислим, подобно нещо ще позволи по-масово електрификация, но тя ще е само частична, тъй като няма да премахне вредните емисии“, коментира Брат.
Инженерът допълва, че големите компании трябва да продължат да поддържат хибридите – както стадартните, така и зареждащите се. Причината за това е, че те струват по-малко и отговарят на определени транспортни нужни. Хибридите не премахват емисиите, но пък ще намалят разходите по производство на батерии, въпреки че ползват и двигател с вътрешно горене.
„Това, което някои определят като „най-доброто за хората като цяло“ - в случая електромобилите, не е най-доброто за всеки човек по отделно. Различните хора имат различни нужди, като това зависи най-често от мястото, в което живеят. Има държави, в които възобновяемите източници на енергия са широко разпространени, но в други електричеството все още се произвежда с изкопаеми горива. На тези места хибридът ще бъде по-полезен, защото през целия си жизнен цикъл той ще замърсява по-малко от електромобила“, казва още Брат.
Топ-инженерът подчертава, че категорично не е против електрификацията, а напротив - убеден е, че енергийният преход е необходим на индустрията. Трябва обаче да се инвестира във възобновяеми източници, за да се получи чиста енергия, а също така и да се работи за развитието на водородните системи за задвижване.
Снимки: Toyota