fallback

Защо двигателят „умира“ в жегите и без да е прегрял

В топлото време задвижващият агрегат е заплашен и от друг сериозен проблем

Смята се, че през летните месеци основата опасност за автомобила е прегряването на двигателя. По темата е писано и изговорено много, но има и още един проблем, който е причинен от високата температура на въздуха. А понякога той се оказва доста труден за откриване дори и от опитните механици.

Повредата на двигателя в жегите може да възникне внезапно, без да има предварителни признаци за подобно нещо. Ситуацията, по правило, се развива по следния сценарий. Навън е над 30 градуса, шофьорът паркира колата си на слънце, изключва двигателя и отива да свърши нещо. Връща се след 20 минути и се опитва да стартира мотора, като в отговор настава тишина.

Възможност е двигателят все пак да заработи, но оборотите му са нестабилни и след малко пак изгасва. А на таблото пред шофьора съветва икона „Проверка на двигателя“ (Check Engine), който явно иска намеса от специалист. При това, този сценарий е възможен не само при автомобили със стари задвижващи агрегати, но и при нови автомобили.

Причината за тази аварийна ситуация може да не се крие в прегряването на самия двигател, а в електронния блок за управление на двигателя (ECU). Накратко, това е малък компютър, която отговаря за управление на процесите в самия мотор. И като всеки компютър, той се състои от полупроводникови „чипове“. Те анализират сигналите, идващи от всички видове сензори и на тяхна основа се издават команди за управление на инжекционната система, запалването и други.

От уроците по физика е добре известно, че повечето полупроводници работят нормално при сравнително ниски температури. В ежедневието най-често се използват при стайна (или по-ниска) температура, а при нагряване просто престават да изпълняват функциите си, което означава, че спират да пропускат електрически ток.

Чиповете, предназначени за ECU, са проектирани по такъв начин, че да могат да работят дори при достатъчно високи температури, които са присъщи на двигателния отсек. Но когато имате автомобил със загрял двигател, който се движи под парещото слънце навън, под капака се оформя такава „баня“, че не всеки полупроводник може да го издържи.

Само си представете - работната температура на двигателя е около 100 градуса по Целзий. Когато автомобилът спре, въздухът, затоплен до тази температура от блока на цилиндрите, се издига до капака, където обикновено се намира самото ECU. В същото време парещото слънце загрява каросерията на автомобила отгоре, като рязко забавя скоростта на охлаждане на отделението на двигателя.

В резултат на това кутията с „мозъка“ на двигателя остава за дълго време в тези условия, което е достатъчно на топлината да стигне до полупроводниците на ECU. Когато се опитате да стартирате двигателя, те започват да подават неадекватни сигнали и моторът просто не стартира. И трябва да се изчака ECU да изстине достатъчно, което може да отнеме доста време. При някои автомобили „мозъкът“ на двигателя може да бъде съживен чрез „ударна терапия“ - с кратко изключване от щепсела на проводниците, водещи към двигателя.

fallback
  • #8
    Коко ( преди 3 години )
    Абе кой ги пише Тея глупости. Кво в Африка ходят пеш ли бе. Ей че сте смешни смешковци....а пък в събир бутало замръзва и нему се мърда в цилиндъра ,електролита заспива и екюто спира да дава напрежение ....
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Опа-а, от уроците по физика ставало известно, че ... при високи температури полупроводниците спирали да пропускат ток, е това е, вероятно някаква журналистическа физика, според физичната физика е точно обратното, почват да пропускат повече ток и поради това изградените с полупроводници устройства почват да работят неадекватно, а могат и да се повредят.Но при автомобилите чиповете се правят по издръжливи и издържат докъм 160-180 градуса, абсурд е да се случи, това за което пишете.
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Тука статиите стават все по абсурдни, тази новина адекватна ли е за нашите ширини? За първи път чувам такова нещо. А ако тука се случват такива неща, не знам в Африка и Азия какво карат през лятото, В Дубай шейховете лятото с рикши ли ги возят? Защото там през лятото средната температура е към +50 градуса, там през деня човек не излиза навън без автомобил а дори спирките на градския транспорт са затворени и с климатици, за да не получат топлинен удар чакащите автобуса.
  • #5
    Реалността ( преди 3 години )
    Кола на ток няма ECU и не загрява, сори. Има контролер (инвертор) а това е яка електромеханика. Кола на ток с 2 двигателя и управление никога никого не е оставила на пътя. Стане нещо с единия (няма какво, то е само 1 ротор), колата продължава на другия. Жега няма, под капака е празно. Стои на слънце, събира ток, с който охлажда купето постоянно. В България сервизи като Дунев за такива коли има, но нямат работа : D
  • #4
    Радвайте се! ( преди 3 години )
    Ето сега с новите електрически коли е някакъв ужас просто. Същински кошмар. Купуваш си втора ръка Тесла за 100 000 лв. и тя се поврежда на средата на нищото. Ако имаш късмет да не се запали и да изгори междувременно, викаш пътна помощ и я карате на майната си да търсите сервиз. След дълги разправии и обикаляне се оказва се че в България никой не може да я оправи. А след връзка директно с Тесла те пращат в някакъв сервиз над 2500км. Кеф голям.
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    гениални инженери електронния блок в двигателния отсек като не е в картера пак добре или в разширителния съд на антифриза въпреки че ако е зареден с деонизирана вода ще има постоянна температура и няма да прегрява електрониката
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Купете си кола с карбуратор или дизел от старите без електроника за не да нямате такива проблеми. Старите качествени коли си работеха без проблеми при всякакви условия. Дори и да им се повреди нещо можеш да го оправиш на пътя. А не като се като се повреди колата трябва да се обаждаш на инженер от НАСА и няколко ИТ специалисти само да открият проблема. А кой ще го оправи не е ясно. Може и цялата кола да замине за скрап.
  • #1
    //// ( преди 3 години )
    На моят Фиат ECU-то е под таблото, в краката на пасажера и ги няма тези проблеми!
fallback
Последни